- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- To skrivespråk i Norge?
To skrivespråk i Norge?
Hei.
Jeg holder på å skrive en stil på skolen om spåkene i Norge. Vi må i stilen ha med en undersøkelse om hva Norges befolkning mener om dette temaet.
Jeg går på en skole hvor vi lærer å skrive på Nynorsk, selv ville jeg hatt bare Bokmål, det gjelder nesten alle i klassen min også. Bare 10-15% av Norges befolkning skriver Nynorsk. Selv forstår jeg ikke hvorfor vi har to skrivespråk.
Vi har både Bokmål og Nynorsk, men er det vits? Hva mener du? Skulle vi bare hatt Bokmål, bare Nynosk eller slik som vi har det nå? grungi svaret så godt som mulig er du snill.
Jeg håper at flest mulig vil svare slik at jeg etter undesøkelsene får et resultat som viser hva Norges befolkning mener om dette. Tenkte at dette var en god side å legge det inn på siden det er folk fra hele landet som er aktive her inne. Skriv gjerne hvor i landet du er i fra
Takker alle som svarer
Jeg holder på å skrive en stil på skolen om spåkene i Norge. Vi må i stilen ha med en undersøkelse om hva Norges befolkning mener om dette temaet.
Jeg går på en skole hvor vi lærer å skrive på Nynorsk, selv ville jeg hatt bare Bokmål, det gjelder nesten alle i klassen min også. Bare 10-15% av Norges befolkning skriver Nynorsk. Selv forstår jeg ikke hvorfor vi har to skrivespråk.
Vi har både Bokmål og Nynorsk, men er det vits? Hva mener du? Skulle vi bare hatt Bokmål, bare Nynosk eller slik som vi har det nå? grungi svaret så godt som mulig er du snill.
Jeg håper at flest mulig vil svare slik at jeg etter undesøkelsene får et resultat som viser hva Norges befolkning mener om dette. Tenkte at dette var en god side å legge det inn på siden det er folk fra hele landet som er aktive her inne. Skriv gjerne hvor i landet du er i fra
Takker alle som svarer
Postet 26.03.09 kl 15:06
Endret: 26.03.09 kl 15:23
Jeg synes vi bare skulle hatt bokmål.
Hvorfor?
1. Nynorsk er såpass likt bokmål at det ikke er noe problem å forstå. Derfor unødvendig å lære det.
2. Mange har mer enn nok med å lære seg å skrive på et språk/målform. Å skulle ha nynorsk i tillegg til engelsk, og også kanskje 2. fremmedspråk blir vanskelig. Bedre å lære et skriftspråk skikkelig enn å halvveis lære to.
Hadde det vært stor forskjell mellom bokmål og nynorsk (ala bokmål vs. samisk) hadde det kanskje vært noe mer mening i å måtte lære to forskjellige, men siden forskjellene er så små at vi uten problemer skjønner hverandre fatter jeg ikke poenget. Om en skole har nynorsk eller bokmål som "sitt språk" får være opp til hver enkelt, og sikkert avhenge av hvor i Norge vi befinner oss.
Så jeg vil ikke fjerne nynorsken, bare fjerne behovet for at alle må lære begge.
Hvorfor?
1. Nynorsk er såpass likt bokmål at det ikke er noe problem å forstå. Derfor unødvendig å lære det.
2. Mange har mer enn nok med å lære seg å skrive på et språk/målform. Å skulle ha nynorsk i tillegg til engelsk, og også kanskje 2. fremmedspråk blir vanskelig. Bedre å lære et skriftspråk skikkelig enn å halvveis lære to.
Hadde det vært stor forskjell mellom bokmål og nynorsk (ala bokmål vs. samisk) hadde det kanskje vært noe mer mening i å måtte lære to forskjellige, men siden forskjellene er så små at vi uten problemer skjønner hverandre fatter jeg ikke poenget. Om en skole har nynorsk eller bokmål som "sitt språk" får være opp til hver enkelt, og sikkert avhenge av hvor i Norge vi befinner oss.
Så jeg vil ikke fjerne nynorsken, bare fjerne behovet for at alle må lære begge.
Postet 26.03.09 kl 15:19
nynorsk er jo ikke et "autentisk språk" det er jo bare noe Ivar Aasen satt seg ned å lagde med noe han kaller en blanding av alle dialekter -med et overvekt av dialekten fra hans hjemsted. Eneste grunnen til at dette språket fortsatt læres er vel tradisjon. Det ble for en del år siden foreslått å bare slå sammen bokmål og nynorsk til "samnorsk" noe som ble møtt med veldig mye protester. Folk vil uansett bevare den verbale dialekten sin eller tilpasse den området de flytter til, så jeg skjønner ikke poenget med nynorsk egentlig. Som Elin sier så kunne det heller vært et valgfag, eller en slags del av Norsk faget. Skulle man hatt noe språk i skolen som symboliserte røtterne våre så kunne de heller valgt norrønsk. :p
Postet 26.03.09 kl 15:45
Postet 26.03.09 kl 22:01
Jeg må si meg enig med de to andre her. Jeg syntes at nynorsk skulle vært valgfag i steden for "påtvunget". Husker selv da jeg gikk på skolen og vi måtte lære dette. Til dags dato har jeg ikke hatt behov for og skrive eller snakke nynorsk.
I hele norge finnes det forskjellige dialekter og talemåter. Det samme gjelder Sverige, England, Usa og mange andre. Slik er det bare, men man må ikke lære seg dem alle.
Jeg syntes det holder med norsk bokmål og engelsk. Med bokmål gjør man seg forsått i Norge og med engelsk gjør man seg forstått i de fleste utland...
Mvh Linda
I hele norge finnes det forskjellige dialekter og talemåter. Det samme gjelder Sverige, England, Usa og mange andre. Slik er det bare, men man må ikke lære seg dem alle.
Jeg syntes det holder med norsk bokmål og engelsk. Med bokmål gjør man seg forsått i Norge og med engelsk gjør man seg forstått i de fleste utland...
Mvh Linda
Postet 26.03.09 kl 22:16
Endret: 26.03.09 kl 22:16
Postet 26.03.09 kl 22:24
Postet 26.03.09 kl 22:33
Postet 26.03.09 kl 22:37
de kunne f.eks ha innført grunnleggende filosofiske fag (som ofte trengs på universitet) så utvikler man heller måten å se ting på -akkurat som en del av poenget med matematikk er.
-og/eller for eksempel førstehjelpskurs, tenk om alle hadde elementære kunnskaper innen førstehjelp.
og ellersn kanskje heller satt rettskriving etc og litteratur i fokus.
Nynorsk som hovedmål er noe foreldre velger for deg, ihvertfall der jeg kommer ifra, der var det vel sånn 50/50 med bokmål og nynorsk. For de som velger bokmål men må ha nynorsk, så tror jeg tiden brukt på å måtte lære nynorsk gjennom grunnskolen og videregående er omfattende nok til å heller kunne ha blitt brukt på alt ovenfornevnte.
-og/eller for eksempel førstehjelpskurs, tenk om alle hadde elementære kunnskaper innen førstehjelp.
og ellersn kanskje heller satt rettskriving etc og litteratur i fokus.
Nynorsk som hovedmål er noe foreldre velger for deg, ihvertfall der jeg kommer ifra, der var det vel sånn 50/50 med bokmål og nynorsk. For de som velger bokmål men må ha nynorsk, så tror jeg tiden brukt på å måtte lære nynorsk gjennom grunnskolen og videregående er omfattende nok til å heller kunne ha blitt brukt på alt ovenfornevnte.
Postet 26.03.09 kl 22:48
Stiller meg litt undrende til dette med "skrivespråk". Siden jeg er en ivrig scrabble-spiller på ordspill.no kommer jeg borti veldig mange rare ord og vendinger som jeg aldri har lært på skolen. Hadde bokmål med nynorsk som sidemål på skolen. Hovedsaklig ergrer jeg meg over alle østlands-endingene og vridningene på ord. F.eks ville jeg sagt at jenta (jenten) er nynorsk og gutta (guttene) er østlandsdialekt. Scrabble bruker bokmålsordboka til UiO og disse ordene kan vi faktisk skrive. I tillegg til veldig mange andre med samme endingene. Rart med det..
Postet 26.03.09 kl 22:48
Endret: 26.03.09 kl 22:49
grautamål kan de ha for meg.. helt unødvendig og unyttig.. og hvorfor i all verden skal man prakke på folk noe de overhode ikke vil ha eller er intressert i da?
Det er jo det skolen handler om. At alle skal lære masse unyttig informasjon som ikke kan brukes til noe annet enn å komme inn på høyskoler senere i livet, deretter blir de glemt.
Skolen burde lære unger informasjon som er nyttig senere i livet, f eks hvordan håndtere penger. Dette har folk flest ikke peiling på og derfor skaffer folk seg mer og mer gjeld. En annen ting de burde lære er sosiale regler, f eks dette med voldtekt og grenser og hva som er greit og ikke greit. Alle de andre fagene som finnes nå burde bli valgfrie for de som er spesielt interesserte, f eks musikk. Noen barn er kjempeflinke og lærer alle notene raskt og spiller et instrument osv, mens andre er tonedøve og vil ikke/kan ikke lære, og slik systemet er nå blir disse sistnevnte barna tvunget til å lære noe de overhodet ikke er interessert i, mens de flinke holdes tilbake av de som ikke vil.
Hvis et slikt fag var valgfritt ville de som er interesserte hatt mye mer nytte av det, og lært mer.
Så det er langt fra bare nynorsk som tvinges på folk, hele skolen er fulstendig ubrukelig slik den er i dag.
Angående å måtte lære begge målformene, så liker jeg Elins forslag. La det være valgfritt hvilken målform man vil lære, istedenfor å måtte lære to.
Postet 27.03.09 kl 02:48
Postet 27.03.09 kl 10:03
Jeg er glad jeg hadde nynorsk som sidemål. Kunne egentlig heller hatt det som hovedmål. Ligner mer på dialekta mi.
Dikt er mye penere på nynorsk synes jeg
Her vi bor nå var det nynorsk på skolen,men blei nettopp omgjort til bokmål. Så min eldste sønn som går i 1.klasse fikk med seg et halvt år med nynorsk på skolen.
En av grunnene til at vi lærer begge målformer er fordi at hvis man skriver et offentlig brev skal man ha krav på svar skrevet i samme målform som man selv skriver. Uansett hvor man bor. Og det gjelder ganske mange yrker da som man trenger å kunne begge målformene i.
Det er jo umulig å vite når man går på grunnskolen om man havner i en slik jobb eller ikke.
Dikt er mye penere på nynorsk synes jeg
Her vi bor nå var det nynorsk på skolen,men blei nettopp omgjort til bokmål. Så min eldste sønn som går i 1.klasse fikk med seg et halvt år med nynorsk på skolen.
En av grunnene til at vi lærer begge målformer er fordi at hvis man skriver et offentlig brev skal man ha krav på svar skrevet i samme målform som man selv skriver. Uansett hvor man bor. Og det gjelder ganske mange yrker da som man trenger å kunne begge målformene i.
Det er jo umulig å vite når man går på grunnskolen om man havner i en slik jobb eller ikke.
Postet 27.03.09 kl 10:27
Postet 27.03.09 kl 10:30
Jeg synes det er likegyldig om det hadde vært Nynorsk eller bokmål, bare vi hadde valgt ETT skriftspråk i dette landet.
Det er så mye tullete greier rundt dette. Unger må lære seg et sidemål som 0,5% får bruk for senere i livet.
Og masse pes om at ting fra offentlige kontorer skal kunne gis ut i begge målformer.
Det er masse dialekter i Norge, men vi kan ikke ha et skriftspråk for alle.
Til de som skriver at nynorsk utøves i nord, så er jo det helt feil. Nordnorsk er mer rent bokmål enn det vi prater i det meste av østlandsområdet
Det er så mye tullete greier rundt dette. Unger må lære seg et sidemål som 0,5% får bruk for senere i livet.
Og masse pes om at ting fra offentlige kontorer skal kunne gis ut i begge målformer.
Det er masse dialekter i Norge, men vi kan ikke ha et skriftspråk for alle.
Til de som skriver at nynorsk utøves i nord, så er jo det helt feil. Nordnorsk er mer rent bokmål enn det vi prater i det meste av østlandsområdet
Postet 27.03.09 kl 10:37
Jeg går i en klasse med delt "nynorskinger" og "bokmålinger". De som skriver nynorsk synes bokmål er unødvendig og skulle vært et tilvalgsfag, og de som skriver bokmål synes det samme om nynorsk. Personlig liker jeg det å kunne begge. Hovedsaklig skriver jeg bokmål, men bor på Sunnmøre der nynorsk er hovedspråket, så jeg var nødt til å lære det på barne/ungdomsskolen. Jeg synes det er kjekt å kunne begge deler, men det med at vi som skriver den ene blir tvunget til å skrive den andre, det er bare tull.
Postet 27.03.09 kl 10:37
Postet 27.03.09 kl 10:45
Postet 27.03.09 kl 10:46
Taina[QUOTE=Fiske_Arne] Til de som skriver at nynorsk utøves i nord, så er jo det helt feil. Nordnorsk er mer rent bokmål enn det vi prater i det meste av østlandsområdet
I Finnmark ja, men Nord Norge er mer enn Finnmark...
Jepp, i Tromsø f.eks prater man mer nynorsk enn bokmål. Bare inne i byen med innflyttere fra Oslo og en haug med studenter er det mest bokmål..
Postet 27.03.09 kl 10:49
Hovedsaklig skriver jeg bokmål, men bor på Sunnmøre der nynorsk er hovedspråket, så jeg var nødt til å lære det på barne/ungdomsskolen.
Du bor i Ålesund? Jeg vokste opp i Ålesund, og der er det stort sett bokmål det går i. Selv de få jeg kjente som lærte nynorsk som hovedmål på grunnskolen (og det er kun en skole på Emblem jeg vet hvor de lærer det), valgte bokmål da de begynte på vgs, fordi de syntes det var lettere.
Lenger inn på Sunnmøre, som ørsta/Volda f eks går det mest i nynorsk, og siden de har en annen dialekt og lokalavisa er på nynorsk er det mer naturlig å lære nynorsk.
Jeg hatet nynorsk da jeg begynte å lære det på ungdomsskolen, men det var mest fordi jeg har østlandsdialekt og derfor ble så utrolig unaturlig å skulle skrive nynorsk, for å ikke snakke om å LESE nynorsk! Jeg vokste opp i Ålesund og har slekt i Volda, så jeg forstår dialekten helt prikkfritt, men jeg vil ikke snakke den og det er ikke naturlig å skrive den.
Postet 27.03.09 kl 13:03