- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Akvariehobbyen avsluttet
Akvariehobbyen avsluttet
Hei
Som kanskje noen har merket har dere ikke hørt fra meg på ganske så lenge. Det har seg nemlig slik, at hobbyen er nettopp avsluttet.
Interessen for akvarium startet tidlig. I ca 8-9 års alderen, da familien fikk sitt første akvarium. Det var et 30 liters hjørneakvarium med 2 gullfisker og div andre fisk, og det ble flere. Da jeg ble 12 år fikk jeg ansvaret for dette, og det ble flyttet ned på mitt rom. Tiden fløy, og etter hvert fikk jeg enda et akvarium, denne gangen en 75 l. Dit flyttet gullfiskene, og i 30l fikk jeg guppyer. Interessen bare vokste, og også jeg fikk litersyken.
Etterhvert fant jeg fram til AF, noe som jeg er veldig glad for.
Med min lykke og mammas frustasjon fyltest rommet mitt med akvarium.
Jeg endte opp med 6 akvarium bygd i høyden på mitt 6x2,5 meters rom ^^
Akvariene var på 300,250,75,30,25,12 l. Dere på AF var til stor hjelp. Kunne spørre om alt jeg lurte på, å få seriøse svar. Jeg brukte all min tid på forumet, å leste meg fram til info. Mamma kunne ikke tro alt jeg kunne tilslutt. Hun gav opp med å overtale meg om akvarieting, for jeg kunne mye mere enn hun noen gang kom til å kunne
Etterhvert fikk jeg pappa med i hobbyen, eller i allefall litt. Han hjalp meg med å lage en reol, å kjøre til forskjellige plasser for å kjøpe ting vi ikke hadde her osv. Jeg trivdest virkelig i akvariehobbyen.
Jeg hadde til og med oppdrett. Palettciklider gikk det mest i. Men også lette fisker som guppy og platy. De vokste opp på hjemmelagd artemia, og ble tilslutt solgt til dyrebutikker og privatpersoner. De pengene jeg tjente brukte jeg på hobbyen. Man kan vel si det slik at jeg brukte alle pengene mine på hobbyen, jeg betalte alt selv
Jeg begynte på ungdomsskolen og fikk mindre tid. Men fortsatte med hobbyen, det var så artig, så jeg fant alltid tid til den.
Da jeg kom i niende klasse ble ikke fritiden stor. Jeg jobbet hardt på skolen, og jeg hadde andre fritidsaktiviteter, pluss at jeg hadde venner jeg ville være med. Men jeg hadde fortsatt akvariene.
Tiende klasse sto for døren, og som jeg fortsatt går i. Jeg fikk meg kjæreste og jeg har ikke lengere tid. For 3 dager siden fant jeg ut at jeg ikke kunne ha denne hobbyen lengere. Den tok mye av tiden min. Og jeg ville at fiskene skulle ha det best mulig, jeg brydde meg om dem. Så jeg fant ut at dette var for mitt og fiskenes beste.
Jeg har et søskenbarn som har akvarium, så jeg spurte henne om hun ville overta de fiskene og plantene jeg hadde igjen. Og det ville hun gjerne. I går kom hun ned og hentet de. Brukte 1,5 time på å fiske opp alle fiskene og plantene. Hun bor 1 time unna, så jeg var spent på om de overlevde turen i kulden, og det gjorde de Nå bor de i et 300 liters akvarium, og stortrivest. Jeg har også et lite håp om at søskenbarnet mitt på 21 skal bli bitt av basillen og kanskje litersyken? For dette er virkelig en givende hobby.
7 år fikk jeg med den, og jeg vil nok en dag skaffe meg akvarium igjen.
Men det blir etter utdannelsen jeg skal ta. Tenker på å utdanne meg som veterinær Jeg skal flytte til neste år for å gå skole, og dette var også en av grunnene til at jeg måtte gi opp akvariehobbyen.
Helt til sist vil jeg takke alle sammen for hjelpen opp gjennom årene! Dere har vært til stor hjelp. Dere vil nok forhåpentligvis se meg igjen om noen år. Men jeg takker for meg og ønsker dere alle lykke til
Ps: Kjenner jeg savner fiskene og akvariene allerede jeg :o Jeg legger ved noen bilder også
![[External Image] [External Image]](http://img3.nettby.no/users/c/a/s/cassaxii/files/DSC07433.JPG)
250 literen.
*Første bilde er slik 75 literen(hvor oppdrett på palettciklide foregikk) så ut før jeg la det ned. Andre bildet er slik den så ut helt i starten, noen som ser forskjellen ?
Cassandra
Som kanskje noen har merket har dere ikke hørt fra meg på ganske så lenge. Det har seg nemlig slik, at hobbyen er nettopp avsluttet.
Interessen for akvarium startet tidlig. I ca 8-9 års alderen, da familien fikk sitt første akvarium. Det var et 30 liters hjørneakvarium med 2 gullfisker og div andre fisk, og det ble flere. Da jeg ble 12 år fikk jeg ansvaret for dette, og det ble flyttet ned på mitt rom. Tiden fløy, og etter hvert fikk jeg enda et akvarium, denne gangen en 75 l. Dit flyttet gullfiskene, og i 30l fikk jeg guppyer. Interessen bare vokste, og også jeg fikk litersyken.
Etterhvert fant jeg fram til AF, noe som jeg er veldig glad for.
Med min lykke og mammas frustasjon fyltest rommet mitt med akvarium.
Jeg endte opp med 6 akvarium bygd i høyden på mitt 6x2,5 meters rom ^^
Akvariene var på 300,250,75,30,25,12 l. Dere på AF var til stor hjelp. Kunne spørre om alt jeg lurte på, å få seriøse svar. Jeg brukte all min tid på forumet, å leste meg fram til info. Mamma kunne ikke tro alt jeg kunne tilslutt. Hun gav opp med å overtale meg om akvarieting, for jeg kunne mye mere enn hun noen gang kom til å kunne
Etterhvert fikk jeg pappa med i hobbyen, eller i allefall litt. Han hjalp meg med å lage en reol, å kjøre til forskjellige plasser for å kjøpe ting vi ikke hadde her osv. Jeg trivdest virkelig i akvariehobbyen.
Jeg hadde til og med oppdrett. Palettciklider gikk det mest i. Men også lette fisker som guppy og platy. De vokste opp på hjemmelagd artemia, og ble tilslutt solgt til dyrebutikker og privatpersoner. De pengene jeg tjente brukte jeg på hobbyen. Man kan vel si det slik at jeg brukte alle pengene mine på hobbyen, jeg betalte alt selv
Jeg begynte på ungdomsskolen og fikk mindre tid. Men fortsatte med hobbyen, det var så artig, så jeg fant alltid tid til den.
Da jeg kom i niende klasse ble ikke fritiden stor. Jeg jobbet hardt på skolen, og jeg hadde andre fritidsaktiviteter, pluss at jeg hadde venner jeg ville være med. Men jeg hadde fortsatt akvariene.
Tiende klasse sto for døren, og som jeg fortsatt går i. Jeg fikk meg kjæreste og jeg har ikke lengere tid. For 3 dager siden fant jeg ut at jeg ikke kunne ha denne hobbyen lengere. Den tok mye av tiden min. Og jeg ville at fiskene skulle ha det best mulig, jeg brydde meg om dem. Så jeg fant ut at dette var for mitt og fiskenes beste.
Jeg har et søskenbarn som har akvarium, så jeg spurte henne om hun ville overta de fiskene og plantene jeg hadde igjen. Og det ville hun gjerne. I går kom hun ned og hentet de. Brukte 1,5 time på å fiske opp alle fiskene og plantene. Hun bor 1 time unna, så jeg var spent på om de overlevde turen i kulden, og det gjorde de Nå bor de i et 300 liters akvarium, og stortrivest. Jeg har også et lite håp om at søskenbarnet mitt på 21 skal bli bitt av basillen og kanskje litersyken? For dette er virkelig en givende hobby.
7 år fikk jeg med den, og jeg vil nok en dag skaffe meg akvarium igjen.
Men det blir etter utdannelsen jeg skal ta. Tenker på å utdanne meg som veterinær Jeg skal flytte til neste år for å gå skole, og dette var også en av grunnene til at jeg måtte gi opp akvariehobbyen.
Helt til sist vil jeg takke alle sammen for hjelpen opp gjennom årene! Dere har vært til stor hjelp. Dere vil nok forhåpentligvis se meg igjen om noen år. Men jeg takker for meg og ønsker dere alle lykke til
Ps: Kjenner jeg savner fiskene og akvariene allerede jeg :o Jeg legger ved noen bilder også
250 literen.
*Første bilde er slik 75 literen(hvor oppdrett på palettciklide foregikk) så ut før jeg la det ned. Andre bildet er slik den så ut helt i starten, noen som ser forskjellen ?
Cassandra
Postet 16.12.08 kl 18:33
Hei
Lykke til med livet ditt, det funker jo uten akvarier også. Selv har jeg hatt pause på ca 14 år, men har begynt igjen nå. alt har sin tid.
og akvaforum er jo her. det er moro å følge med på hva som skjer her, fordi om man ikke har kar for øyeblikket.
og akvaforum er jo her. det er moro å følge med på hva som skjer her, fordi om man ikke har kar for øyeblikket.
Postet 16.12.08 kl 18:41
Postet 16.12.08 kl 18:43
Rune KristoffersenLykke til med livet ditt, det funker jo uten akvarier også. Selv har jeg hatt pause på ca 14 år, men har begynt igjen nå. alt har sin tid. og akvaforum er jo her. det er moro å følge med på hva som skjer her, fordi om man ikke har kar for øyeblikket.
Jo, takk skal du ha
Men det blir nok ikkenoe akvarie på meg før jeg er ferdig med utdannelsen. Tror ikke jeg skal satse på et akvarie på et internat som ikke er så alt for stor. Hehe
Postet 16.12.08 kl 18:45
Trygve LillefosseDu får gjøre utdanningen ferdig i en fei, og komme tilbake.:-) Husk at det er alltid plass til et lite rekekar.:-)
Hehe
Ja, kanskje det.
Er usikker på om jeg skal ta dyrepleier eller veterinær- utdanningen.
Men jeg finner sikkert ut av det etterhvert.
Tror kanskje det blir dyrepleier. Da er jeg ferdig utdannet som 20-21 åring og får en god lønn.
Kommer nok til å stikke innom her av og til
Postet 16.12.08 kl 18:48
Endret: 16.12.08 kl 18:48
Inaktiv bruker
![](https://akvaforum.no/forum/_gfx/no-image.jpg)
Det var da voldsomt;)
det var da voldsomt med akvarium du hadde då:P
eg er 16 og puttler no med 80 og 60l, og det tar nesten meir av tiden min enn jeg skulle øneske..
men det er jo alltid kjekt me akvarium da tenker på å sette opp eit på 300l men så er jo tiden og innsattsviljen min...
tenkte på noen av de afikanske sjøne, ikkje så møkje jobb med planter og slik...
jaja anyway, lykke til videre då får jeg vel si...xD
og får håpe at du begyner igjen ein dag då...
eg er 16 og puttler no med 80 og 60l, og det tar nesten meir av tiden min enn jeg skulle øneske..
men det er jo alltid kjekt me akvarium da tenker på å sette opp eit på 300l men så er jo tiden og innsattsviljen min...
tenkte på noen av de afikanske sjøne, ikkje så møkje jobb med planter og slik...
jaja anyway, lykke til videre då får jeg vel si...xD
og får håpe at du begyner igjen ein dag då...
Postet 17.12.08 kl 15:43
zantokodet var da voldsomt med akvarium du hadde då:P eg er 16 og puttler no med 80 og 60l, og det tar nesten meir av tiden min enn jeg skulle øneske.. men det er jo alltid kjekt me akvarium da;) tenker på å sette opp eit på 300l men så er jo tiden og innsattsviljen min... tenkte på noen av de afikanske sjøne, ikkje så møkje jobb med planter og slik... jaja anyway, lykke til videre då får jeg vel si...xD og får håpe at du begyner igjen ein dag då...;-)
Tihi ^^
For å si det sånn, så ville jeg bare ha flere å flere akvarium da jeg holdte på.
Tenkte til og me på å innrede ett av rommene i huset for å lage et akvarie rom. Men det ble det ikke noe av da.
Takktakk ^^
Tror nok at jeg kommer til å begynne med det igjen om noen år
Postet 18.12.08 kl 15:39
Inaktiv bruker
![](https://akvaforum.no/forum/_gfx/no-image.jpg)
CassandraFor å si det sånn, så ville jeg bare ha flere å flere akvarium da jeg holdte på. Tenkte til og me på å innrede ett av rommene i huset for å lage et akvarie rom.
ja har opplevd dette eg og:P,
men håper eg får eit ca 250liters akvarium til julxD
og vist så trur eg ikkje at det blir fleire akvarium...
eller, heilt til fiskene får unger... da er det vel på han igjen
vi bør passe oss så det ikkje blir slik
btw det er desse så eg kjøpe fisk hos xD
hehe. får å si det slik,du vet når det begyner å bli mange akvarium og fisker når du blir den lokale fiskeforhandleren xD
Postet 19.12.08 kl 16:18