Jeg fant jeg fant på youtube!

Jeg surfa litt på Yotube å kom over noen merklige ting.

Si hei til robotfish

<embed src="http://www.youtube.com/v/eO9oseiCTdk&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed>

Du kan visst også ha disse i saltvann og det samme systemet for hagedammer.

<embed src="http://www.youtube.com/v/mblTke2U4t0&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed>
stlig men jeg forstår ikke hvordan nr.2 er bygget opp...=)
Stine J
stlig men jeg forstår ikke hvordan nr.2 er bygget opp...=)

Fyll vasken din med vann..
Sett et vanlig glass nedi vannet "riktig" vei, slik at det blir fyllt av vann..
Så snur du glasset på hodet og tar det _nesten_ helt opp av vannet. Her er "_nesten_" et veldig viktig ord. Ikke la kanten på glasset komme over vannflaten, fordi da renner vannet ut Det kalles "vakum"

Men det JEG ikke forstår, er luftboblene de pumper inn.. De burde jo fortrenge mer og mer av vannet slik at det til slutt bare var luft igjen. I og med at tanken må være lufttett over vannflaten slik at luft ikke kan komme inn....

eller... heey heey heeyy.. nå slo det meg.. tilbakeslagsventil! montert slik at luft slipper ut men ikke inn?

hmm.. må eksprimentere litt med den der...
Noen som har en tilbakeslagsventil?
Det er sikkert en pumpe som pumper vannet fra det "nederste" karet og ut på toppen av det øverste?
Joakim
Det er sikkert en pumpe som pumper vannet fra det "nederste" karet og ut på toppen av det øverste?

Du kan jo prøve i praksis, men tyngdekraften gjør seg gjeldene vet du.. du klarer aldri i verden å pumpe så mye vann på toppen av karet for å holde et stabilt nivå i høyden, så lenge en har så stor åpning i bunnen....... så... nei, det går ikke... Toppen er lukket.. evt med unntak av en ventil som lar luft slippe ut, men ikke inn
Dobbelt glass, med vann imellom, der lufta går?
About This Video

Simplified fish tank. Water pump, suction pump, air pump and all accessories are concealed within tank to reduce mass. Changing of water for top tank is not require. Massive cleaning is redused as cleaning is make simple. Submersible bilogical filter helps to maintain clear water. Air in top tank is to create water current. Partial change of water, removing of unwanted particle if require is carried out in the bottom tank that include feeding. Opening outlet at bottom of toptank allow fish to move from top to bottom without restriction. Waterfall in lower tank provide extra oxygenation. As this is a CLOSED SYSTEM air in top tank is automitically replenished to replace lost oxygen.
Taking away the stress of maintaining your aquarium will bring back the enjoyment that fish keeping once brought you. As you plunge deeper into it, you'll derive not only knowledge, but lots of joy in discovering more about the things you are passionate about, be it creating a lush aquascape or a thriving coral reef.

With a proper system, you can spend more time enjoying your set up and less time worrying about maintenance.
But the greatest reward is that once your aquarium is up and running, you'll be able to sit back without worrying about maintenance and enjoy the fascinating underwater world you've created, whenever you please.

It's worthwhile to have a good filtration system, as maintaining a stable biological system is critical to your fishes' good health
Set up your aquarium, wait for one to two weeks to cycle before you purchase any fish. It is important for the cycling process to be established before you add any fish to the aquarium.

Clean your aquarium every three weeks with partial change of water IF your tank is over crowded. Remove 25% of the water and top up with same amount. New developments in the aquarium industry have made it even easier than before to maintain an aquarium.

The open bottom concept is very suitable for those busy people who have no time at all to maintain their tank yet love to keep one at home.

jeg klødde meg i huet når jeg så det. Men det er et utrolig stilig karr..

Men det JEG ikke forstår, er luftboblene de pumper inn.. De burde jo fortrenge mer og mer av vannet slik at det til slutt bare var luft igjen. I og med at tanken må være lufttett over vannflaten slik at luft ikke kan komme inn....

eller... heey heey heeyy.. nå slo det meg.. tilbakeslagsventil! montert slik at luft slipper ut men ikke inn?

hmm.. må eksprimentere litt med den der...
Noen som har en tilbakeslagsventil?

Hvis de da ikke bare pumper den samme luften rund og rundt(lukket system)? Altså at de har en luftlomme i toppen av karet, som luftpumpen suger fra(via et rør i bakveggen?), for så å sende det tilbake igjen. Da vil det jo aldri bli mere luft, enn det som er der. Men en ting, er jo det at vann avgir luft uansett. Så mikroskopiske bobler vil vel finne veien til toppen, etter hvert. Men det tar jo tid.
Lukket luft system
Kan det være et slikt luft system de har brukt her? Hvor den samme luften bare går rundt og rundt. Altså at luftpumpa er tett. Slik at den ikke slipper inn noe luft utenfra? Eller kan det være en annen løsning på det?
hahhahahaha den robot fisken var kul
Tom tank
Hvis de da ikke bare pumper den samme luften rund og rundt(lukket system)? Altså at de har en luftlomme i toppen av karet, som luftpumpen suger fra(via et rør i bakveggen?), for så å sende det tilbake igjen. Da vil det jo aldri bli mere luft, enn det som er der. Men en ting, er jo det at vann avgir luft uansett. Så mikroskopiske bobler vil vel finne veien til toppen, etter hvert. Men det tar jo tid.

Det er tudeligvis noe slikt ja..
"As this is a CLOSED SYSTEM air in top tank is automitically replenished to replace lost oxygen."

Lurte også fælt på de luftboblene, siden det egentlig ikke skulle være mulig.
Det er hvertfall en stilig måte å lage et akvarium på. Man skulle tro det kunne være div trykk belastning for fisken, men det ser da ikke sånn ut.
Skulle gjerne hatt et sånt akvarium selv i stua
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap