- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Frekke fisker
Frekke fisker
Hei
Eg tenkte bare at eg kunne poste ein tråd der folk kan skrive inn om fisker som er frekke mot andre fisker.
Da tenker eg ikkje f.eks noen som napper haler og og fisker som dreper andre fisker for det er ganske vanlig, men som f.eks det som som denne gibbicepsen min gjorde.
Eg har ein litt små-frekk Gibbiceps.
Den er ikkje så stor , kanskje 13-14 cm ca. Gibbicepsen er eit eit akvarium på 200 liter i lag med 3 store ancistruser, noen skjørtetra og noen ciklider.
Eg gir flakfor til tetraene og ciklidene og malletabletter til ancistrusene og gibbicepsen.
Gibbicepsen og ansistrusene pleier å krangle litt om tablettene da eg gir dei 1-2 daglig, men ein dag da eg då eg satt å såg på fiskene rett etter eg hadde gitt dei mat så eg at Gibbicepsen tok tabletten inn i munnen og så symte den opp til vannoverflaten. Der låg Gibbicepsen på hode med tabletten i munnen slik at ancistrusene ikkje skulle få ta i tabletten !
Er ikkje det litt små-frekt av ein fisk ?
Postet 25.07.08 kl 01:35
Postet 30.07.08 kl 23:52
Etter at jeg ommøblerte litt i akvariet mitt for å lage humer og sånn til fiskene har noen av guppyhannene mine lært seg et nytt, litt småfrekt tips. Noen av hulene har bare en åpning, og de har da funnet ut at damene ikke kan svømme fra dem hvis de stenger dem inne her. Kanskje ikke helt pent, men de slipper jo ihvertfall å slite seg ut lenger..
Postet 03.08.08 kl 17:38
De smarteste og frekkeste fiskene jeg har vært borti, er Rød Kurvciklide (Laetacara dorsigera)
Man kunne nesten bokstavelig talt se dem tenke ut planer så det knaket i hjernen, og når de så satte planen ut i livet lyktes de.
Her er et eksempel:
De pønsket ut planen og jobbet i par. Fant et smart sted å stå lavt nede i karet, direkte under den planten scalareparet hadde lagt eggene sine på øverst. Så svømte den ene av dem opp og scalarene (begge to) rettet all fokus på denne og rykket mot den for å jage den vekk. Nummer to på bunnen fikk da sjansen; lynraskt opp og ta noen kjappe munnfuller med egg, så styrte ned igjen og gjemme seg ved bunnen under samme plante. Da scalareparet kom tilbake etter å ha jaget nummer en, merket de ingenting til at beholdningen hadde sunket mens de så en annen vei...
L. dorsigeraene gjentok dette flere ganger om dagen, og de jobbet i team slik at alle fikk sin del av "kaka".
Smarte småjæ.... Man må nesten bare beundre en slik utspekulerthet
Eksempel nummer to er at de er den eneste fisken jeg aldri har fått til å gå i [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=108363&t=temartic_e]fiskefella[/URL] jeg har! De nærmet seg, gransket den opp og ned med mistenksomt, årvåkent blikk... og rygget fort vekk igjen. Ikke snakk om å gå inn i fella og ta åtet, de skjønte det var lureri
Man kunne nesten bokstavelig talt se dem tenke ut planer så det knaket i hjernen, og når de så satte planen ut i livet lyktes de.
Her er et eksempel:
De pønsket ut planen og jobbet i par. Fant et smart sted å stå lavt nede i karet, direkte under den planten scalareparet hadde lagt eggene sine på øverst. Så svømte den ene av dem opp og scalarene (begge to) rettet all fokus på denne og rykket mot den for å jage den vekk. Nummer to på bunnen fikk da sjansen; lynraskt opp og ta noen kjappe munnfuller med egg, så styrte ned igjen og gjemme seg ved bunnen under samme plante. Da scalareparet kom tilbake etter å ha jaget nummer en, merket de ingenting til at beholdningen hadde sunket mens de så en annen vei...
L. dorsigeraene gjentok dette flere ganger om dagen, og de jobbet i team slik at alle fikk sin del av "kaka".
Smarte småjæ.... Man må nesten bare beundre en slik utspekulerthet
Eksempel nummer to er at de er den eneste fisken jeg aldri har fått til å gå i [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=108363&t=temartic_e]fiskefella[/URL] jeg har! De nærmet seg, gransket den opp og ned med mistenksomt, årvåkent blikk... og rygget fort vekk igjen. Ikke snakk om å gå inn i fella og ta åtet, de skjønte det var lureri
Postet 03.08.08 kl 20:42
Endret: 03.08.08 kl 20:46