Hvordan lager man en rss-fil?

Hei!

Som overskriften sier; hvordan lager man egentlig en RSS-fil? Noen som har en oppskrift for dummies? : )
RSS fil til hva da ?
En rss fil inneholder informasjon, typisk om de siste postene i forum for eksempel - eller de nyeste nyhetene på en side. Den lages dynamisk av applikasjoner hos serveren selv. det er altså ikke noe klientene (brukerne) gjør manuelt.

Mange websider, slik som vg.no gir oss mulighet til å velge hvordan RSS-fila skal se ut. Men det er altså fortsatt vg.no som genererer den for oss.

.. Eller tenkte du mer avansert, på server-side script nivå?
Hei!

Jeg skal prøve å lage min egen RSS Nyhetstjeneste. Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal begynne i grunnen, skal først lage en XML-fil visst. Jeg er dårlig til å forklare...
Skal du lage en rss-tjeneste som kommer fra eksterne sider, som du ikke kjører lokalt på din webserver så blir det straks tungvindt (Og strider muligens websidens policy).
Men, skal du gjøre det så må du først og fremst lage en bot som sjekker disse sidene hvert 10. minutt (f.eks..). Når boten ser en ny nyhet, så lagres tittel, link, info, etc i din database(f.eks MySQL).
Så lager du et script som skal vise hva som er i databasen, for å printe ut hva som skal stå i RSS-fila (f.eks PHP).
Ronny-André
Så lager du et script som skal vise hva som er i databasen, for å printe ut hva som skal stå i RSS-fila (f.eks PHP).

Kan du forklare det der nærmere?
Omicron
[QUOTE=Ronny-André] Så lager du et script som skal vise hva som er i databasen, for å printe ut hva som skal stå i RSS-fila (f.eks PHP).

Kan du forklare det der nærmere?

PHP er et scriptesrpåk (kall det programmering om du vil) som gjør det mulig å utføre det som skal til for å hente informasjonen. Det vil også bli brukt til å lagre informasjonen til MySQL, tilogmed å vise informasjonen ut på websiden.
MySQL er en database som PHP vil både skrive og lese fra..
RSS er forøverig det samme som XML. RSS bar bare sin egen "dialekt", men er stortsett det samme. En RSS-feed er av et XML-dokument.

Tenk på PHP som hjernen, MySQL som hukommelsen og RSS som budbringeren.

Kort fortalt step-by-step.
1. PHP sjekker websidene du har valgt.
2. PHP spør MySQL om informasjonen er fra før.
3. Ny informasjon blir lagt til MySQL, gammel informasjon blir ignorert.
4. Etter 10 minutter starter steg 1 igjen. uendelig mange ganger.

Når en bruker vil se hva som er nytt, via RSS fila så skjer dette:
1. PHP spør MySQL etter de siste 10 hendelsene.
2. MySQL forteller PHP hva som har skjedd.
3. PHP genererer et XML dokument
4. Brukeren får nå se XML dokumentet som en webside..

For å kunne lage alt dette trenger du kunnskaper innen disse scripte-språkene, samt en webserver (kan kjøres lokalt(apache2triad f.eks))
Takk for svar; kan litt, og nå skal jeg nok få det til!

Takk for hjelpen! : )
Bare hyl ut om du trenger hjelp til scriptingen :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap