En god nyhet til reptil og anfibie elskene akvarister her på akvaforum =:-D

Inaktiv bruker
les mere her =

ps.klik på aftenposten for å lese mer først linken jeg har lagt ut å så på aftenposten =
Inaktiv bruker
jeg l inn dene tråden for jeg synes det var en god nyhet dete here =
Det blir nok Kongepyton eller kamelon på meg
Inaktiv bruker
jeg gleder meg veldig jeg klarer nesten ikke å vente =
Her blir det bare ønskebeding om at ingen av naboene får seg reptil, for da kommer jeg til å gå rundt med en intens frykt for at de skal stikke av =S
Inaktiv bruker
jeg tror at di terariumene som blir solgt til slik bruk er rømnigssikre =
Jah men mine naboer kan jo miste de når de er så dumme å tar de ut eller noe. Nei jeg hadde aldri følt meg trygg :S
Inaktiv bruker
det tror jeg er en litten sjangs for at sjer =
Inaktiv bruker
his jeg for lov så blir det kansj en Kongepyton eller tre gekoer på meg =
Jeg håper det blir lovlig med herptiler. Da skal jeg ha en del skilpadder, frosker, kanskje noen slanger og hvis kameloner blir lovlig så skal jeg jammen ha det også. Kan nesten ikke vente
Inaktiv bruker
er de ikke reptiler ikke herptiler hihihi =
En god nyhet til reptil og anfibie elskene akvarister
david g
les mere her [URLBLOCK1] =:-D ps.klik på aftenposten for å lese mer først linken jeg har lagt ut å så på aftenposten =:-D

Hvert år oppstår disse ryktene, om at nå er det på gang en oppmykning av de strenge lovene vi har på hold av reptiler. Jeg har hørt dette de siste 20 årene.

Hvert år er det den samme begrunnelsen "Det holdes mange reptiler ulovlig i Norge, og disse får ikke det nødvendige veterinærtilsynet som er nødvendig hvis dyrene er / blir syke. Det vil komme en positivliste over hvilke dyr som skal kunne holdes."

Nå tror nok jeg også at det vil komme en oppmykning fra sentrale hold etterhvert, men at det blir fritt frem for alle som ønsker å holde reptiler tror jeg ikke på. I vårt naboland er det lagt ut til de enkelte kommuner å regulere hvilke dyr som er lovt til å holde. Dette da gjerne gjennom en godkjennelse av personene som skal holde reptiler eller mere generelt hvilke arter som er lovt å holde i den spesifikke kommune. I noen kommuner er det lovt å holde slanger, andre ikke. Gift slanger og store slanger / øgler (varan - kaiman osv) likeså. Dette har resulterte i i et illegale miljø for "ulovlige" arter i noen områder.

Det er lovt å håpe på en oppmykning av loven og forbud mot tropiske arter, og en oppmykning av regelverket, men som sagt; Tror det ikke før jeg ser det!
Dersom du har herptiler kan du gå til dyrlege med dem uansett om dem er lovlige eller ikke. Dyrlege har taushetsplikt og kan ikke si det videre.
EivindG
Dersom du har herptiler kan du gå til dyrlege med dem uansett om dem er lovlige eller ikke. Dyrlege har taushetsplikt og kan ikke si det videre.

Feil! De aller fleste dyrleger løper rett til mattillsynet med en gang de hører om noen som har noe ulovlig. Stol ALDRI på dyrleger når det gjelder dyr som du har ulovlig!
Sorry folkens, men dette har vi hørt før.. Det kommer til å ta lang tid før en slik liste foreligger, les her hva Mattilsynet selv sier om dette oppstyret.

Men at de i det hele tatt vurderer det, er jo bra.
Inaktiv bruker
EivindG

jeg har ikke reptiler men når den nye loven komer så skal jeg kansje skafe meg en =
Inaktiv bruker
noe nyt jeg fant på nette=
david g
noe nyt jeg fant på nette[URLBLOCK1]=:-D

Etter flere slike medieoppslag har mattilsynet kommet med denne presisering:

Enkelte presseoppslag den siste tiden kan gi inntrykk at det vil bli tiltatt med hold av reptiler og amfibier (herptiler) i Norge. Mattilsynet presisere at det kan ta lang tid før en eventuell endring i regelverket på dette området.

Mattilsynet har i år startet et arbeide med å utrede mulig forskriftsendring.

Hvis Vitenskapskomiteen for Mattrygghet etter en vitenskapelige vurdering, finner at enkelte herptiler er egnet for hold i Norge, vil Mattilsynet i samråd med Landbruks – og Matdepartementet avgjøre om et forslag til forskriftsendring skal sendes på høring.

Først når en eventuell høring er gjennomført, kan det bli tillatt med hold av enkelte arter herptiler i Norge.

Legg merke til at de sier "om et et forslag skal sendes på høring"!

Slik jeg ser dette, David er jeg usikker på om ikke du har fått førerkort til bil før det blir tillatt med reptiler i Norge. Jeg tror nok at jeg personlig i et veddemål ville ha satset mere på at du har et kjørerkort til bil, før du får lovlige anskaffede reptiler uansett hva den mere eller mindre kulørte pressen måtte skrive om dette teama. Som tidligere sagt, jeg har hørt dette i snart 20 år.

Den eneste nye er at nå er det en dialog mellom Mattilsynet og Norsk Herpetologisk forening om en mulig positivliste. Når og hvis denne listen dukker opp skal Mattilsynet i samråd med Landbruks – og Matdepartementet avgjøre om et forslag til forskriftsendring skal sendes på høring. Det er altså ikke sikkert at det engang vil komme forslag til nye forskrifter!

Hvis det da kommer forslag til nye forskrifter må disse ut på høring. Blir denne ikke vedtatt er det tilbake til nye forslag osv.

Blir den godtatt blir den en slik jeg ser klar for tidligst om 2 til 4 år, og nærmere 4 enn 2 år.

La oss nå først vente på den nye dyrevelferdsloven og hvilke endringer den medfører for de dyr som i dag er tillatt å holde.
Inaktiv bruker
ja men det er jo lov til å gledeseg =
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap