Plan og bygningsloven.

Hei.
Dette må være så "Off topic" som det går ann.
Jeg sitter og blar i plan og bygningsloven - på nettet.
Men finner ikke det jeg er ute etter.

Jeg skulle gjerne ha fått kunnskap om sikring av en byggeplass - på et offentlig sted/bygg. (påbygg på eksisterende bygg) Det oppholder seg barn ved denne byggeplassen i arbeidstiden.

Helt konkret;
-Hva slags krav kan man stille til den fysiske sperringen mot en byggeplass hva foreksempel gjerde angår? (høyde, gjerdematerialer)
-Hvor langt unna et stilas skal denne fysiske sperringen settes opp? Når stilaset er rundt 6 meter høyt - bør ikke et gjerde stå et viss antall meter unna stilaset?
-Kan man kreve at en slik byggeplass er "hermetisk lukket" i forhold til dette at barn kan ta seg inn til byggeplassen/stilaset i fritiden?

*Jeg er ikke ute etter synspunkter og meninger, men hva lovene sier om disse tingene. Jeg må kunne med loven i hånd kreve sikringstiltak.

mvh
tror du må kontakte kommunen din om akkurat den saken for å få noe klart svar, men du kan jo se litt her
Hei vargalnet.

Ja dette er sider jeg allerede har vært og lest på.
Men her står så generellt, det står at byggherren har ansvar - det står at det er visse krav angående gjerder - Men der står ikke hva dette ansvaret og disse kravene helt konkret inneholder. Høyde på gjerdet foreksempel. Og kvaliteten på dette.

Jeg ville så gjerne hatt skriftelig hva loven sier om disse tingene - ikke hva folk eller ulike etater tror den sier.
Å bruke "skjønn" kan gi så ulike resultater av hva som er forsvarlig.

Jeg har ikke så lyst til å "utbrodere" helt konkret hvilken "sak" jeg har her.
Man vil jo helst løse ting ved rolige, fornuftige samtaler - og ikke måtte "gå videre" med tingene.
Men når man ikke er bevandret innenfor loven om disse tingene - så er det ikke så enkelt å overbevise andre med lavere sikkerhetsgrenser enn man selv har om hva som er fornuftig sikring. De som har små barn eller arbeider med små barn - vet hvilke utroligste ting disse små kan klare å finne på/få til.

Vel. Det løser seg nok.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Signe Lill Mørland
Reklame for plussmedlemskap