Hjelp! noen som har greie på maling og beis?

Skal skifte farge på noen lister og da fargen jeg ville ha visstnok var en beis-farge (?) så ble det beis i stedet for maling. Tenkte ikke over det i farten på butikken. Men listene jeg skal ha det på er malt fra før. Jeg har mattet de litt og klæsjet på første strøk, men jeg begynner å lure på om jeg har gått på en bummert. Vil beisen i det hele tatt feste seg på malingen? Jeg ble veldig i tvil. Søren også! Håper noen kan gi meg noe råd om hva jeg bør gjøre. I mellomtiden får jeg søke rundt på nettet og se om jeg finner noe. :-/
Har ikke hver farge en egen kode? Den kan de vel lage både som malig og beis.. Det er ikke sikkert det er beis du har fått. du får håpe de har blandet fargen som maling.
Har forresten gått på en lignende blunder selv. Hadde masse maling igjen etter jeg hadde malt gangen. Malte like så godt badet også. Det jeg ikke visste var at lateksmaling ikke henger skikkelig på oljemaling. Da jeg skulle male om igjen noen år etterpå kunne jeg ta tak øverst ved taket og dra malingen av i lange flak. Litt stilig men den hang frem til da.
Usj, ja jeg skjønner ikke hvorfor de solgte meg beis da det var maling jeg skulle ha. Får skylde på betjeningen... Pakket sammen og hentet boksen. Her står det: Vanntynnbar polyuretanforsterket oljebeis til innendørs bruk. Bruksområde: Nytt og nedslipt tre- og parkettgulv. Panel og møbler. Lenger ned under bruksanvisning står det: 1. Flaten må være ubehandlet og helt ren. *RRRRR!* River meg i håret. Dett var dett. (Lurt å lese bruksanvisningen etter at man har begynt) Lurer på hva jeg skal gjøre for å få av igjen det jeg har smurt på. Listene var malt i en slags rødrosa guffen farge, og med dette brune i et tynt lag utenpå så ser det ut som noen med veldig dårlig mage har bæsja på de. IKKE akkurat slik jeg så det for meg.
Tror jeg skal dra til en annen forretning i morgen og spør om de kan blande en slik fage i maling til meg. Det er visst forskjellige fargekoder på beis og maling, men det må da vel gå an å blande en mahogny aktig farge i maling også.
Leste litt på nett og det ser ut til at det går fint å male på beis men ikke omvendt. Typisk.
hei, om det er samme fargekode på plastmaling som i oljemaling, det husker jeg ikke... (gikk malerlinja i fjor)
men uansett, så puss ned listene dine, få vekk alle malings rester, gjerne med malingsfjerner og, så bruker du oljemaling etterpå..
er ikke værre enn det..
det er rundt 1800-2000 forskjellige farger i det mest brukte systemet. kan gi et eks:

S 1020-Y80R20

med den koden får man en ufyselig og tam rosafarge med et lite glimt av gulhet i seg.. usj!

Man bruker i dag kun oljemaling på lister(særlig da, vindu og dør), men på renoveringsarbeid kan man bruke plastmaling over på lister som er malt med samme type maling.

men for å være sikker på at det skal være pent, så ville jeg nok ha anbefalt å fjerne alle malingsrester, eller å kjøpe nye lister, og gå over med oljemaling, sånn at den blir blank og fin.
bruk riktig kost og, gjerne dyrere jo bedre tro meg

mvh Robin
Jeg som var tenkt å gjøre det enklest mulig da jeg er plaget med lite energi. Blir bare så kvalm av å se på den fargen som er i gangen. Den er på siden av trappen også + gelenderet, og en dame på butikken sa jeg ikke trengte å matte ned med pussepapir i det hele tatt. Jeg kunne bare bruke husvask sa hun. Så jeg har vasket og vasket, for det kan jo ikke være såperester på når det skal males. Nesten så det hadde vært like enkelt å matte ned med et pussepapir likevel. Søren, jeg skulle egentlig ikke begynt på dette nå men så klarte jeg ikke la være siden jeg var så bra form i går. Og nå er det ingen vei tilbake. (gulp)
la oss håpe at de i butikken kan jobben sin da, og sier ting riktig, for det er mulig at det ikke skal så mye til for at den malinga du har der skal hefte seg til underflaten. i dont know..
kjenner ikke til den type maling desverre, lærte kun om utvendigbeis, innvendig plast og oljemaling, våtromsmaling, tapet, gulvbelegg
kansje du kan spørre om det kan få et datablad om den malingtypen du har der? de bør har det inne til å gi deg det, mulig det står noe om det der? ^^
lykke til ihvertfall da

mvh Robin
Får se hva løsningen blir i morgen. Noe må i alle fall gjøres, og det snarest! :-O Kanskje jeg finner datablad på nett, men det virker på meg som dette er en dårlig plan. Får se på den i dagslys og kjenne på konsistensen..
Takk for alle svar!
Er maler jeg og jop du får nok beisen til å sitte, men det er langt ifra opptimalt å bruke beis oppå oljemaling.
Omvendt hadde ikke vært noe problem.
Oioi, et lite håp er tent... Det hadde jo vært det enkleste å bare fortsette med det jeg har, men kanskje det er smartere å gå over til maling før jeg roter det enda mer til. Er så spent på hvordan det kommer til å se ut i dagslys. Kjedelig at jeg må sove før jeg kan fortsette... :P
Beste er som sagt maling på maling, men med etpar tre strøk så blir nok resultatet bra, men beisen vil ikke sitte like god som med maling.
Men det går.
Ikke meg imot å male (beise) et par-tre strøk ekstra bare det blir bra til slutt. Så for meg at det ville bli skjoldete og rart bare, og kanskje til og med bli litt sånn seigt som når man har på for mye maling slik at det ikke tørker skikkelig. Blir ikke utsatt for så veldig mye slitasje der så det er ikke det verste at det ikke blir så slitesterkt. Viktigste er at det dekker den øfselige fargen som er der nå, nest viktigste er at det ikke blir så fryktelig "rynkete". Takk for oppmuntringen, fint å slippe å legge seg med den gremmelsen i tankene. Nå kan jeg glede meg til å male videre.
Har beiset over maling selv jeg for en kunde som hadde kjøpt feil og ikke fikk byttet.
Det blir bra, ingen skjolder og den tørker bra, blir ikke klissete.
Men mulig du må beise et strøk mer enn vanlig dvs 3 strøk.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap