Passende fisk til baby

Det skal til å yngle også utanfor akvariet og vi veit frå fleire av våre bekjente at babyer elskar akvarium.

Hold opp babyen foran akvariet og den følger oppspilt med på fisken som piler hit og dit. Når ungen er stor nok til å sitte i ein stol er visstnok akvarium betre barnevakt enn sjølv den dyraste flatskjerm-TV :-P

Men då er spørsmålet: Når vogge og barnevogn og bodyer i størrelse ørliten til knøttliten er kjøpt inn, kva type fisk er den rette for barnet? Babyforum på nettet har overraskande lite om dette temaet.
Jeg tror ærlig talt ikke at babyen bryr seg. Den vet neppe forskjellen på en guppy og en palettciklide

Når det er sagt, alle barn liker sterke farger. Så fisk med skikkelige farger vil nok gjøre seg. Guppy, sverddragere eller platy (sverddragere og platy bør ikke gå sammen, de kan krysses) er fisk som svømmer mye rundt og har klare, sterke farger. Tror ikke det spiller noen rolle, utover at det bør være fisk som svømmer mye fremme, og har gode farger.

Nå har du kanskje akvarieinteressen allerede, for babyer klarer seg utmerket godt uten et akvarium. Så å anskaffe noe som koster såpass, og tar en del tid, bare for at babyen skal ha noe å se på hadde ikke jeg gjort. Da hadde jeg heller skaffet leker og uroer.

Det babyer og litt eldre barn ser, er noe med sterke farger som rører på seg. De har ikke begrep om at det er et akvarium før de blir en del større. Og da sitter de ikke lenge rolig på et sted uansett
Min erfaring er i rekkefølge:
På en klar førsteplass:

Et stort saltvannskar med masse fisk, SPS og LPS'er som beveger seg i vannstrømmen og gjerne med reker, eremitter osv som bare plutselig dukker opp og forsvinner. Dette er forresten også en sikker vinner hos de som ikke er akvarister. Fiskene gjør det jo heller ikke mindre interessant men f eks Nemo, Dorri osv.

2. plass Tropehus "Bemba"

3. plass discus,
Denne karen på ca 1,5 - 2 år gammel syntes at fisk var bra spennende.
Vi var barnevakt og han skulle overnatte for første gang, men det var ikke noe problem
Han stod i flere timer og snakket om mamma-fisken, pappa-fisken og alle fiske-barna, og at fiskene var gule eller blå. (Malawiene er greie sånn).
Og det gjentok seg hver gang han var innom (og jeg måtte vaske glasset pga all pekingen).
Så: Babyer er vel fasinert av farger, lys og bevegelse, men litt større småunger vil kanskje ha større glede av et akvarium.

Uansett: Lykke til med småfolk

[External Image]
ElinH
Jeg tror ærlig talt ikke at babyen bryr seg. Den vet neppe forskjellen på en guppy og en palettciklide ;) Når det er sagt, alle barn liker sterke farger. Så fisk med skikkelige farger vil nok gjøre seg. Guppy, sverddragere eller platy (sverddragere og platy bør ikke gå sammen, de kan krysses) er fisk som svømmer mye rundt og har klare, sterke farger. Tror ikke det spiller noen rolle, utover at det bør være fisk som svømmer mye fremme, og har gode farger.

Eg satser på at akkurat vår baby lærer å skilje mellom guppy og palettciklide veldig tidleg, på linje med begrep som "katt", "hest" og "løve". Det må nok bli nokon litt fargesterke, men hos oss har guppyene hatt ein forkjærligheit for å holde seg heilt i overflata, slik at dei vert vanskelege å sjå. Kanskje platy hadde vore tingen...
Nils Vollstad
Min erfaring er i rekkefølge: På en klar førsteplass: Et stort saltvannskar med masse fisk, SPS og LPS'er som beveger seg i vannstrømmen og gjerne med reker, eremitter osv som bare plutselig dukker opp og forsvinner. Dette er forresten også en sikker vinner hos de som ikke er akvarister. Fiskene gjør det jo heller ikke mindre interessant men f eks Nemo, Dorri osv. 2. plass Tropehus "Bemba" 3. plass discus,

Tropheus går nok ikkje så godt inn i vårt 125l selskapsakvarium med Ph rundt 7, men fin fisk det er det. Med tid og stunder vil vi nok supplere med besøk på akvariet i Bergen for å introdusere den lille til saltvass-verdenen
Nøkelhul
nøkelhul cikliden palet og ansistrius hann vile jeg anbefalt den blir den siker opphengt i
Shiramor
Babyer er vel fasinert av farger, lys og bevegelse, men litt større småunger vil kanskje ha større glede av et akvarium. Uansett: Lykke til med småfolk :-)

Takk for det. Høyrest ut som ein søt akvarie-entusiast Utruleg at noko kan halde på oppmerksomheita til ein liten smårolling så lenge. Nok ein grunn til å halde akvariet gåande sjølv om den lille kutter ned på mor og fars fritid.
Samme erfaring her .Babyer ser ikke så godt i starten av livet og dette gjør at de bare ser farger og bevegelser. Synet kommer etterhvert. Tror ikke de bryr seg om hvilke fisker, bare det er skarpe farger og mye bevegelse. Har selv halvvoksne skalarer, men har også sett unger som undeholdes av mindre fisker og ikke fullt så aktive.
Hva med et kar med litt av hvert? Både fisk, reker og snegler? Det er ganske morsomt, og varierende ting å se på. Fisk svømmer rundt, rekene styrer med sitt og sneglene sklir over glasset? Morsomme skapninger.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap