Ichthyoterapi

Ichthyoterapi (å benytte fisk til behandling av mennesker) er "i skuddet".
Har sett at spa-bransjen reklamerer med dette og så nylig at en restaurant i Kina nå tilbyr ichthyoterapi mens du spiser sushi.
Behandlingen går på at man får fisk til å tygge i seg døde hudceller, sårskorper el.l. og det skal visstnok lindre bl.a. psoriasisangrep.
Garra rufa (også kalt "Doctor fish") er den vanligste arten som brukes, men også Cyprinion macrostomus er visstnok egnet.
Fiskene kommer fra Tyrkia og Irak og har i Tyrkia vært benyttet til dette lenge, men nå ser det altså ut til at ideen har spredt seg.
Fiskene tilbys fra tyske oppdrettere, men med et økende marked drettes de sikkert i Østen også.

Noen frivillige som vil putte sine juletrette føtter i akvariet for å sjekke om andre arter også egner seg ?
topunktsbarber er helt ville etter å nappe i fingre. vil tro de spiser litt på..
Plussmedlem
Pass bare på at du blir behandlet med ekte "doktorfisk"...Alt er ikke Garra rufa...
Mine glupske Golden Panchax killi biter meg i fingrene så fort jeg er nedi akvariet, for å sjekke om de er spiselige.
Teller det på et spa...? (de biter såpass hardt at det kjennes som et lite klyp, faktisk, så kanskje spa-gjestene ville løpt hylende ut av behandlings-stampen...)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap