Nettbank og java

Jeg kommer ikke inn i nettbanken lengre! Det har vært slik siden... tirsdag tror jeg.

Har postbanken, forresten. De har bankID, noe som har fungert helt fint for meg i flere måneder.

Men, plutselig begynte det å stå "det har oppstått en feil. Vennligst prøv igjen senere" istedet for at jeg fikk opp de to feltene til å taste passord og engangskode.

Tenkte jeg skulle prøve å fikse det, så jeg avinnstallerte alle gamle javaoppdateringer (på hjemmesiden til java sto det at dette var trygt). Det hjalp ikke. Avinnstallerte alt av java, og innstallerte det på nytt.

Når jeg nå går på java.com, får jeg følgende beskjed:

Verifying Java Version
Congratulations!
You have the recommended Java installed (Version 6 Update 17).

Så går jeg hit, og tester om java virker. Og får beskjed om at

Your java is working.

Your Java configuration is as follows: Vendor: Sun Microsystems Inc. Version: Java 6 Update 17 Operating System: Windows Vista 6.0 Architecture: x86

Men prøver jeg å logge på nettbanken, får jeg følgende melding etter å ha tastet personnummeret mitt:

Innlogging med BankID ikke mulig
Nettleseren din støtter ikke Java. Årsaken til dette kan være at du har slått av Java-støtten i nettleseren, eller at du ikke har Java installert.

For hjelp til å laste ned Java klikk her

For noe tull! Jeg VET at nettleseren støtter java, at den IKKE er slått av. Ikke bare har java.com sagt at alt er OK, jeg har også sjekket innstillingene, og de er haket av for "tillat java". Og skulle jeg følge rådet til postbanken og klikke linken for å laste ned java, får jeg selvfølgelig bare beskjeden jeg limte inn øverst - om at jeg har den nyeste versjonen innstallert.

For en runddans! Noen som har noen glupe råd?
Jeg er ingen guru på data, men kunne du prøvd med en annen nettleser?
firefox er det mange som skryter av i hvertfall.
Sorry, glemte å si det...

Det er firefox jeg bruker, og som gir de resultatene jeg oppga i den forrige posten.

Med IE skjer følgende: Etter at jeg har tastet fødselsnummeret, får jeg ikke opp noenting. Altså, den neste siden laster, men ikke javavinduet. Kun teksten ellers på siden, og menyen.

Og med google chrome skjer dette: Jeg får beskjeden "Det har oppstått en feil. Vennligst prøv igjen senere."

Nettbanken har fungert hele tiden med alle tre nettleserne - frem til problemene startet på tirsdag.
Vet ikke om du har prøvd det, men etter avinstallering og reinstalering av browser addons (java) kan det være lurt å restarte maskinen, ikke bare nettleseren.
Og har du mulighet til å prøve med annen nettleser er det nok en sjangse for at det funker helt fint... Mange er blitt ihuga firefox brukere, jeg sverger til Opera. Mest smak og behag etter min mening, men internet explorer 6 of 7 er nok ikke av de beste lenger (internet explorer 8 er ikke så ille sikkerhetsmessig når alle oppdateringene er på plass).

*panneklask*

Nei, jeg har glemt å restarte hele maskinen... pinlig hvis det er alt som skal til :p

Skal prøve det i morgen, kan jo skru av maskinen helt når jeg legger meg, og se om jeg kommer inn på nettbank i morra. Må vel snart få noe søvn, jobben kaller på mandag, og døgnet mitt er snudd oppned

Vet i hvert fall at man ikke kan logge inn på Postbanken med Chrome..uansett hvor ny java du ha.

Prøver via IE nå...og det går ufattelig tregt, men det går til slutt.
Er du sikker ang. chrome? Jeg brukte bare den nettleseren for en tid tilbake, og kan ikke huske at jeg åpnet en annen nettleser for å gå i nettbanken... men kanskje jeg faktisk gjorde det? Liksom ikke slikt man går å husker på.

Men er det slik, så må jeg beklage at jeg farer med løgn Hehe

Hva er det som går tregt hos deg med IE? Å lase det java-vinduet, eller noe annet?

Skjønner ingenting jeg, har aldri hatt trøbbel med å komme meg inn i nettbanken, men nå er det helt håpløst. Og jeg som desperat skulle ha overført penger til noen også. Grrr

Men, skal se om en reboot gjør susen før jeg ergrer meg mer
Men en ting lurer jeg på. Når det står at nettleseren støtter java, er det da javaMOSE eller javaBREGNE som menes?

Sorry, kunne ikke dy meg. ;p
Hehe, javabregne har jeg ikke, så det må være javamose som støttes!

For jada, selv etter en restart av hele maskinen har jeg fortsatt problemer. Men litt bedre er det, jeg er nemlig tilbake til der jegvar på tirsdag.

Jeg får ikke lengre beskjed om at nettelseren min (firefox) ikke støtter java. Men jeg får beskjeden om at "Det har oppstått en feil. Vennligst prøv igjen senere".

Får samme beskjeden mnår jeg prøver google chrome, og med IE lastes ikke javavinduet i det hele tatt.

Så - jeg kommer fortsatt ikke inn.

Er det noen her med postbanken som kan bekrefte at nettbanken faktisk virker? Kanskje alle får denne beskjeden? Hvis ikke har jeg fortsatt trøbbel.
Det må være noe krøll et sted ja...

Jeg prøvde IE8 nå, og kom glatt så langt som til "tast sikkerhetskode" i java apletten. Men jeg har ikke pin-koden på samboerens kode-brikke, så jeg får ikke logget inn akurat nå. (Jeg har ikke postbanken selv)

Har ikke FF på denne maskinen, så jeg får ikke sjekket om det kan være noen skjulte innstillinger der som kan rote det til. Har du no ad-blocker/pop-up blocker aktivert?

Jeg regner med du har prøvd kokebok-oppskriftene her: https://www.postbanken.no/seg-person/no/om_oss/kontakt_oss/tekniske_sporsmal.html ?
Takk Da er det hvert fall min PC det er noe krøll med. Men hva, vet jeg ikke.

Har gått gjennom hele den sjekklisten der igjen, og alt er riktig i følge den lista. versjoner av nettleser, innstillinger... alt er haket av riktig, og jeg har siste versjon av firefox.

Får fortsatt "Det har oppstått en feil bla bla bla" :p

Kanskje postbanken synes at jeg brukte for mye penger i jula - må kjøle ned kontoen litt hehe
Har du sjekket tilleggene i IE at den har java plugin aktivert da? (Verktøy -> administrer tillegg)
Jeg vet nøyaktig hvor frustrerende slike fille-feil er, og jeg har litt kunnskap så jeg blir frustrert når jeg ikke klarer hjelpe andre med det også
(Er vel utnevnt til familiens/svigerfamiliens og venners data-support, og det er frustrerende mye å gjøre av og til)
Jepp, java er aktivert i IE.

Vet hva du mener - jeg er utnevnt til det samme i min familie/omgangskrets. Har egentlig bittelitt peiling, og pleide å bygge mine egne PCer før i tiden. Og nå sitter jeg her og kommer ikke inn i nettbanken og får betalt en regning engang. Det går jammen nedover her i livet :p Hehe!

Har ikke brukt så mye av datakunnskapene mine i det siste - hos familie går det jo stort sett i virus, ørtenhundre toolbars som sløver ned systemet og må avinstalleres - og selvfølgelig den vanlige "jeg kommer meg ikke på nett". Så jeg er litt rusten, noe mangelen på en alminnelig reboot vitner om :p
Ja, mine hobbyer er egentlig ikke akvarium. Men guttungen er skikkelig på hugget, så jeg gjør en innsats, og det er jo unektelig gøy. Holdt på i rett over to måneder nå, og hadde vår første katastrofe for to dager side da alt skulle over fra gamle 20L til nye 110L. Det meste strøk med...
Men vi kjører på vidre etter en liten tenkepause og vanntesting. Vi SKAL få oss et fint akvarium til slutt

Det jeg liker å gjøre er å bygge og overklokke datamaskiner til det ryker av dem (noen ganger bokstavlig talt), pjuske litt med div. programvare/OS og å spille golf.

Der var den tråden behørig avsporet!
Hehe, en avsporing er vel greit, det er jo off-topic forumet

Uansett, prøvde nettbanken nå, og plutselig virker den igjen i Firefox. Jeg har ikke gjort noe spesielt siden sist jeg prøvde, men kom hvert fall inn til slutt og fikk lagt inn betalingen jeg har stresset med.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap