- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Søkemotoren
Søkemotoren
Har nå lest om trøbbel med søkemotoren og sett noen ganger at det er for mange tråder å søke i. Titta på hva jeg har starta av tråder og der var det mye som kan slettes (skal sende mail til moderatorene), så om andre gjør det samme så kan jeg tenke meg at det forsvinner mange tusen tråder som ikke trenger å ta plass på serveren
Mvh Per
PS Denne tråden kan slettes om 14 dager
Mvh Per
PS Denne tråden kan slettes om 14 dager
Postet 25.01.10 kl 19:20
Du har startet trådene, ja. Men det er vel noen innlegg der...muligens. Kanskje ikke alt bør/kan slettes?
Blir en del jobb for moderator å gå gjennom alle tråder og innlegg hvis medlemmene på AF skulle rapportere alle de gamle trådene sine som "unødvendige".
Som du skriver... Det er noen tusen tråder.
Blir en del jobb for moderator å gå gjennom alle tråder og innlegg hvis medlemmene på AF skulle rapportere alle de gamle trådene sine som "unødvendige".
Som du skriver... Det er noen tusen tråder.
Postet 25.01.10 kl 19:46
Godt ment, helt sikkert. Men det er hverken en god eller en varig løsning. Nye "matnyttige" tråder blir jo startet hele tiden, og det er nok like mye den totale størrelsen på databasen som antallet tråder/innlegg som er problemet. Å holde på å slette innlegg/tråder blir en uoverkommelig oppgave for moderatorene på sikt.
Ny søkemotor-programvare er bestilt iflg Holger, så det er bedre å smøre seg med tålmodighet å få det gjort ordentlig. Kan ikke være mange uker det er snakk om før ny søkemotor er oppe og kjører.
Ny søkemotor-programvare er bestilt iflg Holger, så det er bedre å smøre seg med tålmodighet å få det gjort ordentlig. Kan ikke være mange uker det er snakk om før ny søkemotor er oppe og kjører.
Postet 25.01.10 kl 20:40
Jeg har lest gjennom trådene og kan ikke se at de har noen verdi for mine barnebarn eller andre
denne
denne
denne
og mange flere, ja mulig det bare er meg som har starta tråder som bør slettes, men har også mange tråder i abboner på som jeg må få vekk fra lista mi da døm er gamle og døde
Om jeg som trådstarter ser tråden som unødvendig fyll på serveren så trenger ikke mod's å sjekke døm, bare slette døm. Om døm da ikke vil lese masse piss sorry masse unødig
Mvh Per
denne
denne
denne
og mange flere, ja mulig det bare er meg som har starta tråder som bør slettes, men har også mange tråder i abboner på som jeg må få vekk fra lista mi da døm er gamle og døde
Om jeg som trådstarter ser tråden som unødvendig fyll på serveren så trenger ikke mod's å sjekke døm, bare slette døm. Om døm da ikke vil lese masse piss sorry masse unødig
Mvh Per
Postet 25.01.10 kl 23:51
Endret: 25.01.10 kl 23:58
Kunne jo selvfølgelig vært en mulighet der vi fikk 1 uke, der alle fikk tilgang til å slette sine egne tråder, selv. De som ikke er verdt å spare på.
Men dette vil jo seriøst ikke være noen langvarig nytte, når det kommer til søkemotoren.
Dette vil ta mange uker. Mange måneder, hvis motoren skal fungere optimalt.
Reprogrammere søkemotoren vil ikke ta like lang tid, og den kan optimaliseres til å kunne effektivt søke gjennom 1000 x så store arkiv som det er den dag i dag.
Men dette vil jo seriøst ikke være noen langvarig nytte, når det kommer til søkemotoren.
Dette vil ta mange uker. Mange måneder, hvis motoren skal fungere optimalt.
Reprogrammere søkemotoren vil ikke ta like lang tid, og den kan optimaliseres til å kunne effektivt søke gjennom 1000 x så store arkiv som det er den dag i dag.
Postet 26.01.10 kl 02:01
Postet 26.01.10 kl 03:12
Poenget mitt er vel at det hjelper ikke, i den forstand. Blir bare enda mer mas på moderatorene..
Hvor mange tråder har blitt oppdrettet siden søkefunksjonen fungerte sist?
Så mange må ihvertfal slettes.. Men hvis "bare" så mange slettes, så vil søkefunksjonen bli deaktivert igjen etter dag 1.. igjen.
Hvor mange tråder har blitt oppdrettet siden søkefunksjonen fungerte sist?
Så mange må ihvertfal slettes.. Men hvis "bare" så mange slettes, så vil søkefunksjonen bli deaktivert igjen etter dag 1.. igjen.
Postet 26.01.10 kl 03:19
Se det er en jobb til Mod's hehe så fikk døm klage igjen, neida, det er for lite admins(under moderator) som evt kan slette gamle filer. Det er mange seriøse brukere her som kan gjøre den jobben (som å slette dobble tråder). Men til aller sist så ser jeg det slik at vi som brukere blir flinkere til å si til Mod's at den tråden kan slettes
Mvh Per
Ps ja jeg har krangla mye med Mod's Men vet døm gjør en "god" jobb på fritia si for det beste for oss
Mvh Per
Ps ja jeg har krangla mye med Mod's Men vet døm gjør en "god" jobb på fritia si for det beste for oss
Postet 26.01.10 kl 03:29
hehe, jeg er faktisk uenig.
Jeg syns ikke det er mange brukere her på akvaforum, som kunne vært moderatorer. Man må være nøytral og tålmodig som moderator, og ikke gå etter egne følelser og whatnot.
Enkelte av de virkelig aktive brukerne blir jo direkte grinete av nybegynnere, f.eks.
Folk med "makt" må håndplukkes, ellers oppstår det stygge "vi hater mods"-oppførsler, pga. litt småkriging av uenigheter osv.. ender bare opp med at folk ikke stoler på moderatorene.
"Men til aller sist så ser jeg det slik at vi som brukere blir flinkere til å si til Mod's at den tråden kan slettes"
Kom på en idé.. orker ikke maile webmaster, men kanskje webmaster leser dette?
Siden vi ikke får tilgang til å slette egne tråder (noe jeg ikke skjønner hvorfor), så skulle vi hatt en knapp "Ønsker at tråden slettes." på tråder vi selv har startet. Det hadde vel vært en grei løsning både for oss, og de som styrer skuta.
Jeg syns ikke det er mange brukere her på akvaforum, som kunne vært moderatorer. Man må være nøytral og tålmodig som moderator, og ikke gå etter egne følelser og whatnot.
Enkelte av de virkelig aktive brukerne blir jo direkte grinete av nybegynnere, f.eks.
Folk med "makt" må håndplukkes, ellers oppstår det stygge "vi hater mods"-oppførsler, pga. litt småkriging av uenigheter osv.. ender bare opp med at folk ikke stoler på moderatorene.
"Men til aller sist så ser jeg det slik at vi som brukere blir flinkere til å si til Mod's at den tråden kan slettes"
Kom på en idé.. orker ikke maile webmaster, men kanskje webmaster leser dette?
Siden vi ikke får tilgang til å slette egne tråder (noe jeg ikke skjønner hvorfor), så skulle vi hatt en knapp "Ønsker at tråden slettes." på tråder vi selv har startet. Det hadde vel vært en grei løsning både for oss, og de som styrer skuta.
Postet 26.01.10 kl 03:46
Endret: 26.01.10 kl 03:48
MEGET godt poeng
Kom dæ sørover vi trenger folk som deg her
Mvh Per
MEGET godt poeng
Kom dæ sørover vi trenger folk som deg her
Mvh Per
Postet 26.01.10 kl 04:26
Postet 26.01.10 kl 04:48
Du har vel et poeng der, Donald.. Men så må de få (men sterke?) scenarioene veies opp med de positive effektene denne funksjonen vil gi oss. Det vil uansett hvordan man ser på det bli mindre spam, om vi får tilgang til dette. Men som du poengterer, kan noe godt også forsvinne. Synd, men neppe uerstattelig.
Men dette her ble jo totalt off topic ;p
Men dette her ble jo totalt off topic ;p
Postet 26.01.10 kl 05:02
Nei, det er faktisk ganske on-topic.
Er medlem på andre forum hvor dette har skjedd. En bruker (moderator faktisk) ble ved en anledning forbanna og som farvel-gave til resten av forumet sletta han alle sine nesten 2000 innlegg.
Da blir det ganske mange tråder som blir seende rare ut, med manglende innlegg midt i tråden og bruker-guider med bare oppfølgings innlegg hvor guiden er sletta etc.
Og om brukere skal få tilgang på å slette egne TRÅDER er jeg redd alle må få moderator-status. Det blir nok ikke å skje. Egne innlegg er det mulig å sette opp at man kan slette i de fleste forum, men det er ikke ønskelig, bl.a av overnevnte grunn.
Nei, det eneste riktige er å få opp en søkemotor som takler dagens, og framtidens volum. Å regulere volumet etter hva søkemotoren takler blir aldri noen god, eller en gang grei løsning. Krever for mye moderering, da eneste måten å praktisk gjennomføre det på er at alle innlegg skal/må godkjennes av moderator før den postes offentlig for å få bort all unødvendig spam/dobbelpostinger etc.
Er medlem på andre forum hvor dette har skjedd. En bruker (moderator faktisk) ble ved en anledning forbanna og som farvel-gave til resten av forumet sletta han alle sine nesten 2000 innlegg.
Da blir det ganske mange tråder som blir seende rare ut, med manglende innlegg midt i tråden og bruker-guider med bare oppfølgings innlegg hvor guiden er sletta etc.
Og om brukere skal få tilgang på å slette egne TRÅDER er jeg redd alle må få moderator-status. Det blir nok ikke å skje. Egne innlegg er det mulig å sette opp at man kan slette i de fleste forum, men det er ikke ønskelig, bl.a av overnevnte grunn.
Nei, det eneste riktige er å få opp en søkemotor som takler dagens, og framtidens volum. Å regulere volumet etter hva søkemotoren takler blir aldri noen god, eller en gang grei løsning. Krever for mye moderering, da eneste måten å praktisk gjennomføre det på er at alle innlegg skal/må godkjennes av moderator før den postes offentlig for å få bort all unødvendig spam/dobbelpostinger etc.
Postet 26.01.10 kl 05:28
KomadyretNei, det er faktisk ganske on-topic. Er medlem på andre forum hvor dette har skjedd. En bruker (moderator faktisk) ble ved en anledning forbanna og som farvel-gave til resten av forumet sletta han alle sine nesten 2000 innlegg. Da blir det ganske mange tråder som blir seende rare ut, med manglende innlegg midt i tråden og bruker-guider med bare oppfølgings innlegg hvor guiden er sletta etc.
Det er ikke dette jeg ønsker. Jeg snakker om tråder, ikke innlegg i andre tråder.
KomadyretOg om brukere skal få tilgang på å slette egne TRÅDER er jeg redd alle må få moderator-status. Det blir nok ikke å skje. Egne innlegg er det mulig å sette opp at man kan slette i de fleste forum, men det er ikke ønskelig, bl.a av overnevnte grunn.
Mulighet å slette egne tråder, og moderator status er jo helt forskjellige ting.
Som nevnt skulle de ulike effektene blitt veid opp med hverandre.
Spesielt nybegynnere er raske med å poste tråder der de søker hjelp. SÅ søker de, og finner svaret 3 minutter senere. Slike tråder trengs ikke taes vare på.
Heller ikke uheldige dobbeltposter, etc. Det jeg mener med at dette blir off topic, er fordi dette blir til en diskuterings sak som handler om andre ting. Trådstarter ønsker bare at vi skal slette trådene som vi ikke lengre trenger..
KomadyretNei, det eneste riktige er å få opp en søkemotor som takler dagens, og framtidens volum. Å regulere volumet etter hva søkemotoren takler blir aldri noen god, eller en gang grei løsning. Krever for mye moderering, da eneste måten å praktisk gjennomføre det på er at alle innlegg skal/må godkjennes av moderator før den postes offentlig for å få bort all unødvendig spam/dobbelpostinger etc.
Helt enig. Søkemotoren må reprogrammeres, som nevnt. Det tror jeg de fleste er enige i.
Postet 26.01.10 kl 05:43