Husarbeid

Bare lurer på hva som er 'normal' måte å dele husarbeidet på når den ene parten i samboerskapet jobber og den andre ikke jobber.

Typen jobber 8-12 timer om dagen, og gjerne noen timer i helgene også, siden han eier eget firma. Og jeg jobber nesten ikke i det hele tatt, og derfor har vi blitt enige om at husarbeid, matlaging og kattene er mitt ansvar, mens hans ansvar er å tjene penger.

Så derfor vasker jeg kjøkkenet hver dag, lager 2-3 måltider til oss begge hver dag, og vasker hele huset i helgene. Kattedoen tømmes annenhver dag og alt av katteoppkast er det jeg som tørker opp, selv om det er typen som oppdager det.

Typen løfter knapt en finger, annet enn for å ta med en tallerken eller et krus til kjøkkenet etter han har brukt dem. Innimellom tørker han litt støv eller vasker et par glass/tallerkener hvis han ikke synes jeg gjør det ofte nok, men i det store og det hele er det jeg som rengjør huset.

Og jeg har alltid syntes at dette er helt rettferdig, siden han jobber og jeg ikke gjør det, og typen har alltid sagt at når jeg får meg jobb skal vi dele husarbeid 50/50. Han er fullt istand til å gjøre husarbeid, han er ikke av den late, hjelpeløse typen.

Men jeg har nevnt dette for venninner innimellom, og de sier at hvis typen deres hadde spurt om å få servert mat eller drikke hadde de klasket til han, og hadde absolutt ikke funnet seg i en slik ordning.

Så jeg bare lurer på om det er en veldig uvanlig ordning vi har, eller om det bare er rett og rimelig at jeg gjør alt?

Bare fordi jeg er nysgjerrig altså, ikke fordi jeg vil at han skal gjøre mer husarbeid
Jeg synes helt ærlig at så lenge du har det godt med denne ordningen så er det en god ordning for dere - uansett hva dine venninner mener om det. Jeg hadde syntes det var helt ok å dele på arb.oppgavene på den måten Det er jo bare frem til du skal ut i full jobb, ikke for evig og alltid.
Synes veninnene dine virker som de ikke helt har bakkekontakt. At typen din skal jobbe 8-12timer, forsørge dere begge OG gjøre en stor del av husarbeidet er drøyt. Hva mener de eventuelt du skal gjøre da? Dasse rundt å ikke gjøre noe som helst? Høres ut som typisk wannabe primadonna nykker.

Synes fordelingen deres er helt fin jeg, situasjonen tatt i betraktning.

-Tim
Jeg er litt usikker på hva du mener med å "servere han mat og drikke". Betyr det at du faktisk går og henter drikke til han hver gang han skal ha???

Vel, jeg ville ikke løpt og hentet drikke til han hver gang han kremtet at han var tørst. Enkelte ting kan man reise på r... og hente selv. Det skal jo ikke være noen form for "herre og tjener" heller. Men om du likevel skal lage et felles måltid til dere begge, f.eks. middag, så er det jo greit.

Men om bare han er sulten, og ber deg lage det istedenfor å gjøre det selv, og det blir til at du da står på kjøkkenet og etterpå serverer han... vel, da begynner det å lukte "tjener" eller litt slaveaktig. Det ville ikke jeg gjort særlig mange ganger før det begynte å føles som om jeg ble utnyttet og som urettferdig.

Hvor ofte serverer egentlig han DEG ferdige måltider...? Skjer det noen gang?

Men forøvrig synes jeg arbeidsfordelingen mht husvask o.l. er en grei ordning, så lenge DU og han føler at det er rettferdig og riktig. Jeg tror nok jeg ville gjort noe lignende selv om jeg var i dine sko. Man bidrar til fellesskapet med det man kan, og i ditt tilfelle nå er det hjemmearbeid, ikke kontanter. Så du kan si at arbeidet du gjør er ditt bidrag til husholdningen. Det har jeg full forståelse for.

Men jeg synes det er en hårfin balanse i det der. Det skal ikke være slik at du blir utnyttet som en "gratis hushjelp" heller, som lyder hans minste vink. Enkelte ting kan han gjøre selv, som å reise seg og lage en kopp te eller et glass kald drikke om han vil ha det. Hvis han roper på deg hver gang... vel det hadde jeg aldri giddet å gjøre hele tiden, med mindre han gjør akkurat det samme for deg.
Hvis du er fornøyd med den ordningen er det jo greit.
Hos oss, (jeg jobber hjemme og typen studerer) blir alt delt ganske likt selv om jeg jobber vesentlig mindre enn hva han studerer. Vi har delt oppgavene etter hva vi liker å gjøre, han lager mat, jeg foretrekker å henge opp klær til tørk.

Er kun jeg sulten eller tørst kan det hende han lager og henter for å være snill, eller jeg må gjøre det selv. Eller motsatt.

Hos oss funker dette greit=)
Neida, jeg er ikke tjener

Han får kun mat hvis jeg lager mat til meg selv likevel, ellers får han hente det selv. Drikke får han sammen med måltidene eller hvis jeg henter drikke til meg selv. Men hvis han har lyst på kaffi eller te går jeg gjerne og lager det til han, men han spretter opp og henter drikke til meg også hvis jeg ber om det, f eks hvis jeg har en katt på fanget og ikke vil vekke den. Og når jeg føler meg dårlig eller er syk tar han seg av all matlaging og serverer meg mat og drikke på senga.

Han lager mat innimellom til vanlig også. Jeg er en helt elendig kokk, helt seriøst, og jeg synes det er gørrkjedelig å lage mat, så det går gjerne i enkle salater eller frossenmåltider, så hvis han vil ha noe mer spennende lager han middag, eller vi lager middag sammen.

Og ofte foreslår jeg at vi går ut og spiser fordi jeg bare ikke gidder å lage mat, og da er det som regel han som betaler for det.

Jeg synes ordningen er rettferdig, men jeg hater husarbeid og gleder meg til jeg kan komme meg ut i jobb så jeg slipper å gjøre alt.

Inaktiv bruker
Synes det er en grei ordning jeg, så lenge du alikavel er hjemme og han jobber 8 - 12 timer daglig, så skal han da komme hjem og ta seg av husarbeidet? det synes jeg blir feil.

Var sånn her hjemme også da jeg gikk hjemme, men nå er jeg ute i jobb, og gubben er flink til og ta i et tak. Det eneste han ikke gjør, er og ta i når det gjelder akvariumet, der er det mitt område uansett, noe jeg synes er helt ok

Mvjnz
Neida, jeg er ikke tjener:) Han får kun mat hvis jeg lager mat til meg selv likevel, ellers får han hente det selv. Drikke får han sammen med måltidene eller hvis jeg henter drikke til meg selv. Men hvis han har lyst på kaffi eller te går jeg gjerne og lager det til han, men han spretter opp og henter drikke til meg også hvis jeg ber om det, f eks hvis jeg har en katt på fanget og ikke vil vekke den. Og når jeg føler meg dårlig eller er syk tar han seg av all matlaging og serverer meg mat og drikke på senga. Han lager mat innimellom til vanlig også. Jeg er en helt elendig kokk, helt seriøst, og jeg synes det er gørrkjedelig å lage mat, så det går gjerne i enkle salater eller frossenmåltider, så hvis han vil ha noe mer spennende lager han middag, eller vi lager middag sammen. Og ofte foreslår jeg at vi går ut og spiser fordi jeg bare ikke gidder å lage mat, og da er det som regel han som betaler for det. Jeg synes ordningen er rettferdig, men jeg hater husarbeid og gleder meg til jeg kan komme meg ut i jobb så jeg slipper å gjøre alt.

Høres ut som et fint , sunt og hyggelig forhold
Selv om du gjør det meste i huset vil du ikke engang nærme deg hans arbeidstimer i uken, så egentlig slipper du billig unna, Marianne

Timene du "shorter" bør du bruke til å lese/praktisere kokebøker, så mannens mage på sikt blir rund og god.

Når han kommer sliten hjem fra jobb regner eg med du møter ham med et smil og en kald øl, og lar ham styre fjernkontrollen til TV resten av dagen?
Donald
Selv om du gjør det meste i huset vil du ikke engang nærme deg hans arbeidstimer i uken, så egentlig slipper du billig unna, Marianne ;-) Timene du "shorter" bør du bruke til å lese/praktisere kokebøker, så mannens mage på sikt blir rund og god. Når han kommer sliten hjem fra jobb regner eg med du møter ham med et smil og en kald øl, og lar ham styre fjernkontrollen til TV resten av dagen?

he he - moroklumpen Donal
Spørs om dere har barn. Har dere ikke barn er fordelingen grei synes jeg. Har dere barn er den ikke grei synes jeg. Da hadde han sluppet for lett unna i min verden

Det blir ikke all verdens rot og gris av to single med noen katter- men i det øyeblikket der kommer yngel-da blir det mye jobb! Og i begynnelsen (spesielt om man ammer) er det mer slitsomt for mor. Da er går man 24 timers vakter 7 dager i uka

Seriøst. de damene som går hjemme å klager over jobben i huset bør tenke seg om. Jeg er uførestrygda og går hjemme, kona mi jobber 4 skift. Jeg tar meg av nesten alt i huset og det gjør jeg på 4-5 timer pr dag, støvsuging vask av gulv oppvask og klesvask, matlaging varierer fra 15 min til 2 timer, og jeg steller med ho så godt jeg kan. Så ikke klag, vær glad for at dere har noen å stelle/dulle litt med. Penga i huset kommer ikke av seg selv

Mvh Per
Jeg synes ordningen er ganske grei jeg også, og jeg er fullt klar over at jeg har det lett i forhld til typen.

Han jobber hjemmefra da, så han er her hele dagen, og vi har 6 katter som legger igjen pels overalt, spesielt nå om våren. Men ingen barn, heldigvis, men jeg har sagt til typen at hvis det blir barn en dag kan ha være hjemme og ta seg av dem, mens jeg er ute og jobber, for jeg har null interesse i å være hjemmeværende med barn. Hans svar var at det er helt greit, og han gleder seg til å være hjemme og ta seg av husarbeid og bli forsørget
Tilfeldig bekjentskap
© Tom C
Reklame for plussmedlemskap