Noen her inne som har erfaring med marsvin?

Hei.

Jeg har lest masse om marsvin over lengre tid og kjenner flere som enten har eller har hatt marsvin.
Har tatt alle forhåndregler og lært med masse underveis ved å lese meg frem til hvordan de spiser mm.

Men det jeg lurte på er om det går greit å ha en alene?
De fleste som jeg kjenner inkl, min søster hadde sin aleine uten noe artsfrende. Er marsvin avhengig av å ha en venn av samme rase hos seg eller vil den klare seg helt fint så lenge den får komme ut mye?

Takk på forhånd for alle svar.
Plussmedlem
De er sosiale av natur og opprinnelig flokkdyr, så for at et enslig marsvin skal trives må du/dere fylle behovet dens for sosial omgang.
Vil anbefale å ha flere for dyrene sin del, men ser det dog ikke som "tortur" i dette tilfellet å ha en alene. Marsvin er som de fleste andre gnagere veldig tilpasningsdyktige, så jeg regner med at det vil gå helt fint.
Det kan også være lettere å få marsvinet tamt hvis det er alene og du har mye tid til å leke med det.
Det var akkurat det jeg leste skjønner du, har Degus og (ikkje sammen med marsvinet), og de kan IKKJE være alene, da de fort blir deprimert og mister livsgleden. Men siden jeg har sett mange andre som har hatt glade marsvin alene så tenkte jeg at det må vel gå bra om jeg også bare har en.
Har mer en nok tid å være med den, og det jeg også tenkte var at hvis jeg bare har en så blir det mye mer tid til bare denne ene enn hvis jeg skulle hatt flere.
Plussmedlem
Som sagt, derfor må DU erstatte de andre marsvinene med å la det komme ut, gi det spennende mat, kose og leke med det.
Brosjyre
Hei, det beste er absolutt å ha to sammen. Da har de selskap i hverandre også de dagene du ikke har så god tid til å kose og stelle. Jeg var forvert til til to marsvinjenter, og de var opplagt veldig avhengig av hverandre. Jeg synes det var mye enklere å ha to, for da visste jeg at om jeg var i dårlig form en dag, eller ikke rakk å ta dem ut, så aktiviserte de hverandre en del.

Mattilsynet har en veiledningsbrosjyre om marsvin, som du finner her
Håper den også kan være til nytte, selv om du allerede har lest litt
En i dyrebutikken her jeg bor hadde kanin og marsvin sammen i mange år, også døde kaninen og da ble den helt alene, og var ikke like glad. Å vi hadde lenge tenkt på å skaffe oss en marsvin venn til kanina vår, så vi fikk den. De er kjempe glad i hverandre Gikk sammen og sov oppå hverandre med engang, koselig
Men er ikke altid det går ann med kanin og marsvin, men tror den blir gladere da
Plussmedlem
Jeg anbefaler to. De trives i selskap med andre, og det er ikke akkurat noe mere "arbeid" med to enn én.

Vi har to stykker her i huset.
Opprinnelig Lucia og Sara...Men det endte med Lucia og Trille.
Sara var/er en gutt, gitt Hadde liksom litt merkelig oppførsel mot den andre jenta...
Litt irritert på selger, ja...Men, men... Det ordnet seg. Et par snitt til en tusenlapp hos en veterinær, og dermed kunne de bo i samme bur igjen.
Okei, jeg får tenkte litt til på det, også må jeg også få samboeren min med på dette her. Jeg lovet henne at jeg ikkje skulle ha flere dyr nå, så jeg får prøve å forklare henne at jeg må ha ett marsvin til. Håper det går.

Men er det noen som vet noe mer om språket til marsvinene? Hva de forskjellige lydene betyr o.l.?
Ujevn hyling = Marsvinet føler seg ensom eller rastløs.
Jevn hyling = Marsvinet er sulten eller vil ha mat. Marsvin er glade i mat og denne lyden kommer ofte når du åpner kjøleskapet, rasler i poser etc.
Raske og høyfrekvente pip = Marsvinet føler seg stresset eller føler frykt eller smerte.
Gnissing med tennene = Marsvinet er irritert eller sint. Best å holde fingrene unna til det har roet seg. Kan varsle en forestående slåsskamp mellom to marsvin.
Lang brumming = Marsvinet trives og koser seg med tilværelsen.
Mellomlang brumming = Marsvinet truer et annet marsvin eller prøver å opprette dominans.
Kort brumming = Marsvinet føler frykt eller hører en ukjent lyd. ("Hva var det??"). Ute i naturen brukes dette signalet for å varsle om mulige rovdyr.
Rolige klukkelyder = Marsvinet trives. Disse lydene hører man ofte om man har to marsvin som bor sammen da de kommuniserer slik.
Div andre lyder = Marsvin lager ofte rolige pip. Dette indikerer tilfredshet. Det høres ut som de snakker med seg selv.
Kvitring/synging = Denne lyden er svært forskjellig fra alle andre lyder marsvinet kan lage og kan lett overhøres fordi en tror den kommer fra en insisterende fugl utenfor. Hvorfor marsvinet synger på denne kvitrende måten er ikke kjent. Det er heller ikke alle marsvin som synger.
Vi hadde et enslig marsvin i 5 år, men etterhvert mistet hun gnisten, selv om hun fikk masse kos. Derfor fikk vi tak i to marsvin til på Finn, og 2 år senere har Tussa mye mer livsglede enn hun noen gang har hatt! Kjempeforskjell før og etter! Etter min mening er det absolutt å anbefale å ha 2 eller flere...
Okei, takk for ett veldig beskrivende svar angående marsvinets lyder.
Jeg tror nok at jeg må anskaffe meg en til, tenkte å kjøpe broren til han jeg allerede har nå, og håper de går sammen, selv om de har vært vekke ifra hverandre nå i en uke. Håper de vil gå sammen senere også, så jeg slipper å kastrere de, har ikkje så mye peng til akkurat det nå når det nærmer seg jul og alt
FiskeAlex
Okei, takk for ett veldig beskrivende svar angående marsvinets lyder. Jeg tror nok at jeg må anskaffe meg en til, tenkte å kjøpe broren til han jeg allerede har nå, og håper de går sammen, selv om de har vært vekke ifra hverandre nå i en uke. Håper de vil gå sammen senere også, så jeg slipper å kastrere de, har ikkje så mye peng til akkurat det nå når det nærmer seg jul og alt ;)

Ikke la to hanner gå sammen, da kjønnsmodne hanner vill slåss og skade hverandre, men hvis du kastrerer dem, da kan de gå sammen.
Søren, vil ikkje dette gå bra selv når de er brødre?
Er det virkelig nødt til å bli kastrert?
Nå leste jeg nettopp angående å kastrere hanner, og at det ikkje hadde noe innvirkning når det kom til to hann marsvin sammen, og at adferden deres ikkje ville forandre seg selv om de blir kastrert.
Vi har marsvin, og de er to brødre. De har vært sammen siden de ble født. De går fint sammen, selv om de av og til prøver å sjefe over hverandre. Tar man ut den ene, og den andre er igjen i buret, vil de imidlertid begynne og rope på hverandre: "Hvor er du? Jeg er ensom"!
Så langt har det gått helt fint her hos oss iallefall, å ha to hanner sammen. Men om det skulle vise seg med tiden at det ikke går, så vil vi kastrere dem for å dempe hormonflyten.

Utifra hva jeg har lest, vil kastrering hjelpe til en viss grad, siden testosteronnivået synker
Uansett er det egentlig sjelden det fører til direkte slåsskamper å ha to hanner sammen. Så lenge de ikke har noen damer i nærheten å slåss for, så tror jeg det går bra. Det har aldri vært virkelig hissige tendenser hos våre to, men vi har bare hatt dem noen måneder. De er kjønnsmodne, så jeg skulle tro vi hadde sett det til nå.
Ja, var det jeg tentke, kastrering vil bli min siste utvei hvis det ikkje er noe annet som hjelper. Nå har jeg nettopp vært å hentet broren til den jeg allerede hadde, jeg vet ikkje om de vil kjenne igjen hverandre eller hva de vil. eller om det blir så å sitte to helt forskjellig marsvin sammen for første gang. Jeg har nå tatt de i samme bur, men selvfølgelig under oppsyn, de snakker veldig mye sammen nå, og den jeg allerede hadde ser ut til å prøve å parre seg med den andre, jeg er 100% positiv på at begge er hanner.
det kan være at det lukter litt dame av den som jeg fikk idag. (det er 1 uke siden jeg fikk den første). de som jeg fikk marsvinene av hadde disse sammen med moren.

kan være det bare tar litt tid for de å bli kjent igjen. håper ikkje det blir noe problem, og at de vil gå fint sammen etterhvert.
er det vanlig at to marsvin vil små sloss litt til å begynne med?
når ser man når det går over til skikkelig alvor?
Vi har en kanin gutt og marsvin gutt, de krangler ikke noe som jeg har sett, bare at kanina har funnet ut at marsvinet er kilen hvis du tar den på ryggen og da er det jo gøy å følge det rundt hele buret og dra nesa over ryggen så det begynner å lage sånn små pipe lyder :p Men vi har et lite hus så den kan jo bare gå inn der hvis den ikke vil :p
jeg har lest at man absolutt ikkje ska ha kanin og marsvin sammen, pga bakteriene hos en kanin kan være svært farlig for ett marsvin, og selv om de i dyrebutikken har de sammen og sier at de kan gå sammen så skal man da IKKE ha det. Også at det er svært viktig å vaske seg på hendene etter at man har holdt kaninen og man ska til marsvinet.

Dette mener jeg at jeg leste inne på dyrebeskyttelsen sin side.
Hm, det at kanin og marsvin ikke skal gå sammen var nytt for meg. Hadde vært interessant om du husket hvor du har lest det og la ut en link her til informasjon?

Jeg hadde både kaniner og marsvin da jeg var liten, marsvinet bodde sammen med en liten hermelin-kanin hunn og de var perlevenner. Og marsvinet lå alltid i nakkegropen til kaninen akkurat som på bildet av kanin og marsvin tidligere i tråden her. De vasket hverandre og hadde det tydelig koselig sammen, og bodde sammen i mange år.

Nå er jo marsvin flokkdyr, og de bør absolutt få ha en venn i buret. Uansett om man lar marsvinet komme ut av buret og bruker tid til å kose med det, blir det jo allikevel bare aktivisert en liten brøkdel av døgnets timer.

Argumentet at man vil ha marsvinet alene fordi det da knytter seg mer til eieren synes jeg er en temmelig egoistisk tanke som nok tjener menneskets men ikke kjeledyrets behov. Mulig man må jobbe litt mer for å få marsvinet temmet når man har flere, men vil man virkelig ha marsvin vil jo ikke det være noe problem.

Jeg mener at den beste løsningen vil være å ha to eller flere marsvin sammen, og å være sikker på kjønnene når man handler. For å få rett kjønn kan ofte være smartere å kjøpe av en privat oppdretter enn av butikk. Dessuten er det en god ide å skaffe de når de er unge, og å legge ned litt ekstra arbeid med å temme de i starten mens de er unge og "formbare".
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap