- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Har tenkt å skrive en bok:p
Har tenkt å skrive en bok:p
Postet 04.10.09 kl 19:03
Postet 04.10.09 kl 19:50
et land som heter Nummengar blir fylt meg mørke og skygge. Erowyn bor i lannsbyen Gvaldiin og blir anngrepet av Gyldendyret (en ulv av gull) og blir forvandlet til en ulv. Hun får hjelp av søsteren Melva og klarer å bli menneske og de to legger ut på en farlig reise for å kjempe mot mørke beist. Erowyn blir forvandlet til ulv når hun mins vil, og Melva blir drept av et beist. Erowyn treffer noen andre mennesker og sammen kjemper de mor mørkekreftene.
har ikke skrevet alt som skjer, men dette er planen hvertfall. kom gjerne med andre forslag
vet at dette er et stort prosjekt, men jeg vil hvertfall prøve
har ikke skrevet alt som skjer, men dette er planen hvertfall. kom gjerne med andre forslag
vet at dette er et stort prosjekt, men jeg vil hvertfall prøve
Postet 04.10.09 kl 20:27
Postet 04.10.09 kl 20:55
Jeg synes det er kjempekult at du har planer om å skrive bok,selv om du er 13 år. Stå på og kos deg med bokskriving! Kanskje det blir flere etterhvert! La aldri noen stoppe deg fordi de forteller deg at du er for liten, det er ikke noe som heter det. Kjempebra at du har satt deg et sunt mål!
Lykke til!
Lykke til!
Postet 04.10.09 kl 22:36
Postet 04.10.09 kl 22:43
Sara Beateet land som heter Nummengar blir fylt meg mørke og skygge. Erowyn bor i lannsbyen Gvaldiin og blir anngrepet av Gyldendyret (en ulv av gull) og blir forvandlet til en ulv. Hun får hjelp av søsteren Melva og klarer å bli menneske og de to legger ut på en farlig reise for å kjempe mot mørke beist. Erowyn blir forvandlet til ulv når hun mins vil, og Melva blir drept av et beist. Erowyn treffer noen andre mennesker og sammen kjemper de mor mørkekreftene. har ikke skrevet alt som skjer, men dette er planen hvertfall. kom gjerne med andre forslag:):) vet at dette er et stort prosjekt, men jeg vil hvertfall prøve
Det er utrolig modig gjort å skulle skrive fantasy i en alder av 13 og plottet høres fint ut, men av tips vil jeg anbefale deg å skifte navnet på karakteren du kaller Erowyn. Med Ringenes Herre friskt i minnet vil Erowyn lett bli assosiert med Eowyn (hun som dreper nazgulen Angmar).
Særlig når andre navn (som landet ditt, Nummengar) også likner navn folk har hørt før, er det veldig lett for folk å sammenlikne historiene. Og det vil du ikke.
Liker ulven av gull, men kanskje et annet metall funker bedre? Folk liker stort sett gull fordi det betyr rikdom og frihet, mens stål, jern, bly og liknende grå, kalde metaller er lettere å forbinde med ondskap og dysterhet. Bare et tips altså.
Et annet tips, for å blant annet øve det på skrivingen, er å bruke figurene dine i mindre historier (noveller) der du leker deg med personligheten deres, lærer å bli kjent med dem. Det aller viktigste med en fantasyhistorie er at de som leser den TROR at dette kunne ha skjedd. Alle vet at det bare er en oppdiktet historie, så derfor må forfatteren (du) skape folk og steder som folk syns er spennende å lese om.
Ellers vil jeg si at jeg syns det er flott at du ønsker å skrive og stå på videre. Det er utrolig mye jobb, men også kjempemorsomt!!!
Postet 04.10.09 kl 23:26
Endret: 04.10.09 kl 23:26
Postet 05.10.09 kl 15:11
Sara Beateja jeg tenkte på navnet Erowyn, og vil bytte det..... er ikke sikker på hva hun skal hete da....... (kom med forslag) det med ulven: den skal være snill, men se ond og slem ut Nummengar fant jeg på av meg selv og har ikke hørt om det før
Beklager, det er jeg som roter med andre Tolkienhistorier. Leser så mye vettu... Nummengar funker fint det.
Ulven er snill? Er det da andre som styrer den eller noe, siden den angriper den landsbyen? Det er i så fall et kjempeflott forfattertriks. Alle tror den er slem, og vips, så er den ikke det likevel.
Av konkrete forslag til nye navn til Erowyn så vil jeg heller servere et tips:
Foreldre gir ofte (men ikke alltid) ungene sine navn som klinger likedan. Som Anna og Maria, Roger og Ronny osv. Altså, de trenger ikke rime eller noe, men har kanskje en del av de samme bokstavene i seg eller like mange stavelser.
