Ipod

Hei

Jeg har nettopp kjøpt meg ein ny iPod Touch med 32 Gb. Dette er den første iPod`en jeg har, derfor kan jeg ingen ting om den. Det jeg har forstått med den er at det går ann å legge inn filmer og sanger og jeg må laste ned et program som heter iTunes for å kunne legge inn sanger, filmer, osv. Men jeg forstår ikke så mye mer.

Jeg har klart å få et par sanger inn på den men jeg får ikke innpå mer. På iTunes koster det jo 8 kroner for ein sang og enda mer for ein film. Jeg kon jo ikke betale 8 kroner pr sang, jeg kjøpte jo den med 32 Gb for å ha plass til noen tusen sanger men, hvis jeg skal betale 8 kr for pr sang så blir det mangen tusen kroner og det har eg ikkje rå til. Så det må vell være en annen måte å laste inn sanger på ?

Det samme gjerder filmer, men jeg har ikke klart å laste ned noen filmer. Skal jeg laste dei ned fra iTunes eller må jeg bruke f.eks LimeWire til å laste dei ned ?, og så flytte dei over til iTunes ... ?

Håper at det er noen som har iPod selv som kan hjelpe meg !!!
Går ut ifra at du allerede her sanger på pc-en din som du har lastet ned fra et eller annet sted.... Disse kan du lasteopp/dra over i iTunes og når du kobler til iPoden vil disse legges inn der automatisk. Sånn virker i hvertfall min.
SoVe
Går ut ifra at du allerede her sanger på pc-en din som du har lastet ned fra et eller annet sted.... Disse kan du lasteopp/dra over i iTunes og når du kobler til iPoden vil disse legges inn der automatisk. Sånn virker i hvertfall min.

ja der det eg har gjort med sangene, men eg lurer på hvordan eg får filmer inn på den ? er det det samme som eg gjer med sangene `?
Har dessverre ikke lagt inn filmer med går ut ifra at det gjøres på samme måte. På iTunes er det egne fliker for film og fotografier så du laster dem nok bare opp der.
SoVe
Har dessverre ikke lagt inn filmer med går ut ifra at det gjøres på samme måte. På iTunes er det egne fliker for film og fotografier så du laster dem nok bare opp der.

men det koster vell mye penger ?
viss det gjøres på samme måten , er det noen som har eg godt program til å laste ned filmer `?
Filmer må du regne med at du må betale for da mere eller mindre alle "gratis" steder for film nedlastning er ulovlig.

Når det gjelder de sangene og filmene du ser på Itunes som koster penger er fordi du er inne i Itunes Store.

Har du musikk som allerede ligger på dataen din mener jeg du kan overføre dem uten at det går gjennom Itunes. (filmer og sanger som allerede ligger på dataen din betaler du IKKE for å overføre gjennom Itunes. Det er kun de sangene på Itunes shoppen du må betale for.

Men hvis du går på min datamaskin når din ipod er koblet til burde du se den som et eget drev. Hvis du dobbeltklikker den så kan du ha et andet vindu med musikk folderen din også "drar" du musikken din over til Ipoden.

Men du kan også adde musikk i itunes under bibliotek (øverst til venstre) Itunes er som Windows Media player bare at det er "hoved avspilleren" til mac og derfor de vil at du skal bruke den til din ipod.

(Jeg forklarer som en spade, men håper du skjønte noe =)
filmene må være i sånn eget iPod format.. tror det er mp4(?) det heter. Men jeg er like teknisk anlagt når det gjelder det der som ei gammel bingokjærring på danskebåten..

Men EN ting vet jeg, det er at på feks. LimeWire kan man sortere ut søkene sine sånn at man kan få iPod filmer, og KUN iPod filmer.. (men uansett, skjermen er like stor som et 5kroners frimerke.. hvordan hadde du planlagt å leste teksten?:P)
går alltid an å laste ned. Helt sikkert et nettsted som har mp4 filer for nedlasting. Vist ikke så finner du sikkert et program som kan rippe de om til mp4 eller hva det nå er ipod tar
Filmer utenfra må konverteres, noe som er tidkrevende, eller så må man hente ipod tilpassede filmer, finnes det også.

Musikken du har på pcen fra før må som sagt legges inn i Music library, før det kan føres over til ipoden. Det er bare til å ta File | Add folder to library, eller tilsvarende på norsk. Og så finne musikken på harddisken.
Tusen takk for all hjelpen
nå har eg fått til å legge inn dei sangane eg vill ha og filmene kommer etter hvert
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap