Søker gjødsel til agurkplanter.

Jeg har drivhus - satt opp forgje året.
Jeg fikk frem både tomater og agurker her forgje sommer.
Men. Jeg fant aldri ut noe om spesialgjødsel som passer for disse plantene.
Jeg har nå fått tak i gjødsel for tomatplanter.
Men har ennå ikke løst dette med spesialgjødsel til agurkplanter.
Noen som har erfaring og kunnskap om dette?

Merk; jeg bor i "på landet" og kan ikke stikke innom plantasjen eller slik.

mvh
Kan ikke svare deg ang. eget gjødsel for agurk, men jeg har bare brukt kompostert kugjødsel, i tillegg til økologisk jord, i pottene.
Shiramor
Kan ikke svare deg ang. eget gjødsel for agurk, men jeg har bare brukt kompostert kugjødsel, i tillegg til økologisk jord, i pottene.

Takk for tipset Shiramor.
Da har du kjøpt ferdig kugjødsel - eller laget selv?
Jeg bor slik til at jeg kan mikse sammen selv både ku, hest og saue-skit.
Men. Jeg foretrekker egentlig ferdige kjøpte blandinger.
I mange av hagebøkene mine, står ordene "godt brent stallgjødsel" oftere enn kugjødsel på det meste når det gjelder naturgjødsel. "Godt brent" betyr altså at det ikke er rykende ferskt, men har ligget en stund. I bladet "Hagen for Alle", som også fås kjøpt i løs-salg, står det forresten en serie med hele 4 artikler i akkurat dette nummeret om kolonihagebruk. Det er 4 ulike mennesker. Alle dyrker hovedsaklig grønnsaker i sine kolonihager og det fortelles om de ulike metodene deres.
Kanskje du kunne fått tak i det bladet?

Ellers er ikke jeg noen grønnsaksdyrker, men jeg har fått med meg at tomater og agurker vil ha det omtrent likt. Du kan altså bruke samme type gjødsel til begge deler.
Og her kommer et tips som ofte får øyenbrynene til å heves, hehe ;
gjødsle dem med såkalt gullvann Det er rett og slett 1 del urin (ja, fra mennesker) blandet med 9 deler vann. Dette skal være super gjødsel for grønnsaker OG blomsterplanter som peoner osv. Mange reagerer på dette, og tenker "Jeg kan da ikke bruke det!"
men husk; vi bruker gladelig dyre-bæsj uten å nøle

Aske (etter brent ved) skal også være veldig bra for grønnsakene. En fin vane kan være å spa ned aske i snøen gjennom vinteren, over området der du har planer om å dyrke grønnsaker det påfølgende året. Når snøen tiner, smelter asken ned i jorden til sesongen starter.

Neslevann kan du også lage selv, det er fint økologisk gjødsel de fleste har god tilgang på! Endelig noe nyttig brennesler kan brukes til Stapp masse nesler i en bøtte, dytt godt ned, tøm vann over og la stå i noen dager. Vann med uttynnet neslevann som gjødsel.
PS! Neslevann lukter litt, sett bøtta et stykke unna favorittplassen i hagen
Bør brukes opp innen et par uker.

Lillian Ulriksen
Takk for tipset Shiramor. Da har du kjøpt ferdig kugjødsel - eller laget selv?

Jeg har kjøpt både gjødsel og jord i sekker, men det går jo å lage selv.
Er ikke ekspert på agurk-dyrking, men regner med at det er viktig at gjødsel er godt kompostert, og at blandingen gjødsel/jord ikke blir for sterk.
Synes jeg har lest at agurk kan bli bitter da. Bedre å ettergjødsle litt, og gi rikelig vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap