Mobiltelefon-eksperter: trenger hjelp:-)

Historien er som følger:
Jeg bestemte meg for å modernisere meg litt - fikk vel en dytt når jeg ser svigermor og andre gråhårede damer på bussen har kulere og nyere mobiltelefon enn meg

Så, jeg kjøpte en ny mobil, Nokia E65, og bandt meg da til viderføring av mitt gamle Netcom abonnement for å få den rimeligere. Jeg ga 1000 kr for den.

Inspirert av denne fornyelsen bestemte meg samtidig for å få meg et bedre og finere mobiltelefonnummer også. Har hatt det samme sløve, tungvindte mobilnummeret i 12 år... Så jeg gikk inn på Finn.no og surfet rundt blant gullnummerne og andre slike enkle, greie mobilnummer til salgs. Fant et jeg likte og ville ha, og betalte xxxx kroner for det

Nummeret er nå mitt, fikk dokumenter på juridisk eierskifte av selger, og overførte det fra Telenor til Netcom som jeg har. Det ble ordnet hos dem i dag.

Så nå er papirene altså innlevert og om 10 dager har jeg et nytt og enklere telefonnr! Men, så viser det seg at da jeg kjøpte den nye mobiltelefonen for en ukes tid siden på nettet hos Netcom.no, så bandt jeg nummeret og ikke MEG til en bindingstid. Jeg trodde det gikk på eieren, altså meg som person, ikke det nummeret jeg tilfeldigvis måtte ha. Jeg er jo juridisk eier av mitt eget nummer, så den logikken skjønte jeg ikke helt. Men, sånn er det.

Dersom jeg vil slette det gamle nr mitt når det nye blir aktivt, så vil det koste meg 1500 kr. fordi jeg da bryter avtalen med Netcom.
Men hva om jeg bare begynner å bruke det nye, tar ut det gamle sim-kortet og bare setter inn det nye med mitt nye nr.... altså lar det gamle nr ligge dødt og ubrukt. Jeg har et billig-abonnement, fordi jeg ikke er noen storbruker av mobiltjenester og slikt. Ringer lite.

Jeg tror ikke min månedsavg. på abonnementet er mer enn kanskje en femtilapp i måneden eller noe sånt (husker ikke i farta).
Da vil det jo lønne seg for meg å bare betale den månedsavgiften i ett år under bindingstiden, men bare la være å bruke gamlenummeret? Det blir jo billigere enn å betale 1500 kr for å slette det?

Går det an å gjøre det sånn? Er det greit?

Dere andre som er litt storforbrukere av mobiltelefoni og sånn (hehe) og sikkert kan mer enn jeg om dette..... Hva bør jeg gjøre?

[External Image]
Dersom du setter det kortet med det nye nummeret i den nye mobilen,
bør det fungere.
Har selv telefon fra Telenor med bindingstid,
og har i den brukt både mitt gamle og mitt nye simkort uten problemer.

Håper for din del at det virker med Netcomtelefoner også,
så kan du ha det gamle kortet i den gamle telefonen til folk har vent seg til det nye nummeret ditt!
Jeg har planer om å sende ut mitt nye mobilnummer til alle jeg kjenner, så om de slår feil nr etterpå da, så er det ikke min feil Skal også sørge for at det nye nummeret blir å finne på Telefonkatalogen.no, slik at det skal være mulig å finne ut av det for alle som ikke får no' svar på det gamle.... Hehe

Den gamle telefonen har jeg puttet i en sånn plastkonvolutt som går til Plan, altså u-hjelp, de gir dem til fattige mennesker i u-land slik at de får gratis mobiltelefoner. Har ikke sendt den fra meg enda.

Det nye Sim-kortet har jeg alt, men nummeret blir ikke aktivt før om 10 dager. Det er den tiden det tar hos både Telenor og Netcom (Telenor sier kanskje 8 dager, Netcom sier 10)
Herre min for noe tungvindte greier...
Sist jeg byttet telefon, så kunne jeg betale et gebyr til selskapet på ca 200 hvis jeg ville bytte nr...

Høres fryktelig vrangt ut at det blir så dyrt for deg...
PS: Pass på at ingen får tak i det gamle simkortet ditt. Hørte nettopp om en som fikk regning på mange tusen, fordi en annen hadde tatt det i bruk... :S
Ja, det sa jeg fra om også... Men sånn var det, han bare satte opp et blankt og tomt fjes da jeg sa det. Han har vel hørt den leksa til det kjedsommelige der han stod bak disken i Netcomsjappa...

Men saken er altså; jeg MÅ vel ikke slette det gamle, dersom det er billigere å bare la være å bruke det? Det burde jo gå? Så bare får jeg meg nytt billig ab. på det nye nr?

Det gamle sim-kortet får jeg vel gjemme i en skuff eller noe sånt.
Har aldri prøvd selv, men vet mange av mine venniner sjonglerte sånn. Fikk tak i billigere abonnement enn de hadde (det som fulgte med da de kjøpte tlf), da kjøpte de gjerne oxo nytt simkort og det gamle ble lagt i skuffen og de betalte det ut, mens de da brukte det nye abonnementet.
Ville jo tru det ble dyrere med to abbonnement enn å vente til det gamle har gått ut.
Du kan altså ikke overføre abonnementet til det nye nr da??
Ring til netcom, og hør med de. Det høres helt villt ut at du må ut med 1500 for å få et annet nr... beholder du det gamle abonnementet, så må du jo betale abonnement avgift hver måned. Det koster jo det også...
Har tidligere vært både Telenor og Netcom forhandler. Før var det mulig å bytte tlf nr innenfor samme abonnement. Ring kundeservice så hjelper de deg sikkert
Men jeg var jo i en Netcom butikk (Telebutikken)!? Det var der de sa det. De ringte et sted også og sjekket mens jeg var tilstede, men fikk samme beskjeden der. Den subsidierte telefonen min var knyttet til et nummer, ikke til person... Jeg synes det høres helt vilt ut selv, men han var skråsikker i sin sak.

Men jeg skal alltids kunne dobbeltsjekke selv, med en telefon til Netcom kundeservice.... tar det i kveld.
Hvis du hadde vært en ganske ivrig bruker av telefonen så ville jeg ringt Netcom og prata med en selger, og gjort en big deal utav det, antyda at du heller skifta leverandør, og så prøvd å fått et slags kompromiss med at du går opp et hakk i abonnement men slipper gebyr osv.

Men som sagt, er nok ikke så lett om de ikke ser dollartegn i øynene med å beholde deg som kunde Men jeg har hørt mye rart de har akseptert.
Men det å gjøre det vanskelig og dyrt for småkunder er jo også ganske ulønnsomt. De har jo et rykte å ta vare på.
Jeg har iallefall aldri måttet legge på røret etter å ha snakket med Netcom kundeservice og vært misfornøyd eller sur før Men det har jeg hos Telenor...mange ganger! (vi har fasttelefon hos Telenor, og for noen år siden hadde jeg også mobiltlf.ab. der også)

Mannen min sier han har faktisk ringt Netcom midt på natta også, og fått hjelp med alt mulig rart. De har kundeservice, de

Jeg skal ringe dem ganske snart, må bare bli ferdig med å tygge i meg maten først
Når jeg kjøpte forrige telefon bandt jeg meg også til et abbonement for et år, for å kunne få telefonen billig. Iom at disse abbonementene som man binder seg til ved telefonkjøp stort sett har dyrere ringepriser og sms-priser, så brukte jeg ikke dette abbonementet, bare klippa sim-kortet i to og betalte månedsavgiften i ett år (viktig å huske å si opp, da! , og skaffet meg et billigere netcom-abbonement og brukte det i stedet. Funker som ei kule.

Når det er sagt så går det an å koble videre nummer, dvs. at du kan få en automatisk viderekobling fra tlfnr, 1234 til 5678 om du ønsker. Dette kan Netcom ordne for deg. Jeg gjorde det en gang jeg kjøpte en kontant-telefon (med et annet nummer enn hva jeg hadde på et annet abb.); da ringte jeg Netcom og fikk de til å sette opp en viderekobling fra mitt opprinnelige nummer, til det nye som fulgte med kontanttelefonen slik at folk kunne ringe det gamle nummeret... Funka som ei kule det og.
Jeg har selv kjøpt telefon hos NetCom KUN fordi den var billig med abonnement. Puttet det gamle simkortet mitt i den nye telefonen og lot det nye ligge ubrukt i ett år. Betalte en liten sum hver måned i fastavgift men totalsummen ble under halve prisen enn om jeg skulle kjøpt telefonen uten abonnement. Legg inn på den nye telefonen din hvilke dag neste år du kan si opp abonnementet og ring dem den dagen.
For øyeblikket har jeg selv 2 abonnementer (det ene ligger hjemme så minstemann får tak i meg) og sønnen min 1. Kjøper dermed nye telefoner 3 ganger i året på videre bindingstid og selger dem som ikke blir brukt. He he.
mona o
Den gamle telefonen har jeg puttet i en sånn plastkonvolutt som går til Plan, altså u-hjelp, de gir dem til fattige mennesker i u-land slik at de får gratis mobiltelefoner. Har ikke sendt den fra meg enda. )

Hei
Dette passer ikkje inn i denne tråden men men det var ein komentar til dette innlegget så eg poster den bare her.

Nå holder vi på å pakke ned alle dei gamle lekene til lillesøstrene mine, me har funnet mangen bamser, dukker osv når me kom til dei tinga som måtte ha batari lurte vi på om det kanskje var litt frekt å sende ner det. Det blir jo på ein måte som om at vi sier :
-`Haha, ein slik ting kunne du hatt`
For har dei støm til å lade / kjøpe batari til tingene ? og hvis dei har rå til det er det heilt sikker gildt for dei men det er det om dei har rå til å buke tingene?.
Bamsene og dukkene skal vi sende ned men me er litt usikkre på dei tinga som bruker batari
Og det er vell det samme med den mobilen ?
Simkort må dei også ha og har dei rå til det ?
det blir fort penger av det fordi om du får telefone gratis

Fisken Magnus
Nå holder vi på å pakke ned alle dei gamle lekene til lillesøstrene mine, me har funnet mangen bamser, dukker osv når me kom til dei tinga som måtte ha batari lurte vi på om det kanskje var litt frekt å sende ner det. Det blir jo på ein måte som om at vi sier : -`Haha, ein slik ting kunne du hatt` For har dei støm til å lade / kjøpe batari til tingene ? og hvis dei har rå til det er det heilt sikker gildt for dei men det er det om dei har rå til å buke tingene?. Bamsene og dukkene skal vi sende ned men me er litt usikkre på dei tinga som bruker batari Og det er vell det samme med den mobilen ? Simkort må dei også ha og har dei rå til det ? det blir fort penger av det fordi om du får telefone gratis

En veldig prisverdig tankegang, Fisken Magnus Jeg vil anta at de seriøse veldedighetsorgansisasjonene har tenkt på dette, men jeg synes poenget ditt er veldig bra INGEN av mobilselskapene (eller andre kommersielle aktører) gjør noe for å være "veldedig".

Godt innlegg, synes jeg

(beklager OT Mona O )
tender
[QUOTE=Fisken Magnus]Nå holder vi på å pakke ned alle dei gamle lekene til lillesøstrene mine, me har funnet mangen bamser, dukker osv når me kom til dei tinga som måtte ha batari lurte vi på om det kanskje var litt frekt å sende ner det. Det blir jo på ein måte som om at vi sier : -`Haha, ein slik ting kunne du hatt` For har dei støm til å lade / kjøpe batari til tingene ? og hvis dei har rå til det er det heilt sikker gildt for dei men det er det om dei har rå til å buke tingene?. Bamsene og dukkene skal vi sende ned men me er litt usikkre på dei tinga som bruker batari Og det er vell det samme med den mobilen ? Simkort må dei også ha og har dei rå til det ? det blir fort penger av det fordi om du får telefone gratis

En veldig prisverdig tankegang, Fisken Magnus Jeg vil anta at de seriøse veldedighetsorgansisasjonene har tenkt på dette, men jeg synes poenget ditt er veldig bra INGEN av mobilselskapene (eller andre kommersielle aktører) gjør noe for å være "veldedig".

Godt innlegg, synes jeg

(beklager OT Mona O )

Takk for det.
Trur det er lurt at vi spør når vi skal sende det om dei har mulihet for å bruke det eller ikkje,for hvis dei ikkje kan bruke dei tinga som går på batari er det jo som om vi frister dei. Det er ikkje noe vits i at folk skal slite og bruke mangen krefter på ting som ikkje blir brukt
en ting jeg overhode ikke skjønner er hvorfor du sku gå på finn og betale dyre dommer for ett litt mer lettvindt telefon nr.. du sier at du har hatt det samme i 12 år.. og det har vel funket i alle de årene. og all som har behov for og vite nr har det og kan det.. np byttet du nr og må da sende ut en bøtte ballet med meldinger for og informere alle kontaktene dine om at du har skiftet nr. mye unødvendig arbeid om du spør meg da og egentlig litt bortkastete penger. da kunne du heller lagt de pengene du brukte til nytt nr i en enda bedre mobil telefon da..

men ja du kan videre koble gammle nr til nye nr selv og.. og bare bruke det nye i telefonen uten problemer. mobilen er opratør låst men ikke nr låst.
saffen
en ting jeg overhode ikke skjønner er hvorfor du sku gå på finn og betale dyre dommer for ett litt mer lettvindt telefon nr.. du sier at du har hatt det samme i 12 år.. og det har vel funket i alle de årene. og all som har behov for og vite nr har det og kan det.. np byttet du nr og må da sende ut en bøtte ballet med meldinger for og informere alle kontaktene dine om at du har skiftet nr. mye unødvendig arbeid om du spør meg da og egentlig litt bortkastete penger. da kunne du heller lagt de pengene du brukte til nytt nr i en enda bedre mobil telefon da..

Og poenget med dette innlegget er????
Trådstarter er meget voksen, og har sikkert en grunn til å velge å skifte nr.
Spørsmålet gjaldt vel om kostnadene var rimelige?
Som sove sier, skal det gå helt fint å bruke det nye sim-kortet selv om du har bindingstiden på det gamle. Såsant det er innen samme operatør, skal det ikke ha noe å si.

Selv ville jeg beholdt den gamle telefonen, bare for å kunne viderekoble samtaler til den nye.
Aller best er det selvsagt om det kan ordnes hos netcom, men spørs om de vil sette opp en fast viderekobling når du har bindingstiden på det nummeret.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap