Hvorfor er fisker så dyrt i norge ?

Hei

Då eg var i Hong Kong for en uke siden var me på eit gullfiskmarked der dei hadde ca 50 akvariumbutikker.
Her i Norge betaler vi 50 kr for ein Pleco foreksemplel og i Hong Kong kosta dei 5 Hong Kong Doller som er ca 3,5 norke kroner, og det samme kosta ein vanlig gullfisk.
Jeg såg også litt på noen pappegøyeciklider som kosta 32 Hong Kong doller pr stk det er jo ingen ting ! Hvis me skalle ha kjøpt ein slik ein i Norge hadde den kosta 199 kr på Tropehagen Zoo
Eit 450 liters akvarium helt komplett med bord og alt kosta 1200 Hong Kong Doller, det er jo ingen ting i forholt til kva det hadde kostet i Norge.
Fiskematen var også veldig billig, Jeg kjøpte ein boks med Tetra Color til 19 Hong Kong Doller, og det er jo lankt under hval pris viss eg skale kjøp den i Norge.
Eg kjøpet også nokon bokser med fiskemat som har merke: Totto. Er det noen som har vert borte i det merket før ? det og var hverflall veldig billig. Det kosta 12 Hong Kong Doller for ein boks så eg båtte bare kjøpe med meg noen bokser.
Jeg kjøpet også med meg noen røttertil 15 Hong Kong Doller pr stk . Dei hadde i i Handbagasjen for eg hadde ikkje plass i kofferten. Jeg måtte pakke opp seken i Tollane på flyplassene for dei viste ikkje kva det var for noe, men eg fekk dei heldigvis med meg.
Hvorfor er det så store prisforskjeller ?
Vi må jo ikkje lenger enn til Danmark og Sverige for å finne mye biligere fisker og utstyr.

Hvis det hadde vert lov å tatt med seg fisker derifra heim til norge så hadde heile kofferten min vert full av fiskeposer.
Tenk deg at du går til närmeste vann, eller standkant. Der fanger du småfisk. Hva kan du selge dem for i Bryne?

Så er det en mann i Hong Kong som önsker å kjöpe 200.000 slike fisk av deg. Du må fange dem, holde dem til du har mange nok. Så må du ha en vetrinär som kan bekrefte at de er friske som du må betale.

Du må pakke dem i plastposer og isoporkasser.

Du må söke om å få lovt til å eksportere dem og du må ordne papirer fra tollvesnet og mattilsynet.

Så sender du dem til flyplassen, og bruker kanskje en time for å ordne alt det praktiske der. Fra du har fanget alle fiskene til du kan levere dem på flyplassen har du nok brukt mange timer og mange penger.

Flyselskapet skal for frakte, mottagaer må betale toll og gebyrer osv.

Hvis mannen i Hong Kong skal selge disse fiskene må han betale deg for det du skal ha for fisken, for vetrinär, frakt gebyrer, toll osv. Så selv om du selger fisken for 2 kr stk, må mannen i Hong Kong nok selge dem for det mangedobble for å dekke inn de faktiske utgifter, Den fisken som du fanget på Bryn ville ha blitt meget dyr og dermed bare for rike i Hong Kong.

Slik er det selvfölgelig også når du kjöper fisk fra Hong Kong. Det er mye jobb og tid som går med til å importere fisk og lönningene i Norge er mye höyere enn i Asia generelt. En fisk som koster 50 öre i asia koster kanskje 5 kr fra en importör i skandinavia. Så må din lokale butikk kjöpe fisken derfra og betale frakt moms osv. I tilleg skal den fisken de selger dekke lönninger får de ansatte, husleie for biutikken osv.

De fiskene du har sett er fisk som er opdrettet lokalt og dermed nesten har samme verdi som vill fisk i Bryn. Skulle du derimot ha kjöpt fisk som ikke var opdrettet der ville du nok ha fått en helt annen pris.

Du må også huske på at du kommer fra et av verdens rikeste lann, og når du da reiser til andre land, vil du möte mange som kanskje tjener like mye eller mindre pr månede enn det du kanskje får i lommepenger.

Når det gjelder priser på fisk i Sverige og Danmark er nok prisforskjellen ikke så stor. Noen fisk er rimeligere og mens andre er dyrere, Prisen på för og utstyr variere også. Svenske butikkpriser kan nok ikke konkurere med norske nettbutikker som oftes. Norske nettbutikker er som regel dyrere enn svenske og danske nettbutikker. Disse er som oftes dyrere enn tyske som igjen er dyrer enn asiatiske. Det er dermed ikke sagt at det lönner seg å importere dirikte fra Asia, Tyskland eller Danmark.
Lang men bra forklaring. Nå forstod jeg og hvorfor det er så billig.

Men dæggerten under 1000 lappen for et 450 liter! Begynn å importere slike så er du jo rik.
En sak som er verdt å merke seg, er at orisene på fisk nok vil gå opp endel etterhvert.

Dette er fordi det blir dyrere å frakte dem, og frakten er en veldig stror del av prisen.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap