Froskeegg og rumpetroll i gammelt akvarie

Jeg jobber i barnehage, og vi har et gammelt 60 liters akvarium. Vi tenkte vi skulle forsøke å klekke froskeegg fram til de blir ferdig frosker! Noen som har erfaringer med dette? Tips mottas med takk!
Det er dessverre ikke lov å holde frosk i fangenskap i Norge.
Jeg mener kanskje det finnes unntak når det er i undervisningsformål.. Kanskje SAF vet noe om dette?
FOR 2003-03-14 nr 349: Forskrift om innfanging og innsamling av vilt for vitenskapelige eller andre særlige formål; § 4 - Innsamling av vilt uten tillatelse sier:

"Enhver kan fritt samle inn egg og larver (rumpetroll) av vanlig frosk (Rana temporaria) for forsknings-, undervisnings- og opplysningsformål."

Så vidt jeg vet gjelder denne forskriften fortsatt.

mvh
Svein A. Fosså
Aha, da burde det jo gå greit. Du kan jo starte med å se f.eks. her, her og her (det jeg fant på kort tid som kan være relevant). Jeg tror og du vil få flere svar ved å stille spørsmålet på et herptilforum.
Tror det går bra å spørre her og jeg. Har i yngre dager foret opp hundrevis av rompetroll til frosk Og sikkert mange som sitter inne med mye kunnskap om temaet.
Så hvis du lurer på noe fyr løs.
Et par ting i starten:
Ikke fyll akvariet fullt, de liker kort vei opp til overflaten for å puste.
Lag gjerne mulighet for å hvile like under overflaten, feks en rot eller sten.
Innred med fin grus og gjør det gjerne litt pent, mye morsommere å se på noe pent. Kanskje noen vannplanter?
Sett opp karet noen uker før du henter rompetrollegg, slik at det stabelisterer seg litt.
Bruk gjerne en luftpumpe og en luftestein, med svak "brusing" Ikke for mye for de liker ikke strøm i vannet. Men litt for å holde vannkvaliteten bedre.
Ikke ta for mange egg, kanskje ikke mer enn 50stk.
Det er like interesannt å se 50 som 500 utvikle seg.
Og et kar med 500 vil antagelig bli en illeluktende bakteriesuppe.
Ikke prøv å fore dem noe før de svømmer rundt, og da kan de fores med små brødbiter, litt vissent løv osv.

i begynnelsen skal rompetrollene spise vegetarisk, så har du vannplanter vil det holde godt. Evt en agurkbit og sånn.
Når de får ben trenger de protein. rått kjøtt,eller en bit av en saltpølse.
De trenger også et sted å trekke opp på land. En stein eller rot som gir dem mulighet til å gå opp fra vannet. Ellers kan de drukne.
Taina
i begynnelsen skal rompetrollene spise vegetarisk, så har du vannplanter vil det holde godt. Evt en agurkbit og sånn. Når de får ben trenger de protein. rått kjøtt,eller en bit av en saltpølse. De trenger også et sted å trekke opp på land. En stein eller rot som gir dem mulighet til å gå opp fra vannet. Ellers kan de drukne.

Liten korreksjon, det er når de her mistet halen de trenger kjøtt. Altså etter at de kryper opp på land. Det skjer en utrolig forvandling da. De slutter helt å spise mens de forbereder seg på et liv på land. Bakbena har vokst helt ut. og halen krymper. Den blir faktisk brukt som "matpakke" dvs at næringen i halen brukes for å holde seg i live, og bygge om magen innvendig. Tarmene går faktisk i oppløsning. De var tilpasset et liv med plantekost med lange, tynne tarmer og når forvandlingen er ferdig får de kortere tarmer tilpasset proteinrik kost. Når frembeina er kommet ut og halen er borte kryper de opp på land. Den lille munnen på rompetrollet er farvandlet til froskens brede munn. Og nå er den klar til å jakte.
Å gi rompetroll saltpølse vil jeg fraråde..
ja, det var kanskje når de mistet halen
Beklager,lenge siden jeg drev med det der.

Veit at i barnehagen ungene mine gikk i matet de med en bit saltpølse. Mulig det ikke er så lurt (mye salt..).Men de klarte seg bra, og de gjorde det etter å fått råd om det fra noen. Men jeg har lest at de skal ha rått kjøtt etter en stund.
Jeg ga dem en del pistiaplanter. De likte dem godt

tidligere år brukte de fiskemat (flakfor) det gikk IKKE bra!
Det er ulogisk å gi rompetroll kjøtt.. De klarer ikke å finne eller få tak i dette under naturlige forhold.
Når de kommer opp fra vannet er de forvandlet fra planteetere til innsekt og småkrypspisende frosk.
Gi dem plantekost (brødbiter, spinat, løv osv) til de klatrer opp, og slipp dem ut ved en dam. Det er vannskelig å få frosk til å overleve i et akvarium.
Taina
i begynnelsen skal rompetrollene spise vegetarisk, så har du vannplanter vil det holde godt. Evt en agurkbit og sånn.

Jeg har i mitt eget akvarie Hornblad

http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1043

og limnophila sessilflora

http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1089

De vokser jo noe voldsomt. Kan det være noe kanskje? Froskene skal jo ikke ha oppvarmet vann, og det er kanskje litt kræsj for disse plantene.
Bør jeg finne noe i dammen der de bor?

Dette blir spennende!!

Vær klar over at dette lukter svært ille etter en liten periode bare.
janhenno
Vær klar over at dette lukter svært ille etter en liten periode bare.

Hvorfor skulle dette lukte vondt hvis man følger oppskriften jeg ga??
Torgeir Solberg
[QUOTE=Taina]i begynnelsen skal rompetrollene spise vegetarisk, så har du vannplanter vil det holde godt. Evt en agurkbit og sånn.

Jeg har i mitt eget akvarie Hornblad

http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1043

og limnophila sessilflora

http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1089

De vokser jo noe voldsomt. Kan det være noe kanskje? Froskene skal jo ikke ha oppvarmet vann, og det er kanskje litt kræsj for disse plantene.
Bør jeg finne noe i dammen der de bor?

Dette blir spennende!!

Du kan fint ha disse plantene i akvariet, jeg regner med at du skal ha det innendørs. Disse plantene trives helt greit ved 20-22*C også.
Ikke sikkert rumpetrollene spiser friske planter, mitt inntrykk er at de spiser kun dødt plantemateriale.
Jeg foret mine som sagt på brødbiter, spinat og vissent løv.
Dette står i en bok jeg har (Ferskvannsliv i Naturfaktaserien utgitt av LibriArte)

".... Rompetrollene vil trenge mat noen dager etter at de er klekket, hvis du har dem i en stor tank med mange vannplanter. I denne fasen er de vegetarianere. Putt inn små biter av kokte salatblader og 4-5 biter kaninfor hver tredje til fjerde dag..... Når de første bakbeina kommer til syne (fem til seks uker etter klekkingen), kan du legge noen steiner eller kvister i tanken slik at rompetrollene kan klatre opp i luften. De vil snart ha behov for åpuste luft. Nå trenger de animalsk føde.Gi dem små biter av rått kjøtt omtrent en gang i uken..."

Hvis det lukter har man ikke skiftet vann eller latt maten ligge forlenge i vannet...
Taina
Dette står i en bok jeg har (Ferskvannsliv i Naturfaktaserien utgitt av LibriArte) ".... Rompetrollene vil trenge mat noen dager etter at de er klekket, hvis du har dem i en stor tank med mange vannplanter. I denne fasen er de vegetarianere. Putt inn små biter av kokte salatblader og 4-5 biter kaninfor hver tredje til fjerde dag..... Når de første bakbeina kommer til syne (fem til seks uker etter klekkingen), kan du legge noen steiner eller kvister i tanken slik at rompetrollene kan klatre opp i luften. De vil snart ha behov for åpuste luft. Nå trenger de animalsk føde.Gi dem små biter av rått kjøtt omtrent en gang i uken..." Hvis det lukter har man ikke skiftet vann eller latt maten ligge forlenge i vannet...

Dette er etter min mening helt på jordet.. De trenger ikke kjøtt før de er frosk.. Den boka må enten være utdatert eller bare rett og slett være skrevet av noen som ikke helt har skjønt det.
Hvis man tenker etter, hvordan skal rompetroll få ta i kjøtt i naturen??
Hvis du forer opp rompetroll, vil du se at munnen åpner seg og hele kroppen forandres idet halen liksom krymper inn.
Et rompetroll har en liten munn som egner seg til å spise råtnende løv og lignende. En frosk har en bred munn og lang tunge som egner seg til å fange innsekter.
Har hatt hundrevis av rompetroll i akvarie og sett de vokse opp til frosk. Ikke en gang har jeg oppservert noe som tyder på at de trenger eller prøver å få tak i noe animalsk føde.
bok er fra 1996.

Har selv sett rompetroll spise hverandre i fangenskap fra min egen barndom. Fikk den gang vite at de trang kjøtt for at de ikke skulle tvinges til å bli kannibaler. Det stemmer med hva jeg også senere har hørt.
Det er massevis av insekter og insektslarver i vannet, så animalsk føde er vel ikke noe problem for dem å få tak i. (Veit jo at de ikke finner seg oksestek og lammelår da)
Du må tro hva du vil for min del.. Jeg mener dette er helt på jordet.
Tror du virkelig rompetroll klarer å jakte og nedlegge et bytte??
De blir kun kaniballer hvis de holder på å dø av sult. Selvfølgelig vil de spise kjøtt og annet som ligger i vannet, men dette blir som mange av cicklidene fra Tanganyika. Tarmene deres er "designet" for plantekost, men de spiser proteinrik kost hvis de får tilgang til dette, selv om det ødelegger kroppen deres. Slik er det med rompetroll også. De har et tarmsystem som er tilpasset et liv utelukkende på planteføde. Dette er jeg sikker på fordi jeg har lest en vitenskapelig artikkel som forklarte at det forudret vitenskapsfolk når de oppdaget at den "bygde" om hele tarm og magesystemet i prosessen fra rompetroll til frosk, og dette skjedde i perioden den levde av næringen fra halen
Tror ikke det er særlig vanskelig for et rompetroll å fange f.eks mygglarver. Vannet er jo fullt av små insekter. (og små encellede dyr)

Det er iallefall lettere for dem enn å bake brød... (siden du tok "nedlegge et bytte".. brødbiter kan vel ikke være særlig naturlig??? selvom jeg tror de spiser det)

Rompetroll har også en rekke horntenner i munnen sin som gjør at den kan gnage på f.eks døde dyr.
Brød er planter.. Nei helt ærlig dette har du ikke peiling på.. Rompetroll som fanger dyr. Det er nesten til å le av
Jeg skal helt ærlig prøve å finne den artiklen som beskriver dette.
Men jeg misstenker at du ikke kommer til å tro på det uansett hvor mye fakta som legges frem
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap