- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Vinter og hjemmelaga fór til våre venner ute
Vinter og hjemmelaga fór til våre venner ute
Postet 11.12.09 kl 16:19
Frøblanding og fett *s*
Her går det i villfuglblanding og matfett (selvfølgelig usaltet) *S* Smelter fettet og heller det over frøblanding i melkekartonger, setter det i kjølen til det har stivnet og skjærer 'vinduer' i kartongen og henger den opp utenfor stuevinduet *S*
Det reduserer sølet på balkongen i forhold til om jeg skulle fore med 'løse frø' *S*
Mona *S*
Det reduserer sølet på balkongen i forhold til om jeg skulle fore med 'løse frø' *S*
Mona *S*
Postet 11.12.09 kl 19:30
Hva slags fett kan man bruke? Kokosfett eller ? Hva består det kjente "Delfia" bakefettet av? Det får man jo kjøpt i samme kjøledisken som melk og sånn. Kan det brukes så skal jeg begynne og lage mat til småfuglene. De har spist opp alle rognebærene som var på trærne i gata her, det satt flokker av småfugl i dem hver dag og spiste bær. Nå er det tomt for bær, så andre mat-alternativer må de jo få.
Jeg syns de vanlige meisebollene søler noe så innmari, så de ønsker jeg ikke bruke. Hadde dem et år, og jeg bekymrer meg veldig for rotter og mus som tiltrekkes av alt sølet på bakken under meisebollene. Jeg har sett mus ute på terrassen her to ganger.... Og vi har hatt mus inne på kottet, der meisebollene lå på en hylle! De hadde spist opp halvparten på meisebollene, alle var gnagd på fra baksiden. Så at musene elsker meiseboller, det er helt klart.
Nå har vi tettet luken de kom seg inn gjennom (gjorde det i sommer, da musene er ute av huset) så forhåpentligvis får vi ikke mus inne igjen.
Burde jeg heller lage et slags brett som kan fange opp sølet fra slike hjemmelagde fuglemat-blokker av fett og frø?
Jeg syns de vanlige meisebollene søler noe så innmari, så de ønsker jeg ikke bruke. Hadde dem et år, og jeg bekymrer meg veldig for rotter og mus som tiltrekkes av alt sølet på bakken under meisebollene. Jeg har sett mus ute på terrassen her to ganger.... Og vi har hatt mus inne på kottet, der meisebollene lå på en hylle! De hadde spist opp halvparten på meisebollene, alle var gnagd på fra baksiden. Så at musene elsker meiseboller, det er helt klart.
Nå har vi tettet luken de kom seg inn gjennom (gjorde det i sommer, da musene er ute av huset) så forhåpentligvis får vi ikke mus inne igjen.
Burde jeg heller lage et slags brett som kan fange opp sølet fra slike hjemmelagde fuglemat-blokker av fett og frø?
Postet 11.12.09 kl 22:28
Postet 11.12.09 kl 22:37
Jeg bruker delfiafett *s*
Eller rett og slett smult, kokosfett blir veeeeldig dyrt i lengden, men det virker som de liker det ekstra godt *S*
Brett under er en god ide *S* selv bor jeg i høyblokk og balkongen fungerer som oppsamling sammen med et par verandakasser *S*
Mona *S*
Brett under er en god ide *S* selv bor jeg i høyblokk og balkongen fungerer som oppsamling sammen med et par verandakasser *S*
Mona *S*
Postet 12.12.09 kl 01:20
Endret: 12.12.09 kl 01:22
Kan jo nevne at jeg bor i skogkanten og har masse mus her, men de som får mat ute ikke kommer inn i huset, men så klart blir det for mange så kommer døm vel inn til slutt (takk til villkattene)
Det med smult og blande diverse i hørtes artig ut, må testes.
Selv så kverner jeg villfuglnøtter og solsikkefrø og har i en fuglemater som henger ca 2 meter over bakken + de vanlige meisebollene som nøtteliten er xtra glad i
Det med smult og blande diverse i hørtes artig ut, må testes.
Selv så kverner jeg villfuglnøtter og solsikkefrø og har i en fuglemater som henger ca 2 meter over bakken + de vanlige meisebollene som nøtteliten er xtra glad i
Postet 14.12.09 kl 02:03
Jeg skal spare et par melkekartonger iallefall, og så får jeg dra og kjøpe frø og fett!
Jeg så et bilde en gang, noen som hadde lagd sånne selv. De stakk en høy pinne nedi kartongen med fett og frø mens det var flytende. Når det stivnet, dro de blokken ut av kartongen - så ut som en merkelig, stor iskrem :p Så brukte man pinnen til å henge opp maten med, bandt fast en tråd i pinnen, og hengte dem opp i noen trær.
Jeg så et bilde en gang, noen som hadde lagd sånne selv. De stakk en høy pinne nedi kartongen med fett og frø mens det var flytende. Når det stivnet, dro de blokken ut av kartongen - så ut som en merkelig, stor iskrem :p Så brukte man pinnen til å henge opp maten med, bandt fast en tråd i pinnen, og hengte dem opp i noen trær.
Postet 14.12.09 kl 15:21