Ampere i det norske strøm-nettet

hei, lurte på om det er noen hær ute på AF som vet hvor mange ampere det er i det norske strøm-nettet?
Sikker på at det er ampere du lurer på
Nanjenshan
hei, lurte på om det er noen hær ute på AF som vet hvor mange ampere det er i det norske strøm-nettet?

Uten at jeg skal late som om jeg er noen ekspert, ampere blir sånn jeg kjenner det begrenset av sikringen hjemme hos deg og ikke av hvor mange ampere det er i strømnettet.

Normalt er vel sikringer 10 ampere og 16 ampere enkelte steder der man normalt kopler til utstyr som trekker ekstra mye (feks i garasjer og vaskerom).

10 ampere er mer enn nok til massevis av akvarie utstyr
sikringen er til for å bryte strømmen om den overstiger 10A eller 16A, dvs. strømmen ligger under 10A ettersom det er de sikringene vi har hjemme.

det jeg skal bruke denne infoen til er å bygge en transformator fra 230V til 680V for kald katodelysene mine, da jeg ikke vil ha en 230V - 12V og en 12V - 680V transformator, men en transtormator.
Tviler på at de utenforliggende ampere ratingene er like overalt.

Og har det strengt tatt noe å si? Jeg har en generell transformator fra 110V til 230V og motsatt, den er laget for "generell bruk". Da bør jo du kunne replisere den

Edit: Men i fare for å spør det åpenbare, hvorfor ikke bare kjøpe en PSU til 100kr og la det få strøm fra den?

(Men det er jo noen som synes det er gøy å bygge trafoer også :P )
det hadde vært gøy å bygd sin egen trafo da, men hovedgrunnen er at jeg ikke vil ha to transformatorer når jeg bare trenger en:P
en transformator er i enkle trekk slik:
N^1/N^2 U^1/U^2
dvs. N^1 er antall viklinger av tråd rundt primær spindelen og N^2 er viklinger uundt sekundærspolen, og om man har in spenning inn i primærspolen på 230V og har 300 viklinger rundt sekundærspolen blir spenningen ut 690V.

og jeg trenger bare 680V så jeg må ha antall ampere i strømnettet for å regne ut hvilken resistans jeg skal bruke (R=U/I (R=U delt på I(R=resistans, U=volt og I= ampere).

Men det som betyr noe er vel uansett bare det du kan få brukt? Og de fleste hus har vel noe som 3x63A. Så da trenger du vel resistants til maks kapasitet av det du får i veggen?

Men ja, du vil unngå to transformatorer. Men min andre løsning er jo bare en inverter og en strømforsyning, vil tippe det tar mindre plass enn om du skal mekke en
Jeg må innrømme at jeg blir litt bekymret når noen som skal tukle med livsfarlige strømstyrker, stiller de feile spørsmålene.

Jeg har forøvrig svart deg på det andre forumet også...
Kampfisk
Jeg må innrømme at jeg blir litt bekymret når noen som skal tukle med livsfarlige strømstyrker, stiller de feile spørsmålene. ;) Jeg har forøvrig svart deg på det andre forumet også...

Hehe, jeg og.
Er faktisk rimelig skummelt og gjøre noen feil der(eller kan ihvertfall være det).
Så gå for kjøpt løsning, viss du da ikke er fagmann, noe jeg betviler siden du har stilt disse spørsmålene(ikke for å være spydig, kun råd fra en som har respekt for strøm).
Strøm er farlig viss det ikke blir behandlet akurat som det skal.
Kjøpte selv et stort hus for 4-5 år siden og brukte flerfoldig tusen på og rette opp hjemmemekk som kunne være livsfarlig, men greit nok det sålenge jeg viste om det og fikk prutet endel.
Uten samenligning forøvrig.

Men igjen, ikke mekk slik viss du ikke er "fagmann".
Enig
i de som tviler på at du bør gjøre dette selv uten å rådføre deg med en ekspert. Strømnettet har ingen amper begrensning ( i praksis for oss). Det er spenningen du må regne deg ut fra. Spenningen og motstanden i viklingene dine vil avgjøre hvor mange amper du trekker. Hvis du har en 16Ampers kurs vil du kunne få en effekt på 3680W og det er en god del lys

Nå begynner jeg å bli betenkt her.....

Det å bygge elektroutstyr for 220V og 680V er ikke bare vanskelig.

Det er også forbudt for folk uten utdannelse og sertifikater i emnet.

Der er også LIVSFARLIG, ikke bare for deg, men også for folk som måtte oppholde seg i nærheten.

Hvor mye effekt du kan ta ut er avhengi av tre sikringer,
1. Linjesikring som er sikring på tilførselkabel fra nærmeste transformator og som sikrer lavspenningen inn til huset er du bor.

2. Inntaks sikring som sikrer fra inntaksbos og inn til sikrings skap. F eks 3x 64 amper.

3. Forbruks kurs som typisk er på 2 x 10 eller 16 amper

Du kan nok ikke bare se på forholdet mellom U1 og U2 og dermed beregne hvor mange viklinger uten å ta hensyn til trådtykkelsen på sekundær og primærsiden, sammen med arealet av den jernkjernen du ønsker å bruke.

Når du da skal bygge en strømforsyning til kald katodelysene vet du da hvordan spenning og om dette er like / vekselstroøm og hvordan kravene til likeretting er?

Hvor stor startspenning kreves det og hvor stor startstrøm er det påkrevd?

Når du ha disse tingen på plass kan du begynne å beregne trafo (trådtykkelse, areal på jernplatene, antall plater, antall vindinger på primær / sekundærspole) , likeretter og stabilsator av spenning.

Synd å si det, men hvis du ikke har såpass med grunnkunskaper om elektrisitet, at du spør om hvor mange amp. det er på strømnettet bør du virkelig ikke drive med hjemmesnikring av eletriske aparater. Begrensingene i amp. (strøm) er ikke i strømnettet, men i sikringskapene pga. at en ikke skal overstige den strømmengden kursen tåler (inkl. sikkerhetsmargin), slik at det ikke skal oppstå varmgang på kursen som kan føre til brann. Men tar man f.eks en sveise trafo som går på en 16 amp. kurs så kan den levere flere hundre amp. uten at det overstiger 16 amp. på kursen. Hvordan dette går til kan jeg ikke komme innpå her, siden det er en grunn til at elektroteknikk/elekronikkutdanning tar flere år, +praksis og godkjenning. Hvis du tukler med det elektriske anl. der du bor og det oppstår skade/brann pga. dette, gjelder ikke forsikringen lenger. Anbefaler at du setter deg grundig inn i faget, og er sikker på at du forstår hva du holder på med. Før du begir deg ut på slike ekspriment. Noen er naturtalent, når det gjelder strøm. Men de fleste er ikke det. Inkl. meg selv, da jeg sleit en del med elektriteknikk/elektronikkdelen under utdanningen min, selv om jeg forsto det til slutt, men lett var det ikke. Hvis du skulle gjennomføre prosjektet ditt, så behandl eletrisiteten med stor respekt. Ellers så kommer den til å bite deg..

Kampfisk
Jeg har forøvrig svart deg på det andre forumet også...

Forresten ikke rart at akvaforum.no er størst i Norge. Konkurrenten har tydeligvis for vane å slette en betydelig del av de trådene som blir opprettet.

Tror nesten de kommer til å slette seg selv ut av markedet med tid og stunder. Jaja. Hver sin smak. B)
Ampere
Nanjenshan

Amperen er variabel, og forandrer seg etter som hvor mye du bruker/kobler til. Mens spenningen i husstander er på 230 Volt. Den er da konstant. Den kan varierer med noe få volt. Har du en 16 amp sikring, så kan du belaste den med 16 amp, før den kobler ut.

Hvis man tenker seg strøm ledningen som et vannrør, så er diameteren på røret spenningen, og vannstrømmen som går inni røret amperen. Diameteren er da konstant, mens strømmen av vann, kan variere. Etter hvor mye du presser inn/skrur opp krana.

Ellers kan strøm nettet takle store strømmengder, Allt etter hvor på nettet det er. Jo større spenning, jo tynnere ledninger. Og omvendt. For å overføre elkraft over store avstander, brukes tynne ledere og meget høy spenning. Som da transformeres ned i andre enden. til forbruker.

hei å hå:P har en gjeng på 30 Elektrolærere på skolem min som alle er utdannede elektrikere, tråd i rett tykkelse og bakkelitt plater, broer for å gjøre om fra vekselstrøm til likestrøm, men for å få utgangsspenning på 5mA må jeg ha omlag 30 000 viklinger på primærsiden og 89 000viklinger på sekundærsiden.

skrinla hele prosjektet da jeg fant en ny transformator til 3 dollar på ebay.com

takker for svarene deres i tråden min^^
Kampfisk
har tydeligvis for vane å slette

Jeg må forresten korrigere meg selv her. Tråden lå under "off topic" og jeg klarte derfor ikke å finne den. :S
Nanjenshan
men for å få utgangsspenning på 5mA må jeg ha omlag 30 000 viklinger på primærsiden og 89 000viklinger på sekundærsiden. skrinla hele prosjektet da jeg fant en ny transformator til 3 dollar på ebay.com

Jeg tror du gjorde det riktige valget der.

(Forresten, 5 mA er en strømstyrke, ikke en spenning.)
ups.. var meget sveiseblind i går (er det forsåvidt også i dag) så ikke så mye tid til å se over det jeg hadde skrevet, men var utgangsstrøm jeg mente: P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap