Filmer/animasjoner av rare fisk/

Inaktiv bruker
har i flere år hatt en yndlingsfilm når det gjelder fisking http://www.youtube.com/watch?v=InPlY9L5eFY Noen andre som har noen morsomme å komme med?

Lurer hva hva anbefalt vannverdier er til fisken i filmen jeg postet? og hvor stort akvarie må jeg ah for at den skal trives, om jeg skulle klare å fange en i live?
Bare å kjøpe en gullfiskbolle det, en plastikkplante og et No Fishing-skilt, fisken vokser jo etter størrelsen på akvariet Ta gjerne en stim hvis du får tak i såpass. Hahahaha.
Inaktiv bruker
Det hadde jeg glemt Stine Sofie, kanskje fordi jueg nettopp hadde en gibbi som vokste ut av karet, til tross for de "flinke" folka som jobbet i dyrebutikken sa at den ville vokse etter størelsen på karet?
chr87
Det hadde jeg glemt Stine Sofie, kanskje fordi jueg nettopp hadde en gibbi som vokste ut av karet, til tross for de "flinke" folka som jobbet i dyrebutikken sa at den ville vokse etter størelsen på karet?

Hehe, neinei, kjøp et så lite som mulig akvarium, med en fisk som blir så stor som mulig

Huff, må bare presisere for evt. andre lesere at dette er totalt fleip..
Inaktiv bruker
Stine Sofie
[QUOTE=chr87]Det hadde jeg glemt Stine Sofie, kanskje fordi jueg nettopp hadde en gibbi som vokste ut av karet, til tross for de "flinke" folka som jobbet i dyrebutikken sa at den ville vokse etter størelsen på karet?

Hehe, neinei, kjøp et så lite som mulig akvarium, med en fisk som blir så stor som mulig

Huff, må bare presisere for evt. andre lesere at dette er totalt fleip..

da kjøper jeg ett akvarie på 54liter
så drar jeg på fiske etter en stim av sånne fisker som ligegr i videoen over her hehe, blir nok bra da, bare ha nok filtrering så blir jo dette oppsettet helt topp.
bare huske salt,aqua safe, gh/th+, startkultur på filteret, og noen andre flasker med tilsetningsstoffer som er super viktige for at fisken skal kunne leve i ett akvarie hehe.

morsomt når man kan tulle litt.
min post, jeg bestemer herved at tulling er fullt tilatt i denne tråden hehe, dessuten ligger den på of-topick, så da må den jo bli of-topick også hehe
YouTube video av Arowana spiser en fugl (fuglen er avlivet før fôring!)
Inaktiv bruker
Sykt, jeg holder fingra langt unna.
Kan de foresten finne på å ta levende fugl?
chr87
Sykt, jeg holder fingra langt unna. Kan de foresten finne på å ta levende fugl?

I naturen, ja. Sannsynligvis spiser arowana f.eks. fugleunger eller ikke-flyvedyktige ungfugl som ramler ut av redet og faller ned i vannet.

Det er masser av videoer av arowana og oscar som fôres med levende gullfisk, levende mus og levende fugleunger.... Den sykeste er en videosnutt av en arowana som spiser en levende andunge som den perverse eieren gir den. Den druknet.... det var helt forferdelig å se det.

Det er tydeligvis helt andre holdninger til dette med å bruke levende fôr i andre land. I USA kaller de gullfiskene for "feeder fish", de er rett og slett ment som føde for andre og større fisk.
Inaktiv bruker
Nå får jeg mange på nakken her, men håper vi alikevell kan være venner.
Jeg ser en tedens her inne til at å bruke levende mat er totalt uakseptabelt(og joda det er det etter norsk lov også, var jo likefør vi ikke kunne bruke mark som agn engang, det ble det jo ikke noe av da.)men alikevel kan jeg til dels se at dette er jo en "helt naturlig ting" at levende ting blir spist. det skjer overalt i naturen, så er det egentølig virkelig så ille å putte en gullfisk oppi et kar med en større og glupsk fisk? jeg sier IKKE at jeg ville gjort det, jeg passer hele tiden på hva ejg har i hvilket kar, vill ikke selv bli tilskuer til at en av mine fisk blir mat, bare fordi en annen er større og glupsk.
chr87

Ikke glem at et akvarium ikke kan sammenlignes med naturen. I naturen vil alltid et byttedyr ha en viss sjanse til å komme seg unna. Det er ingen rovdyr - eller rovfisk - som har en 100% suksessrate.
Det har de i et akvarium...

Dyr/fisk blir spist over alt i naturen, ja. Men som sagt, de har en mulighet til å slippe unna. resultatet er at de som blir tatt, er først de syke, skadede eller de som på andre måter ikke er sterke nok (Darwin på sitt beste). Resultatet er at det er de med størst forutsetning for å overleve, har de sterkeste og friskeste genene, som overlever og kan spre sine gener videre.

Det er ingen tvil om at rovdyr spiller en viktig rolle i naturen, både i form av bestandskontroll, og også å sikre at genene er gode hos byttedyrene. det er en forutsetning for artenes overlevelse.

En slik nytte finnes ikke i et akvarium. Fisken som blir gitt som mat har som sagt heller ikke en sjanse til å komme seg unna.

Og selvsagt - det faktum at det er forbudt ved lov er jo et slående argument i seg selv.

Det at det er en "tedens her inne til at å bruke levende mat er totalt uakseptabelt" synes jeg er bare positivt. Det vitner om at folk oppfatter at "selv fisk" har en egenverdi - helt i tråd med den nye dyrevelferdsloven.
Inaktiv bruker
ElinH
chr87 Ikke glem at et akvarium ikke kan sammenlignes med naturen. I naturen vil alltid et byttedyr ha en viss sjanse til å komme seg unna. Det er ingen rovdyr - eller rovfisk - som har en 100% suksessrate. Det har de i et akvarium... Dyr/fisk blir spist over alt i naturen, ja. Men som sagt, de har en mulighet til å slippe unna. resultatet er at de som blir tatt, er først de syke, skadede eller de som på andre måter ikke er sterke nok (Darwin på sitt beste). Resultatet er at det er de med størst forutsetning for å overleve, har de sterkeste og friskeste genene, som overlever og kan spre sine gener videre. Det er ingen tvil om at rovdyr spiller en viktig rolle i naturen, både i form av bestandskontroll, og også å sikre at genene er gode hos byttedyrene. det er en forutsetning for artenes overlevelse. En slik nytte finnes ikke i et akvarium. Fisken som blir gitt som mat har som sagt heller ikke en sjanse til å komme seg unna. Og selvsagt - det faktum at det er forbudt ved lov er jo et slående argument i seg selv. Det at det er en "tedens her inne til at å bruke levende mat er totalt uakseptabelt" synes jeg er bare positivt. Det vitner om at folk oppfatter at "selv fisk" har en egenverdi - helt i tråd med den nye dyrevelferdsloven.

jeg er fullt inneforstått med at ett akvarium ikke er naturen, bare ett "speilbilde" av den.
men som jegs krev, jeg selv ville heller aldri matet mine fisk med andre fisker(nå har ikke ejg noen super glupske fiskeslag som ville ha spist en annen voksen fisk, uansetts tørelse heller), men jeg sier at jeg samtidig også muligens kan forstå de som gjør det, mulig jeg har en spesiel evne til å se ting fra flere sider, ikke vet jeg.

HUSK DET ER FIRBUDT MED LEVENDE FOR(eller såkalte ikke-virveløse dyr)
Levende for
men satt på spissen , når det gjelder ciklider så får jo de levende for etter som de spiser ofte både egg og yngel..
men er det også forbudt ?

men syns at bruken av levende for er grotesk, når det går så langt som foring med levende mus, rotter ,andunger, og verre ting..
så en video på YT, en slange som ble foret en andunge, siden den var liten og slangen så stor, spiste slangen den levende uten å kvele den..
helt fryktelig å se og høre den stakkars fuglen bli spist levende,og pep etter hjelp hele veien ned til magen,. ugh.. ..

chr87
Nå får jeg mange på nakken her, men håper vi alikevell kan være venner. Jeg ser en tedens her inne til at å bruke levende mat er totalt uakseptabelt(og joda det er det etter norsk lov også, var jo likefør vi ikke kunne bruke mark som agn engang, det ble det jo ikke noe av da.)men alikevel kan jeg til dels se at dette er jo en "helt naturlig ting" at levende ting blir spist. det skjer overalt i naturen, så er det egentølig virkelig så ille å putte en gullfisk oppi et kar med en større og glupsk fisk? jeg sier IKKE at jeg ville gjort det, jeg passer hele tiden på hva ejg har i hvilket kar, vill ikke selv bli tilskuer til at en av mine fisk blir mat, bare fordi en annen er større og glupsk.

Noe jeg tenker på er at det faktisk ikke er naturlig. Jovisst spiser større fisk mindre fisk, men det er ikke naturlig for en liten fisk å bli puttet i et akvarium med en større fisk i ens ærend å bli spist. De aller fleste fisker kan uansett fores godt nok med død mat, så jeg ser ihvertfall ingen god grunn til å fore med levende fisk.

Og for de som måtte lure, jeg mener ikke at dette er det samme som at en guppy spiser yngelet sitt, selv om man har lagt til rette for at yngelet skal klare seg
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap