Oppgjør me dyrebutikker

Hei alle sammen, eg har hold på i snart 10 år med akvarie, og har lært mye rart opp gjennom tidene av dyrebutikker.
Det eg vill fram til er om det ikkje går an og gjøra noe med kunnskapen eller mentaliteten til di som jobbe i ein dyrebutikk. Der di selge allt mulig fisk til allt og alle. Selge med fisk og akvarie bare for og tjena peng.
Er det noe vi akvaristar kan gjøra?
Neppe!
Nå er det sånn at ikke alle butikker er ribbet for kompetanse..

Men de fleste er rimelig ute å kjøre...selv om de har noen basis kunskap..

Er om å gjøre å selge mest mulig..Men om de ikke selger hadde det vært dårlig med dyrebutikker rundt forbi.

Var å skulle handle meg noe fiske mat her om dagen..så tenkte jeg at jeg skulle ta et "kontroll spørsmål"

Så noen hvite kalkstein å spurte hva det var.. Det var dekorasjon sa han..veldig fint , skal du ha en?

Måtte bare le og sa neitakk , tar ei plate med mygglarver jeg.

Som kjent øker jo dette phen i karet..Ble aldri sagt noe om det..
Nei ikke alle dyrebutikker er uten kunskap på fisker og akvarium drift, men mange er det.
Jobber selv i dyrebutikk jeg og mener ihvertfall selv at jeg vet endel/ihvertfall noe om fisker og drift av karr.
Men vi kan jo ikke nekte og selge fisker til kunder selv om vi har informert om at det kanskje ikke er så lurt.
Mange skal ha gullfisker til bollene sine og så lenge det er lovlig og selge så må jeg også selge det når kunden absolutt skal ha det, jeg personlig mener det burde vært forbudt og selge boller, men har fått beskjed av sjefen/eieren om og selge disse bollene med gullfisk og enda mindre boller til kampfisk-har ikke lyst men må pga bryter ingen lover ettter det eieren av butikken mener.
Men salt får han meg ikke til og selge og jeg annbefaler det helletr ikke til nybegynnere selv om jeg egentlig ble pålagt det også.
Grunnen til mange i dyrebutikker ikke har peilling er at de ofte er unge og kun har fått et lynkurs i fiske/akvarie relaterte saker og ting, og grunnen til at det ofte er veldig unge mennesker som jobber i slike butikker er at mange av butikkene betaler dårlig, slik at voksene mennesker med gjeld ikke har muligheten til og ta slike jobber.
Men kanskje jeg nå blir eier av butikken og da slutter jeg ihvertfall med og selge boller til/med fisk, det er første forandringen jeg gjør.
Ja eg fårstår godt att du må selga det kunden vil ha. er ikkje lett detta.
Eg skreiv ein mail til mattilsynet på fredag og fortalte om problemet og sa att detta var dyreplageri. Så får eg se om eg får noe svar av di.
Opplæring
En venninne av meg jobber også i zoo (navn ikke nevnt), hun fikk beskjed om at hun skulle få opplæring så snart hun startet. Dette er ca 1 år siden, hun har ennå ikke fått opplæring og når hun i perioder er alene i butikken er det jo ikke så enkelt. Hun har purret på opplæringen flere ganger men eier setter ikke av tid til dette.
Det er kun inntjening som det settes fokus på, ikke kvalitet tydelig vis.
Jeg opplever at de ansatte er likegyldige og ikke vil selge
De er opptatt med å prate eller annet.
Senest igår var jeg i en butikk og følte meg som en kvinne i en skobutikk,
jeg trengte ingenting men ville bruke penger
Fant etterhvert ett akvarie og noe fisk jeg ville ha, men fikk ikke hjelp selv etter å ha spurt.

Jeg gikk hjem uten noe som helst....
Nå prøver jeg igjen, denne gangen i en annen butikk..
Ole Olsen
Jeg opplever at de ansatte er likegyldige og ikke vil selge ;-) De er opptatt med å prate eller annet. Senest igår var jeg i en butikk og følte meg som en kvinne i en skobutikk, jeg trengte ingenting men ville bruke penger ;-) Fant etterhvert ett akvarie og noe fisk jeg ville ha, men fikk ikke hjelp selv etter å ha spurt. Jeg gikk hjem uten noe som helst.... Nå prøver jeg igjen, denne gangen i en annen butikk..

Samma her og du, virke som det er bare pengar som telle, ka jo fårstå di og.
Det er jo penga di lever av.
Men eg bruke bare ein butikk eg i bergen, fikk ikkje mye service når eg var der første gang, men etter ei stund så fikk eg allt den hjelpen eg trengte og litt til, og han ville ikkje selga planter til meg pga eg ikkje hadde co2.
Det synest eg bra, og han har skaffa meg mye kul fisk som ikkje er så vanlig i alle dyrebutikker.
Christer Handeland
og han ville ikkje selga planter til meg pga eg ikkje hadde co2.

Hæ? Hvorfor trenger du CO2 til planter da?

Kjenner ikke noen som bruker CO2 jeg, men plantene vokser som bare det likevel.

-Tim
Å ikke selge planter på grunn av at man ikke tilsetter Co2 synes jeg blir litt drøyt. Det blir jo litt på linje med å ikke selge buketter siden røttene da blir kuttet av. Noe annet er å anbefale Co2 hvis man vil kjøpe planter som trenger ekstra for en skikkelig vekst, men de fleste planter klarer seg langt med gjødsel og lys, så Co2 blir vel da litt for de "spesielt interesserte"

Men dyr burde det ikke vært lov å selge så lenge kjøper ikke har kompetanse til å ta seg skikkelig av det. Håper at den nye dyreloven skal hjelpe litt på veien her, samt bedre opplæring av ansatte. De kan jo ikke vite alt de ansatte heller, men jeg lurer på hvorfor så få bruker oppslagsverk der kunnskapen ikke strekker til? Jeg har opplevd kun en gang at en ansatt har sagt "vent, jeg slår det opp", mot flere som har babla ivei om ting de må skjønne selv er galt.
Ken Myrseth
Nei ikke alle dyrebutikker er uten kunskap på fisker og akvarium drift, men mange er det. Jobber selv i dyrebutikk jeg og mener ihvertfall selv at jeg vet endel/ihvertfall noe om fisker og drift av karr. Men vi kan jo ikke nekte og selge fisker til kunder selv om vi har informert om at det kanskje ikke er så lurt. Mange skal ha gullfisker til bollene sine og så lenge det er lovlig og selge så må jeg også selge det når kunden absolutt skal ha det, jeg personlig mener det burde vært forbudt og selge boller, men har fått beskjed av sjefen/eieren om og selge disse bollene med gullfisk og enda mindre boller til kampfisk-har ikke lyst men må pga bryter ingen lover ettter det eieren av butikken mener. Men salt får han meg ikke til og selge og jeg annbefaler det helletr ikke til nybegynnere selv om jeg egentlig ble pålagt det også. Grunnen til mange i dyrebutikker ikke har peilling er at de ofte er unge og kun har fått et lynkurs i fiske/akvarie relaterte saker og ting, og grunnen til at det ofte er veldig unge mennesker som jobber i slike butikker er at mange av butikkene betaler dårlig, slik at voksene mennesker med gjeld ikke har muligheten til og ta slike jobber. Men kanskje jeg nå blir eier av butikken og da slutter jeg ihvertfall med og selge boller til/med fisk, det er første forandringen jeg gjør.

Bravo til deg som kutter boller hvis du overtar butikken. Det er jo eieren/lederen av butikken som er ansvarlig, både for opplæring av de ansatte og salgspolicy.

Jeg er helt overbevist om at det blir solgt fisk mot bedre vitende til nybegynnere i enkelte butikker, bare for å selge. Mer selv at jeg får helt andre svar i butikkene nå som de vet at jeg kan endel enn jeg fikk i starten.
Tim
[QUOTE=Christer Handeland]og han ville ikkje selga planter til meg pga eg ikkje hadde co2.

Hæ? Hvorfor trenger du CO2 til planter da?

Kjenner ikke noen som bruker CO2 jeg, men plantene vokser som bare det likevel.

-Tim

No er ikkje eg noe plante expert, man han sa att di plantene trengte co2 for og overleva, ikkje veit eg, men det var det han sa.
Og vist han hadde rett så sparta han meg for peng.
Kanskje det er på høy tid å gjøre opp med vanlige fiskeholdere? Det er jo dem som kjøper, plager og dreper fisk i sine skitne ufilterte glassboller. Å holde fisk under kummerlige kår er også en form for griskhet. Man vil ha fisken, men vil ikke kjøpe noe det som trengs for at den skal trives.

Vi som jobber i bransjen har plikt å opplyse om hva som er forsvarlig fiskehold, men vi nekter ikke kunder å handle fisk. Det vi gjør på Dyrego Kvadrat er at vi ikke selger vanlige ufiltrerte glassboller. Slørhaler derimot selger vi i stort antall til både boller og akvarier.
Christer Handeland
No er ikkje eg noe plante expert, man han sa att di plantene trengte co2 for og overleva, ikkje veit eg, men det var det han sa. Og vist han hadde rett så sparta han meg for peng.

Han hadde kanskje rett. Enkelte planter er vanskelige å få til å trives uten Co2.
Enig i dette! Det er jo dyreeiers plikt å skaffe seg kunnskap. Noe av problemet tror jeg er at mange ikke vet om at det finnes et miljø innen akvaristikken. Jeg er selv utrolig glad for at jeg fant dette forumet før jeg kjøpte fisken. De fleste bøker nybegynnere gjerne tiltrekkes av er ofte ganske generelle, og ting er gjerne enkelt forklart. Litt for enkelt.
Et annet problem er at mange ser ut til å ha den holdningen at fisk ikke er "dyr" på samme måte som for eksempel en hund. Ingen skaffer seg vel en hund uten å vite hva den spiser eller at den trenger å luftes. Jeg tenker de fleste også tar hunden med til dyrlegen hvis den er i dårlig form, mens en fisk som sturer i overflaten i en bolle med brunt vann lettere blir oversett, uten å få det den trenger.

Nå er det selvfølgelig hund og fisk to vidt forskjellige dyr, men alle dyr man tar til seg skal få muligheten til å leve et godt liv, enten det er en hund som trenger tur eller en fisk som trenger et akvarium tilpasset fiskens levemåte. Man skal ha respekt for det som lever.
Håvard Støre Andresen
Kanskje det er på høy tid å gjøre opp med vanlige fiskeholdere? Det er jo dem som kjøper, plager og dreper fisk i sine skitne ufilterte glassboller. Å holde fisk under kummerlige kår er også en form for griskhet. Man vil ha fisken, men vil ikke kjøpe noe det som trengs for at den skal trives. Vi som jobber i bransjen har plikt å opplyse om hva som er forsvarlig fiskehold, men vi nekter ikke kunder å handle fisk. Det vi gjør på Dyrego Kvadrat er at vi ikke selger vanlige ufiltrerte glassboller. Slørhaler derimot selger vi i stort antall til både boller og akvarier.

Veldig godt poeng detta du sir her, noen ska ha ein slørhale i ein bolle uansett ka du sir til di, så det går nok mye på holdningene til folk og ja
Christer Handeland
Det eg vill fram til er om det ikkje går an og gjøra noe med kunnskapen eller mentaliteten til di som jobbe i ein dyrebutikk. Der di selge allt mulig fisk til allt og alle. Selge med fisk og akvarie bare for og tjena peng. Er det noe vi akvaristar kan gjøra?

Men er vi akvarister noe bedre da? Vi handler jo alltid der det er billigst. Uavhengig av kvalitet. Se på postene som skrives her på forumet; det er 100 innlegg med spørsmål om hvor man får den billigste fiskene for hvert innlegg hvor folk spør om de beste fiskene.

Så, på spørsmålet ditt om hva vi kan gjøre. Svaret er enkelt; vi kan handle hos de gode butikkene; de med dyktige ansatte, friske fisk og godt utvalg. Og vi må da tåle at fisken koster en femmer eller to ekstra. Vil vi ikke betale det det koster fortjener vi ikke bedre.

Må bare si det!
Var på Lillestrøm Akvarium i dag og det traff jeg en som tydelig er interisert i faget sitt for han følte jeg det gikk ann å spørre og følte jeg fikk vettu svar.

Det er nok helt sikkert langt mellom de som ikke kan noe i dyrebutikkene, men det er håpløst for oss som ikke kan dette når vi får feil svar og stoler på "selgeren".
Orchard
[B]men det er håpløst for oss som ikke kan dette når vi får feil svar og stoler på "selgeren".[/B]

Jo, men du må ikke stole på en butikkselger...
Når du kjøper tv på Elkjøp, forventer du at selgeren der har god kunnskap om produktet? Regner du med at han kan gi deg råd slik at du får den tven som passer ditt behov best? Eller tror du han selger det den tven som gir han best provisjon?

Vi må ta ansvar selv; for å sette oss inn i hva som kreves for å holde fisk - og å sette oss inn i den enkelte fiskearts behov. I tillegg så må vi også være klar over at det er enormt mange forskjellige veier til Rom, spesielt innen akvaristikk...
Veldig bra Joakim.

Ansvar for egne handlinger.

-Tim
Sette seg inn i livet som akvariefisk er nok tingen.
Joakim
[QUOTE=Orchard][B]men det er håpløst for oss som ikke kan dette når vi får feil svar og stoler på "selgeren".[/B]

Jo, men du må ikke stole på en butikkselger...
Når du kjøper tv på Elkjøp, forventer du at selgeren der har god kunnskap om produktet? Regner du med at han kan gi deg råd slik at du får den tven som passer ditt behov best? Eller tror du han selger det den tven som gir han best provisjon?

Vi må ta ansvar selv; for å sette oss inn i hva som kreves for å holde fisk - og å sette oss inn i den enkelte fiskearts behov. I tillegg så må vi også være klar over at det er enormt mange forskjellige veier til Rom, spesielt innen akvaristikk...

Tar den, ville ikke stolt på selgeren på Elkjøp heller?
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap