Heiko Bleher fengslet.

practicalfishkeeping

babelfish

Håper han har dokumentasjonen iorden...
Vi får håpe han er uskyldig. Bevisst miljøkriminalitet fra en av de mest kjente navnene i hobbyen/bransjen vil jo ødelegge enormt mye for alle seriøse akvarister.

Jon
Plussmedlem
Miljøkriminalitet, veit jeg nå ikke.

Er dette et forsøk på "miljønasjonalisme"? Utforsking og ekspedisjoner i Brasil skal kun utføres av brasilianere?
Er Brasil lei av utlendinger som går brasilianske vitenskapsmenn i næringen?

Hvis dette er det beste IBAMA kan komme opp med når det gjelder vern av regnskogen og artsmangfoldet så ligger det dårlig an, mener jeg.
Men det gjør seg selvfølgelig bra på trykk i avisen da..."Nå har vi fanget en storkar fra Europa...Han har t.o.m. en egen nettside..."

Greit at man trenger nødvendige tillatelser når man skal fange fisk og ta prøver av disse, men jeg synes denne saken er lite å slå seg på brystet for.
Mennesker som Heiko Bleher er jo genuint interessert i hva som lever i elvene i Brasil.
Man skulle virkelig tro og håpe at Brasil setter pris på slike som han.
Bleher er tross alt dyktig med å dokumentere og opplyse om hvilke fantastiske arter som lever i Brasil (og andre steder).

OT: Jeg er kommet et stykke på vei i Bleher's Discus Vol 1.
En nydelig bok, bra skrevet og flotte bilder. Anbefales
Det er nå en gang sånn at det er det enkelte land som definerer hva som er kriminalitet eller ikke. I Norge jakter vi f.eks på bl.a tyskere som "bare" plukker egg fra våre fugler, noen av dem truede arter. Vet ikke om H.Bleher gjør lignende ting, men det er uansett hverken han, eller vi, som definerer hva som er lovelig i Brasil, eller andre steder. Vet han er en ansett mann, og håper han har papirene iorden. Hvis ikke så er det han har gjort pr definisjon kriminelt..
Plussmedlem
Modern
Det er nå en gang sånn at det er det enkelte land som definerer hva som er kriminalitet eller ikke.

Ja, slik er det. Noen ganger så kan man legge til "dessverre".
I Brasil forsvinner over 20.000 km2 av regnskogen hvert år... Det er kriminelt mye. I alle fall pr min definisjon.

Regner med at Bleher har papirene i orden. Han har jo hatt over 400 små og større "ekspedisjoner" i Brasil.
Hans reiser er jo ikke akkurat lysskye prosjekter. Så Brasil/IBAMA har sikkert god kjennskap til hans arbeid.
Loomis
Miljøkriminalitet, veit jeg nå ikke. Er dette et forsøk på "miljønasjonalisme"? Utforsking og ekspedisjoner i Brasil skal kun utføres av brasilianere? Er Brasil lei av utlendinger som går brasilianske vitenskapsmenn i næringen?

Jeg må ærlig talt si at jeg forstår Brasil og brasilianske myndigheter meget godt i denne saken. De må være luta lei av at mennesker fra hele verden kommer til deres land, reiser ut i jungelen og bare tar det de vil ut av brasilianske natur-ressurser, det være seg flora eller fauna i vann og på land. Brasil har lover og de har regler som man som gjest i deres land plikter å følge, enten man er "kjendis" som Heiko Bleher eller bare genuint akvarieinteressert, or what ever. Brasil har som kjent de senere årene vært tvunget til å stramme inn på dette, for å unngå at mennesker fra øvrige deler av verden skal utarme det brasilianske viltlivet fullstendig. Rovfiske er blitt et stort problem etterhvert som akvariehobbyen krever stadig mer.

Jeg kan tenke meg at Norge ville tatt det meget ille opp om folk fra haugevis av andre land bare kom hit, kastet ut nett i elvene våre og tok absolutt all laks og ørret vi har. Gratis! Så reiste de hjem igjen, med fisk på flyet i både fryser og levende i store tanker.
Tenk om dette hadde vært tilfelle i Norge? Tenk om fiskekort ikke hadde eksistert, og lakseelvene var uten restriksjoner for hvor folk kunne dra og kapre all laksen vår? Det hadde ikke tatt lang tid før laksen var en truet art, og Norge hadde måttet frede den og legge strenge restriksjoner på alt.

Hadde Norge sittet med hendene i fanget og sett på at våre naturressurser hadde blitt loppet fullstendig av tyske, danske, britiske og gud-vet-hvorfra turister?

Plussmedlem
mona o
De må være luta lei av at mennesker fra hele verden kommer til deres land, reiser ut i jungelen og bare [I]tar[/I] det de vil ut av brasilianske natur-ressurser,...

Det er sikkert lenge siden det var så enkelt, håper jeg. Er sikkert et par skjema som må fylles ut først.

mona o
Brasil har lover og de har regler som man som gjest i deres land plikter å følge,...

Ingen som betviler det i dette tilfellet. Heiko Bleher har sikkert papirene i orden.

mona o
Brasil har som kjent de senere årene vært tvunget til å stramme inn på dette, for å unngå at mennesker fra øvrige deler av verden skal utarme det brasilianske viltlivet fullstendig.

Dette greier de meget bra selv.
Avskogingen er den største trusselen mot Brasils rike plante- og dyreliv.
Utenlandske forskere som forsøker å beskrive nye arter før det er for seint er neppe den største trusselen.

I 2005 var 1/5 av skogen er hugget ned. Sikkert enda verre tall i dag.
Gruvedrift, kvegdrift og jordbruk er viktige årsaker til den store avskogingen.
Det er sikkert utenlanske investorer innblandet i noen av disse selskapene, men pengene rår og da sikkert med brasilianske myndigheters velsignelse.
Et lands evne til vern av miljø må sees i en helhet.
Arrestasjonen av en utenlandsk forsker imponerer ikke meg.

Miljøvern og økonomi kan dessverre ha forskjellige interesser. Det er lettere for et rikt land som Norge å være "flinke" enn et fattigere. Brasil har derfor sikkert større utfordringer med å velge vern eller ikke vern.

mona o
Rovfiske er blitt et stort problem etterhvert som akvariehobbyen krever stadig mer.

Jeg har også vært bekymret for dette, men SAF (Svein A. Fosså) har hatt noen gode innlegg om temaet tidligere.

mona o
Jeg kan tenke meg at Norge ville tatt det meget ille opp om folk fra haugevis av andre land bare kom hit, kastet ut nett i elvene våre og tok absolutt all laks og ørret vi har. Gratis! Så reiste de hjem igjen, med fisk på flyet i både fryser og levende i store tanker.

Om de ikke tar laksen vår så tar de i alle fall 15 kg torsk etc. (utførselskvoten) med seg hjem

"Absolutt alt" - Skjønner ikke sammenligningen med det vi diskuterer her.
Jeg snakker om vitenskapsmenn og forskere. De tar neppe absolutt alt. Det er snakk om noen prøver og enkelte eksemplarer av en fisk.

mona o
Hadde Norge sittet med hendene i fanget og sett på at våre naturressurser hadde blitt loppet fullstendig av tyske, danske, britiske og gud-vet-hvorfra turister?

Nå snakker vi (i alle fall jeg) om forskere og vitenskapsmenn i denne tråden (Bleher kan vel betraktes som en sådan) og ikke tilfeldige turister.
Som forsker, eller "spesielt interessert" har man ikke noe mindre ansvar for å følge det gjeldende lands normer og regler. Kanskje tilogmed et større ansvar enn "hvermannsen", siden man gjerne kjenner til gjeldende regler og lover. Avskoging etc er er problem i Brasil, men det betyr vel neppe at det er fritt frem for andre typer utnytting av naturen. Regner med at de har et ønske om å få tilbake kontrollen over de ressursene de faktisk besitter, og da gjelder det vel på alle plan. De har jo faktisk egne biologer og zoologer, de også.. Mulig at de føler et behov for å markere at det finnes en grense, kanskje?
Plussmedlem
Modern
Som forsker, eller "spesielt interessert" har man ikke noe mindre ansvar for å følge det gjeldende lands normer og regler.

Ingen er dømt, så foreløpig velger jeg å tro at Bleher har sakene sine i orden.

Modern
De [I]har[/I] jo faktisk egne biologer og zoologer, de også.. Mulig at de føler et behov for å markere at det finnes en grense, kanskje?

Kanskje grensen går ved misunnelse...
Noen er flinkere enn andre til å få publisert sine "oppdagelser". Dumt hvis politikk og markeringsbehov skal være grunnen til at viktig arbeid blir stoppet.
Synd om grenser skal stenges hvis det er kun egne biologer og zoologer som skal få lov til å drive forskning.
Hvor hadde vitenskapen vært i dag med slik proteksjonisme..? (Retorisk spørsmål.)

Blir Bleher dømt i en overtredelse av regelverket så fortjener han en dom. Inntil videre så venter jeg spent på hvordan denne saken vil løse seg.
Jeg synes innlegget ditt som var svar på mitt var meget overraskende, Loomis. Jeg er nesten målløs over det. Jeg har alltid respekert og likt innleggene dine, men en eller annen gang måtte vi vel bli uenige
Det var en overraskelse å se at du hadde den holdningen til akkurat dette spørsmålet.

Loomis
Kanskje grensen går ved misunnelse...

Dette synes jeg var direkte smålig, Loomis... har aldri sett maken.
Du kan vel ikke for fullt alvor tenke sånn?

Det irriterer meg i grunn at hver gang folk ikke har noe bedre begrunnet svar, så slenger de ut av seg at "Er du misunnelig eller?"

Om noen er misunnelige, så må det vel være resten av verden som ser misunnelig på den fantastiske naturen og naturressursene Brasil har innenfor sine landegrenser. Det renner over av turister, forskere, nysgjerrigperer og akvariefisk-interesserte som tømmer skogene deres.
Tro hvor mye fisk Heiko Bleher alene (m/følge) har tappet ut av skogene og elvene der i løpet av de 30-40 årene han har reist skytteltrafikk ut og inn av jungelen og landet?

Du påpeker om brasilianerne; "Dette greier de meget bra selv".... og dermed mener du visst at resten av verden skal ta for seg også? Siden de gjør det selv, så må resten av verden også få lov? Jøje meg....

Jeg synes de gjorde rett i å statuere et eksempel, hvis det virkelig er tilfellet at Heiko Bleher ikke har de papirene og godkjenningene han skulle hatt. Han regner kanskje seg selv for så stor kjendis at han trodde reglene ikke gjaldt han....? Hva vet vi pr i dag? Ingenting.
MEN jeg vil gjerne spørre:
TROR noen virkelig at brasilianske myndigheter ikke hadde sjekket på forhånd om det forelå noen søknader og godkjenninger i de rette instanser, før de arresterte ham?

Jeg tipper det er ganske mange tusen forskere som tar turen inn i brasiliansk jungel hvert år. Vi skal ikke undervurdere den slags, slik du bagatelliserer det. Jeg er imidlertid helt sikker på at de er et anseelig antall som ville forbløffe oss alle...

At han har sitt på det tørre er det vel flere med deg som ønsker. Det er så absolutt ikke en fordel for hverken han eller verdens akvarister om han blir dømt for noe. Helt sikkert ikke en god opplevelse for noen av de to involverte, håper og tror at han er såpass proff at han har alle tillatelser iorden. Ser på denne saken mer som et uttrykk for at fangstturer kan bli gjenstand for (enda) mer kontroll enn de har vært, til nå. Kanskje et gode, siden det forhåpentligvis vil medføre at de som faktisk eier ressurene kan være med på å utnytte dem. Optimist skal man være.

Mht til om det er misunnelse som ligger bak, er jeg slett ikke sikker. Flere land, som f.eks Mexico har, såvidt jeg skjønner, et utbredt samarbeide med forskere fra andre land. Kontrollen er streng, og det kan virke som om systemet fungere på et, sett utenfra i alle fall. Her er stikkordet samarbeide, og ikke enkeltindivider som "tar seg en svipptur" og henter ut materiale, om det seg være levende eller dødt. Det går en grense et sted mellom proteksjonisme, og det å tillate å bli "invadert"..

Med endel lands erfaring mht både utnytting både fra egen "pengemakt" og fra utenlandske interesser som i praksis omtrent har styrt landet, så er det for meg ikke noe rart i at de setter ned foten. Selv om det, for oss, kan virke som et rart sted å begynne. Hadde jeg ikke vært akvarist kan det faktisk hende at jeg ikke syntes dette var så rart. Brasil har store ressurser, og har bare såvidt begynt å få kartlagt dem. Vi har begynt litt tidligere med å kartlegge våre, men så har vi også nå streng kontroll med hva, og hvem, som får tilgang til å distribuere det som produseres/utvinnes. Å tenke på akvariefisk som produksjon er en fremmed, men kanskje ikke helt ulogisk tanke. Fiskene er en del av det økosystemet som verden håper på er et skattkammer av bla medisiner mot moderne sykdommer. Alle deler av dette må vernes, og kontrolleres, selv om vi kanskje skulle ønske det var anderledes. Brasil er under press for å bevare flora og fauna i sine regnskoger, og fiskene i elvene er en del av dette. Slik er det, og de må finne sin måte å løse disse utfordringene på.

Enn så lenge får vi bare vente på at de får laget seg et system som fungerer, og som ikke truer det de har igjen. "Overkill" og rot vil det nok være, er gjerne det, til man finner en slags gyllen middelvei. Man får håpe på at det stabiliserer seg, over tid. De har jo faktisk inntekter på denne produksjonen/fangsten, og så lenge den er selvbærende og ikke truer miljøet, så vil jeg tro at ting roer seg ned igjen..
Plussmedlem
mona o
Jeg synes innlegget ditt som var svar på mitt var meget overraskende, Loomis. Jeg er nesten målløs over det. Jeg har alltid respekert og likt innleggene dine, men en eller annen gang måtte vi vel bli uenige:-)

Vi kan ikke være enige hele tiden, Mona
Jeg repekterer også dine meninger, og en god diskusjon er bestandig givende

mona o
[QUOTE=Loomis] Kanskje grensen går ved misunnelse...

Dette synes jeg var direkte smålig, Loomis... har aldri sett maken.
Du kan vel ikke for fullt alvor tenke sånn?
... Det var mere en flyktig tanke. Lot derfor være med å sette spørsmålstegn.
Men forskere er konkurransemennesker de som alle andre. Misunnelse er ofte en sterk drivkraft.

mona o
Du påpeker om brasilianerne; "Dette greier de meget bra selv".... og dermed mener du visst at resten av verden skal ta for seg også? Siden de gjør det selv, så må resten av verden også få lov?

Det skriver jeg ikke. Jeg skriver at de klarer å rasere miljøet meget godt aleine.

mona o
MEN jeg vil gjerne spørre: TROR noen virkelig at brasilianske myndigheter [I]ikke hadde sjekket på forhånd [/I]om det forelå noen søknader og godkjenninger i de rette instanser, før de arresterte ham?

Ja, hvorfor kan ikke brasilianske myndigheter ta feil?
Mennesker blir arrestert daglig, også i Norge, men det er langt fra alle som blir dømt av påtalemakten
Et rettsvesen i et land som gir fellende dom til 100 % av de som er arrestert virker som et rettsløst samfunn.
Har han ikke papirene i ordn, så håper jeg virkelig han får en mkraftig "smekk"på fingra.
Ødelegger mye for oss som prøver å holde oss til loven dette.
Akvarie hobbyen er jo mer og mer omdiskutert og det hjelper saken lite, vis en stor "kjendis"blir tatt for å bryte loven.
Har hatt og har stor respekt for Heiko(så lenge han ikke blir tatt for miljøkriminalitet), blir han dømt så er han like simpel som alle kriminelle.(min mening da).
Plussmedlem
Ken Myrseth
Har hatt og har stor respekt for Heiko(så lenge han ikke blir tatt for miljøkriminalitet), blir han dømt så er han like simpel som alle kriminelle.(min mening da).

Ja, du har rett, Ken.
Fallhøyden hans er meget stor.
Vi krysser fingrene, og satser på at dette er en misforståelse
Ja, vi får håpe det
Skal bli spennende å følge saken. Noen som vet om et nettsted (seriøst) som kan komme til å følge opp og skrive mer om det videre? Tro om PracticalFishKeeping vil følge opp?
Plussmedlem
Jeg er "titt og ofte" inne på IBAMA sin egen side.
Hjemmesiden er litt treg noen ganger, men den åpner seg til slutt.
Den er portugisisk, men det er forståelig språk for de aller fleste

Hehe...neida. Kan ikke språket, men [URL=http://www.google.com/translate_t#]Google Translate [/URL]er jo kjekt.

Kanskje det kommer noe på Heiko Blehers sin egen hjemmeside Aquapress Bleher?
Plussmedlem
Da er Heiko Bleher visstnok ute av fengsel.
Plussmedlem
Tror ikke han er ute av landet ennå.
Plussmedlem
Blehers egne ord om saken kan leses på rainbowfish.info..
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap