- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Hva synes du om rakett-forbudet?
Hva synes du om rakett-forbudet?
Jeg kunne ønske alt fyrverkeri ble forbudt. Jeg hater det. Det er livsfarlig, og jeg har sett altfor mange nesten-ulykker i mitt liv, som nesten alltid er forårsaket av fulle tullinger som tror de kan alt der de sjangler rundt med eksplosivene og lighteren.
Jeg har aldri kjøpt en rakett i hele mitt liv, og er GLAD for forbudet! Det eneste jeg har kjøpt, og brukt, er stjerneskudd Nå går jeg ikke ut lenger på nyttårsaften, det gjør meg redd. Foretrekker å sitte inne og se ut av vinduet istedet.
Dette er en artikkel ang. skadene raketter kan gjøre... Det er bilder der som viser grusomme øye- og ansiktsskader, så vet du det på forhånd.
Jeg har aldri kjøpt en rakett i hele mitt liv, og er GLAD for forbudet! Det eneste jeg har kjøpt, og brukt, er stjerneskudd Nå går jeg ikke ut lenger på nyttårsaften, det gjør meg redd. Foretrekker å sitte inne og se ut av vinduet istedet.
Dette er en artikkel ang. skadene raketter kan gjøre... Det er bilder der som viser grusomme øye- og ansiktsskader, så vet du det på forhånd.
Postet 30.12.08 kl 23:20
Endret: 30.12.08 kl 23:21
Postet 30.12.08 kl 23:24
Postet 30.12.08 kl 23:24
Postet 31.12.08 kl 00:17
Alle er jo mot. Da må jeg være for.
Husker hvor moro jeg synes det var å svime rundt med en pose billige raketter på nyttårsaften. En gang tok hele posen fyr, og jeg sitter med en fin historie å fortelle barnebarn.
Seriøst, altså: Vi har blitt et ganske sterilt, regulert og politisk korrekt samfunn etter hvert. Nå ryker snart fyrverkeriet - Første biten som går med er raketter med pinne. Hva er det neste farlige vi må ta bort: Hunder over 20kg?
Generelt: Boyza er FOR fyrverkei, Babsza er MOT. Dere får jo mye bedre karakterer enn oss, kan ikke vi få lov å fyre av noen raketter. Vi blir mer selvsikre da.
Husker hvor moro jeg synes det var å svime rundt med en pose billige raketter på nyttårsaften. En gang tok hele posen fyr, og jeg sitter med en fin historie å fortelle barnebarn.
Seriøst, altså: Vi har blitt et ganske sterilt, regulert og politisk korrekt samfunn etter hvert. Nå ryker snart fyrverkeriet - Første biten som går med er raketter med pinne. Hva er det neste farlige vi må ta bort: Hunder over 20kg?
Generelt: Boyza er FOR fyrverkei, Babsza er MOT. Dere får jo mye bedre karakterer enn oss, kan ikke vi få lov å fyre av noen raketter. Vi blir mer selvsikre da.
Postet 31.12.08 kl 00:32
Dag Alan KilliGenerelt: Boyza er FOR fyrverkei, Babsza er MOT. Dere får jo mye bedre karakterer enn oss, kan ikke vi få lov å fyre av noen raketter. Vi blir mer selvsikre da.
Jeg vet ikke hvor mye bedre selvsikkerhet jeg får ved å "bevise" at jeg klarer å tenne en fyrstikk eller lighter
Men utover sikkerhets-aspektet, så reagerer jeg mest på pengebruken. Vi skryter på oss å være så gavmilde ved f.eks tv-aksjonen hvert år. Noen måneder senere sender vi opp fyrverkeri for det dobbelte av hva vi "så generøst" gir til et godt formål.
Helt sjukt, etter min oppfatning
Postet 31.12.08 kl 00:40
Jeg er glad i fyrverkeri, det jeg derimot ikke liker er den uvettige bruken av fyrverkeriet. Jeg hilser derfor forbudet mot stangfyrverkeri velkommen. Dette håper jeg skal være med på å redusere ulykkesfrekvensen.
Vi bruker å slå oss sammen og kjøpe en kasse med bakkefyrverkeri som settes opp med god sikkerhetsavstand.
Litt bekymret er jeg får vårt nye familiemedlem dvergschnauzeren Milo. Han får nok finne seg i å bli plassert i den lydisolerte tv-stuen hvis han reagerer på smellene.
Aspektet til Tender kjøper jeg og må vel inrømme at forholdet ikke er 1:1. Tar jeg med det som også tas over statsbudsjettet burde jeg vel komme greit ut av denne argumentasjonen.
Alt med måte samt en god dose sunn fornuft så tenker jeg at vi alle kan skrive godt nytt år i første post her på AF 01.01.09.
P.s Mona du må kikke ut av vinduet så du synes det er flott og se på du også
Postet 31.12.08 kl 00:54
Fyrverkeriet i seg selv er ikke stort mer farlig enn en gråstein.
Det er først når fulle idioter bruker det - eller det blir brukt på feil måte - at det blir farlig.
Dette er jo tilfellet med mye annet også...
Jeg har relativt lang og tildels dumdristig erfaring med ting som smeller både nyttårsaften, på jakt og under eksperimentering ellers og jeg har ALDRI vært borti eller hørt om ting som har gått galt UTEN at den menneskelige feilen uten tvil har overskygget andre feil eller mangler.
Det er jo fremdeles - merkelig nok - ikke lover og regler ( eller forbud) mot å bruke hodet til andre ting enn å ha lua på.
For eksempel tenke eller ta ansvar hvis man ser andre gjøre noe farlig eller dumt.
Generellt sett er jeg for mest mulig frihet for det enkelte menneske og minst mulig forbud av forskjellig slag.
(Nei, jeg stemmer IKKE Frp bare så det er sagt )
Så får heller samfunnet reagere med strengere straffer for de som er til fare for sine medmennesker på ett eller annet vis - som f.eks det å skyte raketter på andre eller sende dem opp på uegnet sted.
Skal man forby alt som kan være farlig når det brukes feil bør man da strengt tatt forbudt all bilkjøring også.
I samme slengen kan en da også ta med kjøkkenkniver, gressklippere, avfallskverner, vedkløvere, motorsag for ikke snakke om TV`er, kaffetraktere og stearinlys!
Tenk hvor mange branner vi hadde blitt spart for og hvor mange menneskeliv som ikke hadde gått tapt hvis det hadde blitt forbudt med TV`er, stearinlys og kaffetraktere i de tusen hjem...
Riktignok hadde mange da hatt et relativt kjedelig liv hjemme.
Det samme har også jeg på nyttårskvelden hvis jeg ikke hadde fått lov til å skyte opp godkjent fyrverkeri i EDRU tilstand eller det jeg som regel gjør; å få en som er edru til å skyte det opp for meg da jeg tross alt liker en liten "kvikkas" eller fem på nyttårsaften
Godt nyttår alle sammen - med eller uten fyrverkeri!
Det er først når fulle idioter bruker det - eller det blir brukt på feil måte - at det blir farlig.
Dette er jo tilfellet med mye annet også...
Jeg har relativt lang og tildels dumdristig erfaring med ting som smeller både nyttårsaften, på jakt og under eksperimentering ellers og jeg har ALDRI vært borti eller hørt om ting som har gått galt UTEN at den menneskelige feilen uten tvil har overskygget andre feil eller mangler.
Det er jo fremdeles - merkelig nok - ikke lover og regler ( eller forbud) mot å bruke hodet til andre ting enn å ha lua på.
For eksempel tenke eller ta ansvar hvis man ser andre gjøre noe farlig eller dumt.
Generellt sett er jeg for mest mulig frihet for det enkelte menneske og minst mulig forbud av forskjellig slag.
(Nei, jeg stemmer IKKE Frp bare så det er sagt )
Så får heller samfunnet reagere med strengere straffer for de som er til fare for sine medmennesker på ett eller annet vis - som f.eks det å skyte raketter på andre eller sende dem opp på uegnet sted.
Skal man forby alt som kan være farlig når det brukes feil bør man da strengt tatt forbudt all bilkjøring også.
I samme slengen kan en da også ta med kjøkkenkniver, gressklippere, avfallskverner, vedkløvere, motorsag for ikke snakke om TV`er, kaffetraktere og stearinlys!
Tenk hvor mange branner vi hadde blitt spart for og hvor mange menneskeliv som ikke hadde gått tapt hvis det hadde blitt forbudt med TV`er, stearinlys og kaffetraktere i de tusen hjem...
Riktignok hadde mange da hatt et relativt kjedelig liv hjemme.
Det samme har også jeg på nyttårskvelden hvis jeg ikke hadde fått lov til å skyte opp godkjent fyrverkeri i EDRU tilstand eller det jeg som regel gjør; å få en som er edru til å skyte det opp for meg da jeg tross alt liker en liten "kvikkas" eller fem på nyttårsaften
Godt nyttår alle sammen - med eller uten fyrverkeri!
Postet 31.12.08 kl 00:57
mona oJeg kunne ønske alt fyrverkeri ble forbudt. Det eneste jeg har kjøpt, og brukt, er stjerneskudd:) Nå går jeg ikke ut lenger på nyttårsaften, det gjør meg redd.
Haha. Det er aller første gang jeg nesten er helt enig med Mona. Det var jo trivelig.
Men jeg er tilhenger av offentlig/ skikkelig redigert fyrverkeri. Det er jo i tillegg så mye finere enn sånne lause prupp.
Og vi går ut. Men vi er så heldig å bo på et trygt sted, og våre 10 gjester i morgen får bare se på den galskapen andre driver med på laaang avstand.
Har forreste glemt å kjøpe stjerneskudd i år.
Godt nytt år, godt folk.
Postet 31.12.08 kl 01:07
Endret: 31.12.08 kl 01:11
Postet 31.12.08 kl 01:12
Jo StenersenFyrverkeriet i seg selv er ikke stort mer farlig enn en gråstein. Det er først når fulle idioter bruker det - eller det blir brukt på feil måte - at det blir farlig.
Sorry hr. Stenersen, men dette er feil. Du risikerer ikke at gråstein plutselig eksploderer i hånda di. Det være seg fabrikasjonsfeil eller uvettig bruk.
Gjennom arbeid med kjemisk fakultet på UIO, samt pyroteknikk på teater har jeg førstehåndserfaring med eksplosiver. Har selv hatt en pyro som gikk av i hånden min. Resultatet var ytre 3 grads forbrenning, og 2 grad inne i hånda. Og jeg er sertifisert til å bruke eksplosiver. Tro du meg; Dette kødder man ikke med.
Postet 31.12.08 kl 01:19
Postet 31.12.08 kl 01:51
Utrolig feigt av myndighetene ikke å ulovliggjøre alt privatkjøp av fyrverkeri, etter min mening.
Eg har selv vært med og laget fyrverkeri i barndommen, men har egentlig aldri skjønt poenget med fyrverkeri. I tillegg har ikke nordmenn flest godt av å kombinere feiring med farligheter
De fleste av oss rynker sannsynligvis på nesen av mennesker i andre land som feirer med å skyte med skarpt i lufta. Eg gjør det selv også, men de fleste av dem vi ser gjøre dette er muslimer, og dermed er det rimelig stor grunn til å anta at de er edrue
Selv om eg finner fyrverkeri på grensen til å være patetisk, i hvert fall meget kjedelig, skjønner eg at dette fenger enkelte. Dette kan da løses ved at kommunene står ansvarlige for å sende opp "de misbrukte pengene".
Å sammenligne fyrverkeri med bilkjøring og annet er en fabelaktig vinkling
Eg har selv vært med og laget fyrverkeri i barndommen, men har egentlig aldri skjønt poenget med fyrverkeri. I tillegg har ikke nordmenn flest godt av å kombinere feiring med farligheter
De fleste av oss rynker sannsynligvis på nesen av mennesker i andre land som feirer med å skyte med skarpt i lufta. Eg gjør det selv også, men de fleste av dem vi ser gjøre dette er muslimer, og dermed er det rimelig stor grunn til å anta at de er edrue
Selv om eg finner fyrverkeri på grensen til å være patetisk, i hvert fall meget kjedelig, skjønner eg at dette fenger enkelte. Dette kan da løses ved at kommunene står ansvarlige for å sende opp "de misbrukte pengene".
Å sammenligne fyrverkeri med bilkjøring og annet er en fabelaktig vinkling
Postet 31.12.08 kl 07:20
Dag Alan Killi. Seriøst, altså: Vi har blitt et ganske sterilt, regulert og politisk korrekt samfunn etter hvert. Nå ryker snart fyrverkeriet - Første biten som går med er raketter med pinne. Hva er det neste farlige vi må ta bort: Hunder over 20kg? .
Synes det er helt greit med et forbud, når en ser hvor mange idioter som skader seg på det hvert år.
Hunder over 20 kilo, ja det burde strengt tatt ikke være lov for folk uten erfaring. For om en gjør noe fundamentalt gærnt med en stor hund, er konsekvensene fort så mye større enn om det samme skjer med en liten..
Postet 31.12.08 kl 07:46
Postet 31.12.08 kl 08:08
Postet 31.12.08 kl 09:21
Inaktiv bruker
mona oJeg kunne ønske alt fyrverkeri ble forbudt. Jeg hater det. Det er livsfarlig, og jeg har sett altfor mange nesten-ulykker i mitt liv, som nesten alltid er forårsaket av fulle tullinger som tror de kan alt der de sjangler rundt med eksplosivene og lighteren. Jeg har aldri kjøpt en rakett i hele mitt liv, og er GLAD for forbudet! Det eneste jeg har kjøpt, og brukt, er stjerneskudd:) Nå går jeg ikke ut lenger på nyttårsaften, det gjør meg redd. Foretrekker å sitte inne og se ut av vinduet istedet. [URLBLOCK1]ang. skadene raketter kan gjøre... Det er bilder der som viser grusomme øye- og ansiktsskader, så vet du det på forhånd.
Å forby noe på grunnlag av enkeltmenneskers hat tar jeg helt klart avstand fra. Fyrverkerei godkjent for korrekt bruk er trygt å bruke. Men det gjelder å bruke vett og forstand ved bruke av det.
Alle ting er livsfarlig å bruke hvis man vil skade noen. Kar kun en gang på 25 år opplevd at en rakett eksploderte når jeg tente lunta.
Jeg fikk ingen skader av det heller ingen andre for jeg har alltid benyttet vernebriller, hansker av ull og tykk bekledning. Dessuten holder jeg tilskuere på god avstand fra fyrverkeriet.
Det som jeg reagerer voldsomt på er idioter av fedre og mødre som lar småbarn tenne på stjerneskudd og små bakkefyrverkeri. Slike mennesker er det som setter seg og andre i stor fare.
Stjerneskudd er det 16 års aldersgrense på og det er en grunn for det.
Postet 31.12.08 kl 09:29
Postet 31.12.08 kl 10:17
kairoÅ forby noe på grunnlag av enkeltmenneskers hat tar jeg helt klart avstand fra. Fyrverkerei godkjent for [B]korrekt[/B] bruk er trygt å bruke. Men det gjelder å bruke vett og forstand ved bruke av det.
Jeg er på langt vei enig med deg, men når det gjelder fyrverkeri så er ikke flesteparten av brukerne fulle av "vett og forstand" på nyttårskvelden. De er som regel fulle av helt andre saker.
Alkohol og sprengstoff er ingen god kombinasjon, og kommer aldri til å bli det.
Jeg har selv fått en rakett med styrepinne i nakken, og det er en av grunnene til at jeg synes at forbudet er helt OK.
Jeg har ikke kjøpt en rakett siden begynnelsen av 90-tallet. Jeg drikker ikke alkohol og burde derfor være "forstandig" nok til å tenne lunta. Men jeg har ingen 100 % garanti mot at den ikke vil starte en brann eller skade noen der den lander.
"Min" kommune feiret 100 år i 2008. I den anledning var det et stort festfyrverkeri for noen uker siden. Det var kjempeflott.
Dette var rigget av profesjonelle og gjorde at lysshowet ble en positiv opplevelse.
Fulle folk med fyrverkeri i tettbebygde strøk fører gjerne til negative opplevelser for andre.
Vipsen[URLBLOCK1]
"Men vil importørene bli kvitt restlagrene når «den kvalifiserte bruker» kan kjøpe pinneraketter? Neppe, tror lederen i Norsk Pyroteknisk Bransjeråd, Rolf Terkelsen.
– Hvem gidder å ta et tre dagers kurs for å sende opp noen raketter? spør han.
Terkelsen frykter at bedrifter kan gå konkurs, og har på vegne av importørene gått til erstatningssøksmål mot staten. "
Erstatningssøksmål mot staten..? Det blir nok en suksess.
De kan jo være glad for at de som har blitt skadelidende (materielt eller helsemessig) ikke har saksøkt importørene.
Hvis man skal regne kroner og øre så er nok overskuddet til disse neppe heeelt i samme størrelsesorden som "motpartens" utgifter.
Postet 31.12.08 kl 13:07
kairoÅ forby noe på grunnlag av enkeltmenneskers hat tar jeg helt klart avstand fra.
Det er da ikke det det er snakk om her.
kairoFyrverkerei godkjent for [B]korrekt[/B] bruk er trygt å bruke. Men det gjelder å bruke vett og forstand ved bruke av det.
Problemet her til lands er at nordmenn ikke har vett og forstand når de har tyllet i seg alkohol noen timer, før de raver ut for å tenne fyrverkeriet sitt!
Det er norske folk flest som har forårsaket dette forbudet, vi kan ikke skylde på noen andre! Det har vi fått til ved å bevise over mange tiår hvor utrolig dårlig sunn fornuft vi har denne spesielle kvelden på slutten av et år.
Postet 31.12.08 kl 13:25