Siden Erowyn har en søster som heter Melva, kanskje Erowyn kan døpes om til for eksempel Serina. Forskjellig, men begge har -e og -a i seg.
Bare som tips altså. Skriver litt selv, så dette syns jeg er morsomt.
Postet 05.10.09 kl 16:13
Postet 05.10.09 kl 17:42
Postet 05.10.09 kl 18:27
jeg har kanskje tenkt å bytte navnet Erowyn med Serita eller Saga kanskje...... Men jeg vet ikke......
Vil kanskje ha navn på E eller S.......
Men hvertfall, så hopper Gyldenyret på henne mens hun rir gjennom en skog på hesten sin Edna, og blir forvandlet til en ulv. Da hun kommer hjem så blir Melva redd for henne og begynner å sloss mot henne med et sverd, og "Erowyn"s øre blir halveis kappet av.
Vil kanskje ha navn på E eller S.......
Men hvertfall, så hopper Gyldenyret på henne mens hun rir gjennom en skog på hesten sin Edna, og blir forvandlet til en ulv. Da hun kommer hjem så blir Melva redd for henne og begynner å sloss mot henne med et sverd, og "Erowyn"s øre blir halveis kappet av.
Postet 05.10.09 kl 18:55
Postet 07.10.09 kl 17:23
Hei! hørers ut som du er fantasy fan, det er jeg og, du har sikkert lest disse bøkene allerede men vil tipse deg om dem alikavel:
phenomenaserien av ruben eliassen ( til og med norsk forfatter!!)
harry potter (selvfølgelig)
ringenes herre
Eragon serien
twilight bøkene (siste kommer nå i november oversatt til norsk
Artemis Fowl serien
Skammarens dotter serien
dette er mine favoritter, phenomenabøkene har jeg lest et par hundre ganger og er virkelig bra! dei må du lese.
har utrolig lyst til og skrive fantasy selv og har begynt litt.
men iallefall Lykke til, gleder meg til å lese boka di når den kjem ut
phenomenaserien av ruben eliassen ( til og med norsk forfatter!!)
harry potter (selvfølgelig)
ringenes herre
Eragon serien
twilight bøkene (siste kommer nå i november oversatt til norsk
Artemis Fowl serien
Skammarens dotter serien
dette er mine favoritter, phenomenabøkene har jeg lest et par hundre ganger og er virkelig bra! dei må du lese.
har utrolig lyst til og skrive fantasy selv og har begynt litt.
men iallefall Lykke til, gleder meg til å lese boka di når den kjem ut
Postet 07.10.09 kl 18:41
EragonHei! hørers ut som du er fantasy fan, det er jeg og, du har sikkert lest disse bøkene allerede men vil tipse deg om dem alikavel: phenomenaserien av ruben eliassen ( til og med norsk forfatter!!) harry potter (selvfølgelig) ringenes herre Eragon serien twilight bøkene (siste kommer nå i november oversatt til norsk;) Artemis Fowl serien Skammarens dotter serien dette er mine favoritter, phenomenabøkene har jeg lest et par hundre ganger og er virkelig bra! dei må du lese. har utrolig lyst til og skrive fantasy selv og har begynt litt. men iallefall Lykke til, gleder meg til å lese boka di når den kjem ut;)
takk Eragon
har lest alle harry potter seriene og begynt på ringenes herre
eragon skal jeg også lese, og kanskje twilight også.
gleder meg til den er ferdig, men det kommer til å ta lang tid
men jeg skriver minst et kvarter hver dag så jeg kan holde motet oppe til å få ferdig boka mi
Postet 07.10.09 kl 18:48
Postet 07.10.09 kl 20:46
Postet 10.10.09 kl 21:09
"skyggen av ulven"
"Skyggen av ulven" blir tittelen på boka jeg skriver
Postet 13.10.09 kl 21:25
Nei!
jeg skulle skrive videre, men dataen ville ikke gå inn på microsoft programmet, og da jeg endelig kom inn var den slettet!
huff, og jeg som hadde begynt å komme så langt......
nå vet jeg at jeg skal skrive for hånd
huff, og jeg som hadde begynt å komme så langt......
nå vet jeg at jeg skal skrive for hånd
Postet 19.10.09 kl 21:14
Lurt å skaffe en ekstern harddisk til å ta backup av så viktige filer, men alt det du har skrevet trenger ikke å være tapt! Hvis du googler litt, kan du finne et gjenopprettersprogram som kanskje får fram filen igjen, men vet ikke hvor godt det funker. Mener at det skal være et slikt gratisprogram på dinside.no, bla igjennom listen selv her hvis du vil prøve. Lykke til!
Postet 19.10.09 kl 21:21