Hvor farlig er egentli flott?

nå som man er ute og leiter etter levendefor til fiskene så må man jo gjerne til skauen for og finne mygglarver osv.. men hvor farlig er egentli flott? jeg har finni 4stk på meg etter en skautur i går men har fått fjerna de nå men er det noen grunn til bekymring?

åssen skog trives flotten best i? kjekkt og vite hva jeg skal holde meg unna

dette var i langgangen område
Mener flott trives best ved lauvtre og gras/busker.Særlig der eter mykkje sau, eller hjort.

Fjerner du dem helt før 24 timer er gått, så skal det være relativt trygt
Hvis du får en ring som utvider seg rundt stikket, så kontakt lege...
flotten trives i lyng og høytgress, egentlig over alt.
les denne atikkelen den gir deg svar på det meste

Flått heter det fæle lille insektet som suger seg fast på kjæledyrene våre Og oss, hvis vi er uheldige...

Det er ikke flott med flått!

O.o Etter å ha lest den artikklen fikk jeg litt stritt hår på ryggen..

Sier bare stakkars kattepuser å hunder de som er så utsatt O.o
Blir fort opp til 5-6 flått i en uke på katten pusen her..
Selv om jeg ikke viste hvor farlig flåtten er så har jeg gått over dagelig i år...

Men dette skal ikke hinde meg i å få meg litt skog å natur!
Er da mange millioner mennesker som har blitt bitt å gått i over 24 timer uten å fått varig men..

Dette var jo klart en oppsiktsvekker.. Men gjelder denne ringen? Også på katter? Og skal katter evt behandles på samme måte om disse får det?

Dette er faktisk noe jeg aldri har lest om tidligere..

Her er en avisartikkel fra Dagbladet med bilder av det ringutslettet som betyr at man er smittet med borreliose av flått.
Ring rundt bittstedet ved smitte vises kun hos ca. 30% av dem som faktisk blir smittet av Borreliabakterien.

Min datter på 21 fikk påvist borreliabakterien i fjor, etter flere år med endel diffuse plager som ikke tidligere hadde blitt satt i sammenheng.

Opp til 20 timer søvn i døgnet, hyppige infeksjoner, leddsmerter, hukommelsessvikt, hjertearytmi, hjertekrampe osv.

Hun ble behandlet på sykehus med penicilin - intravenøst i 2 uker, samt 4 uker med tabletter rett etterpå. Rehabiliteringstiden har blitt satt til mellom 2 og 4 år, uten at hun dermed har noen garanti for å bli helt frisk.

Skriver ikke dette for å skremme folk bort fra naturen, men for å be dere være litt på vakt....

Legger ved link til en forskningsrapport med endel matnyttig info.
Hvis noen har gode råd for å unngå å bli bitt av flått kan de kanskje skrive dem her? Har hørt at å spise hvitløk skal hjelpe, men det hjelper desverre også for å holde typen på avstand og det vil jeg jo ikke. ;P I fjor gned vi oss godt inn med myggstift som liksom også skal hjelpe mot flått, men jeg endte opp med å plukke av meg ca 13 stk på en dag etter å ha vasset igjennom noe litt tett skog for å komme frem til badeplassen. Og det sies at det skal bli flått-år i år... -jeg som syntes det var ekstremt i fjor! Det virker som jeg får mye mer flått enn typen.
Slik sikrer du deg mot flåttsykdom:

•Lange bukser, som er puttet ned i strømpene, eller støvler, reduserer muligheten for å bli bitt. Man kan også redusere risikoen for flåttbitt ved å gå på stier, i stedet for i høyt gress, lyng og kratt, i områder med mye flått. Myggmidler som inneholder DEET (N,N-dietyl-m-toluamid) fungerer også mot flått. For hunder og katter kan man få kjøpt flåttmidler hos veterinæren.

•Det er viktig å sjekke kroppen for flått etter tur i områder med mye flått. Flåtten kryper raskt og kan bite seg fast de fleste steder på kroppen, men helst på steder med tynn hud.

•Skogflåtten er vanlig langs kysten av Norge opp til Helgeland. Aller vanligst er den på Sørlandet. Flåtten kan transporteres med fugler og således dukke opp langt utenfor sitt vanlige utbredelsesområde.

•Vanlige vertsdyr er mus, hare, rådyr, storfe, og kjæledyr som katt og hund. Rådyr, elg og hjort er viktige verter for den voksene, eggleggende flåtten, så der det er mange hjortedyr er det også mye flått.

•Det er stor variasjon i størrelsen på flåtten. Det er ikke bare store, voksne flått som biter seg fast og suger blod, det er faktisk mer vanlig at nymfer gjør det. Disse er små og kan være vanskelige å oppdage.

•Fjern flåtten så raskt som mulig. Flått som fjernes innen ett døgn etter at den har bitt seg fast overfører sjelden bakterier. Bruk gjerne en pinsett når du fjerner flåtten, den sitter ofte godt fast. Har du ikke pinsett kan du bruke fingrene.

•Ta tak med pinsetten, eller fingrene, helt nede ved huden, og dra flåtten raskt rett ut. Da har du størst mulighet for å få med deg hele flåtten, inkludert munndelene som har bitt seg fast.

•Om hele eller deler av munn og hode sitter igjen i huden har det ingen betydning i forhold til overføring av Lyme borreliose. For å unngå infeksjoner i bittstedet er det imidlertid best å få fjernet alt. Bruk en pinsett til å dra ut det som eventuelt sitter igjen.

•Vask gjerne bittstedet med såpe og legg på litt antibiotikaholdig sårsalve.

•Gamle råd om å smøre flåtten inn med oljer, fett, sprit o.l. for at den lettere skal slippe taket, virker mot sin hensikt. Slike midler forsinker fjerningen og øker faren for sykdomsoverføring.

•Får du et rødt utslett som brer seg rundt flåttbittet må du kontakte lege. Husk at det kan gå opptil 30 dager før utslettet viser seg. Kontakt også lege hvis du i tiden etter flåttbittet føler deg slapp, har hodepine eller muskelsmerter.

Kilde: Folkehelseinstituttet
Eller, ligg unna skauen og kjøp frossenfor i dyrebutikken som normale folk!

Joakim
Eller, ligg unna skauen og kjøp frossenfor i dyrebutikken som normale folk! :)

lol!!

Media har kost seg stort med denne stort sett harmløse organismen de siste årene. Ingen grunn til å la slike bagateller begrense oss i å nyte naturen. Forøvrig skal man for sikkerhets skyld følge rådene til Folkehelseinstituttet hvis man blir bitt.

Å unngå steder med mye flott er mildt sagt nåjete. Man må skille mellom hva som faktisk er farlig og hva som kan være farlig i en av 20 000 000 tilfeller.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap