R.i.p. harald heide steen jr.

En av Norges mest markante skuespillere er gått bort. Alle kjenner ham best som komiker men han var også en glimrende skuespiller innenfor det mere "seriøse". Dødsfallet var ventet, men det er allikevel usigelig trist... Han var også en glimrende musiker. Jeg hadde selv gleden av å jobbe med ham da vi spilte inn en CD basert på Kjell Aukrusts "Flåklypa". I originalfilmen ga han stemme til Emanuel Desperados. En figur uten ord, men med et helt fantastisk "jibberish" vokabular. Han fortalte meg at han var den eneste som aldri ble dubbet i de internasjonale versjonene av filmen. Ingen klarte å kopiere musikaliteten i språket hans. Da jeg skrev den nye flåklypa-sangen lot jeg hele partiet med Emanuel Desperados stå "åpent". La bare inn en trommesolo, vel vitende om at Harald H.S. ville fylle dette partiet langt bedre enn jeg noen gang kunne skrive. Og det gjorde han! Jeg har aldri ledd så mye i løpet av 30 minutter, som i den session vi gjorde i studio da han kun "rappet" jibberish En stor kulturpersonlighet og komiker i Norge er gått bort, og det vil antagelig aldri komme noen som kan fylle hans plass.

Til de av forumets (unge) medlemmer som ikke kjenner så godt til H.H.S sketsjer ligger det linker til her:

Supperådet
Ubåtkapteinen
Påtrengende teater
Tannlegen
Gjennom Olsen banden ble jeg tidlig svært glad i Harald Heide Steen.
Da jeg fikk vite han led av kreft ble jeg svært trist da jeg visste vi antagelig snart ville miste han.. Idag tidlig kom den triste nyheten.
Hvil i fred Harald.
Jeg visste også at det var underveis, men det er likevel utrolig trist når man får nyheten. Det er liksom en del av Norge som er borte, synes jeg. Det er ikke mange igjen av den "gamle" garden nå. Det har vært altfor mange som har falt fra i det siste.
Harald Heide Steen Jr. vil bli sterkt savnet, det er helt sikkert!
Veldig trist det der. R.I.P.

Er stor fan av han og Wesenlund sin humor, de har bidratt til at norsk humor har hatt et godt nivå over flere tiår. Husker allerede fra jeg var yngre at jeg fikk disse lydopptakene med de to galningene gjennom mine brødre, og selvsagt så var han i Olsenbanden også.
Uff, det var trist. For en utrolig morsom mann, en gledesspreder alle vil huske.
Ubåtkaptein-sketsjen hans f.eks....."Do kan ikke se den grense onder vann!"
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap