Kryssord og quiz er sunt for hjernen

Som ihugga kryssord entusiast kom jeg over noen artikler for en stund siden når jeg søkte litt i google.
Jeg synes artiklene:
http://www.dagbladet.no/dinside/2005/04/07/428204.html
og
http://www.dinside.no/351229/kryssord-sunt-for-gamle

Når kryssord og quiz er såpass sunt for hjerne og kropp, bekrefter det at kryssord og quiz bransjen har mer å gå på. For jeg må være ærlig; når jeg er på fest er kryssord et tema jeg sjelden tar opp. Jeg sier ikke at alle skal bli nerder, men det er som grønnsaker; man trenger ikke å spise mange av de, bare man spiser noen hver dag

Kanskje skoler skulle blitt noe flinkere til å sette av tid til hjernetrim og moro, slik at barna venner seg til å like hjernetrim?
så absolutt et akternativ for skolen. kunne glatt droppet f.eks litteraturhistorien for det.

Hehe, innen rimelighetens grense kanskje? Selv om jeg er veldig enig selv. Man kunne ha flettet fagpensum inn i forskjellige former for quiz? Jeg ser for meg med rett vinkling av motivasjon fra lærerens side, kan få kryssord til og bli en forholdsvis kul greie som de fleste med konkurranseinstinkt vil like. Det handler rett og slett om å aktivisere elever mer enn at de bare skal sitte stille og drømme seg vekk.
I alle år har barn med dårlige karakterer eller uro i timene blitt konkludert med konsentrasjonsvansker. Når vi ser tilbake på hvordan vår egen undervisning, vil dere ikke si at det faktisk krevde ganske mye disiplin? Vi hadde bare ikke baller nok til å gjøre det vi selv følte for, slik som bøllene på bakerste rad ofte hadde for mye av.
Hadde selv en tysklærer på ungdomskole nivå som kun lot oss spille Geni, tysk-ord-bingo, sanger, leker osv. De fleste av oss ble under middelmådige i tysk gramatikk i forhold til den andre klassen, men når vi alle sto med beina plantet på tysk mark og skulle overleve som 14 åringer. Viste det seg ganske raskt at vi fungerte bedre i sosial setting i forhold til nerdene som kunne bøye alle ord i alle forskjellige umm´er.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap