Lagre bilder på D-disk? (flytte fra C disk)

Jeg gidder dessverre sjelden å kopiere bildene mine over på CD. Det har jeg jo fått svi for et par ganger ved pc-kræsj da... men til tross for at jeg vet risikoen, er det sånt tiltak å føre over til eksterne medier. Det er et sånt styr om man skal f.eks. finne et bilde og legge ut her i et eller annet tilfelle. Løpe rundt og finne frem CD'er gidder jeg jo aldri. Så alle mine bilder ligger på C-disken.

Nå kjøpte jeg nettopp denne pc'en fordi den har så stor lagringskapasitet/minne.
Så en del kan lagres her. Det finnes visst en sånn D-disk, og den har jeg ikke brukt ser jeg. Det er full kapasitet på den.

Kan man på en enkel måte bare skyffle alle bildene over til D-disken og lagre dem der? Da er de på en måte beskyttet, ikke sant, hvis C-disken kræsjer, og fremdeles tilgjengelige "at my finger tips" ?

Sånn jeg har forstått det er det som oftest C som får virus og sånt noe iallefall?

Der går du på ei mine Mona .

Jeg regner med at det er den bærbare du snakker og og da regner jeg med at det er en fysisk disk som er partisjonert i to deler. Med andre ord en C-disk og en d-disk.

Havarerer disken så fyker begge partisjonene og du er like langt. Det som jeg ønsker å ta vare på lagrer jeg på to fysiske disker samt en ekstern disk. Til den eksterne har jeg automatisk back-up slik at jeg slipper å tenke på det.

er veldig praktisk å ha en ekstern hard disk,lagrer bilder der og bare plugger den i pc når man vil bruke dem, det er også en sånn backup funksjon på de fleste=)
Hei Mona!

Det er riktig som Geir sier at ved et eventuelt kræsj, så vil du miste bildene dine uansett, da både c og d disken er samme fysiske harddisk.

Men, for pc'en sin del er det best om du holder av c-delen til kun operativ-systemer og installerte program. XP/Vista bruker kun c-delen til å "kjøre" pc'en din. Holder du den ryddig og fin, minker du sjansene for et kræsj betydelig.

Ang virus - de vil alltid angripe c-delen først siden nettleseren, operativ-system osv er installert der..

Ole
mona o
Kan man på en enkel måte bare skyffle alle bildene over til D-disken og lagre dem der? Da er de på en måte beskyttet, ikke sant, hvis C-disken kræsjer, og fremdeles tilgjengelige "at my finger tips" ? Sånn jeg har forstått det er det som oftest C som får virus og sånt noe iallefall?

I en bedrift jeg jobbet i for litt siden, ble markedsavdelingen infisert med det berømte "I love you" -viruset. Resultat var at de mistet alle bildefilene sine. Alt. Intet mindre.

Bildene dine er noe mer sikre om du lagrer de på en annen harddisk i maskinen din. Altså en fysisk annen disk, ikke en annen partisjon som Geir er inne på. Allikevel, det blir som å ta kopier av de viktigste familiebildene å sette de inn i et nytt fotoalbum som du plasserer på den samme hylla som orginalbildene. Brenner hylla går antakelig begge albumene.

Virus begrenser seg ikke til kun harddisker som begynner på c:, ihvertfall de virus som er kritiske - og det er jo det vi snakker om her. Ikke gjør feil i strømnettet det heller, dessverre.

Er enig i at det er et herk å lete etter eksterne ting når man skal finne noe, derfor gjør jeg det nesten slik som Geir foreslår, og jeg anbefaler at du gjør det samme.

Jeg lagrer alle bildene mine på maskina mi. I tillegg tar jeg inniblant å brenner ut bildene på dvd'er. Men jeg lar de ligge på maskina mi, slik at jeg ikke trenger å lete etter dvd'ene for å finne frem bildene. De blir kun funnet frem om maskinen havarerer. En ekstern harddisk er også en fornuftig løsning om du ikke vil ta de ut på cd/dvd, men virus kopierer seg gjerne over på slike harddisker også om du er uheldig og da sitter du der med skjegget fullt av postkasser. Jeg er ekstra paranoid og velger derfor å ta bildene helt bort fra maskinen. De er da sikret mot fremtidige virus, da platene ikke kan overskrives. Forøvrig i backup-formål er det å anbefale å spandere noen ekstra kroner på plater som holder lenge. De billigste og de som er overskrivbare har vesentlig kortere holdbarhet enn de dyrere som er beregnet for langvarig backup.
Ole
XP/Vista bruker kun c-delen til å "kjøre" pc'en din. Holder du den ryddig og fin, minker du sjansene for et kræsj betydelig.

Må arrestere deg litt der. Hvor mye filer du lagrer på C disken har ingenting med at PCen krasjer å gjøre på noen som helst måte, såfremt det er nok plass på C til virtuelt minne (harddiskplass brukt når minnet er fullt).

MEN, det er mye ryddigere å ha alt av filer på D, kanskje helst også kategorisert litt i kataloger

Vil absolutt anbefale en ekstern harddisk, dvd plater gidder ihvertfall ikke jeg å brenne. Koster under 1000 kr for en bra 500GB ekstern harddisk, og det varer en stund. Vet ikke hvor mange penger det er målt i Coryvaluta
OK, da gikk ikke den "D-planen"
Men da må jeg altså ha en ekstern harddisk, er det så? Hva er størrelsen på disse, rent fysisk? En sånn jeg altså bare kan plugge i pc'en... med USB kabel da eller?
Størrelsen er omtrent som et A5 ark, eller mellom A4 og A5. Selvsagt litt tykkere :P Minste 2-3cm tykk.

Du kan likevel lagre på D da, så du ikke går tom på C, og kanskje velge å lagre nye bilder til D. Men er ikke så lett å forklare det om du ikke vet hvordan. Men lettest å gjøre i windows explorer.
Du kan og lagre bildene på nettet. F.Eks. her. Da har du alltid tilgang til dei uansett maskin,eller oppholdsted.

Jeg bruker Eurofoto for å lagre bildene mine eksternt. Det er gratis å opprette konto hos de, og du har ubegrenset lagringsplass. Jeg er veldig fornøyd med denne løsningen. Med denne løsningen finner du også bildene dine uavhengig om du har din egen PC, eller om du er på besøk hos andre.

Jeg har også en ekstern HD som jeg tar backup til. Enkelt og greit.
Jeg lagrer også bilder online, men så har jeg "ubegrensa" plass der også. Gidder likevel ikke laste opp ALT. Derfor må man sortere bilder voldsomt om man bruker sånne tjenester, og det gidder jeg sjelden. Derfor er harddisk greit, spesielt når det koster under en tusenlapp for 500GB.
Har ikke prøvd den online-versjonen, men virker ikke dumt

Selv tar jeg backup av nye filer på en ekstern harddisk et par ganger i måneden. Etter nabohuset til foreldrene mine brant ned i fjor (og de mistet over 10000 bilder av familie, konfirmasjoner og bryllup) brenner jeg i tillegg ut en DVD med bilder på som jeg har som ekstra sikkerhet og legger hos foreldrene mine med jevne mellomrom. Klikker harddisken har jeg den eksterne, brenner huset så har jeg DVD platene i backup

Har funnet ut at det blir for dumt å ikke spandere litt penger og litt tid på ekstra backup etter å ha sittet i mange timer og redigert bilder. Ikke minst laget undervisningsopplegg i PowerPoint, de er også en del timers arbeid som kan være greit å slippe å gjøre om igjen.

Western Digital My Book er en forholdsvis rimelig harddisk som passer fint inn i bokhylla
mona o
OK, da gikk ikke den "D-planen" :-) Men da må jeg altså ha en ekstern harddisk, er det så? Hva er størrelsen på disse, rent fysisk? En sånn jeg altså bare kan plugge i pc'en... med USB kabel da eller?

Det lureste du kan gjøre er å kjøpe deg en ekstern WLAN disk. Denne knytter du opp på routeren på samme måte som den bærbare datamaskinen.

Fordelen er at denne da kan plasseres hvor som helst i huset så lenge den får strøm og dekning på WLANET.

Ulempen med disse er at de er trege i forhold til andre disker, men det spiller liten rolle når de skal benyttes til kun lagring. Kan nevne at de er såpass kjapp at du klarer å streame film rett fra HD til den bærbare.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap