Skolen brant ned- gullfiskene reddet

Gullfiskene, ja. Jeg ser at norske journalister fortsatt holder et stabilt nivå - på bunnen. Å skrive tanketomt kjendisstoff krever ikke kunnskap, verken om virkeligheten eller språket; Noen burde kjenne sin begrensning, og holde seg til det de kan.
Svært så sint, da, Kampfisk.

Hva med å lese artikkelen?

Nordlys
Hele skoleåret har de foret og tatt vare på fem sverddragere og en algespiser, seks «gullfisker». Var de nå slukt av brannen?

Gullfisk er, enten du liker det eller ei, det folkelige samleordet for akvariefisk.
Bruker du aldri slike samlebetegnelser?
Hva kaller du for eksempel en skrunøkkel som man ofte bruker til å skru sammen Ikea-møbler? En sånn sekskantet som passer inn i et hull på toppen av skruen?

LJ
Vanilla Ninja
Svært så sint, da, Kampfisk.

Ikke sint. Jeg har bare forventninger om at folk som jobber med å skrive, behersker språket de skriver på. Jada, jeg vet at slike forventninger er fullstendig urealistiske.

Vanilla Ninja
Hva med å lese artikkelen?

Gjorde det.

Vanilla Ninja
Gullfisk er, enten du liker det eller ei, det folkelige samleordet for akvariefisk.

Så folket ville ikke skjønne hva han mente hvis han skrev "akvariefisk"? Er dette ordet for teknisk og vanskelig for folk flest?

Vanilla Ninja
Bruker du aldri slike samlebetegnelser?

Kan godt hende, men når jeg uttrykker meg i profesjonelle sammenhenger prøver jeg å uttrykke meg noenlunde korrekt.

Vanilla Ninja
Hva kaller du for eksempel en skrunøkkel som man ofte bruker til å skru sammen Ikea-møbler? En sånn sekskantet som passer inn i et hull på toppen av skruen?

Umbraco-nøkkel. Eller hvis jeg snakker med en som ikke vet forskjell på en stjernetrekker og en vinopptrekker, sier jeg "sekskant-nøkkel". Men jeg kaller det aldri en "hammer" med begrunnelse i at "hammer" er en folkelig betegnelse på verktøy.
Kampfisk
Umbraco-nøkkel. Eller hvis jeg snakker med en som ikke vet forskjell på en stjernetrekker og en vinopptrekker, sier jeg "sekskant-nøkkel". Men jeg kaller det [B]aldri[/B] en "hammer" med begrunnelse i at "hammer" er en folkelig betegnelse på verktøy.

Der ser du.
Hadde du satt deg inn i dette ville du visst at merkevaren, som man nesten ikke får noe sted, heter "Unbrako".
"Umbrako" er den folkelige, men feilaktige, betegnelsen på slike nøkler. Det jeg vil fram til er at dette likevel er en gangbar benevnelse på disse nøklene, fordi alle vet hva det er.
"Sekskantnøkkel" er ubrukelig som samlebenevnelse, fordi det brukes både om innvendige- og utvendige sekskanter, altså det som populært kan kalles unbrako- og fastnøkler.

Jeg regner med denne journalisten ikke er Nordlys sin egen akvariumkorrespondent, mer enn han er verktøy- eller sportskorrespondent.
Om han bruker ord som gullfisk, umbrako eller frisbee i artiklene sine bør det dermed ikke være noen grunn til slik oppstandelse eller utbrudd.
Kanskje det er ungene som har brukt ordet gullfisk?
Vanilla Ninja
Hadde du satt deg inn i dette ville du visst at merkevaren, som man nesten ikke får noe sted, heter "Unbrako".

Godt at jeg ikke jobber på en jernvareforretning, da. For da ville jeg faktisk vært litt flau over ikke å vite det.

Hva kaller man forresten de prikklike nøklene som ikke er merkevare, og som man får tak i?

Vanilla Ninja
"Umbrako" er den folkelige, men feilaktige, betegnelsen på slike nøkler.

... og villedende? Refererer det til noe annet enn de nøklene du snakker om?

Vanilla Ninja
Det jeg vil fram til er at dette likevel er en gangbar benevnelse på disse nøklene, fordi alle vet hva det er.

... og kanskje fordi det ikke betyr noe annet? Slik jeg ser det, er det forskjell på å feilstave "Unbrako" med en eller to bokstaver (eventuelt å bruke et merkevarenavn som generell betegnelse på et produkt som ikke har noe annet entydig navn), og det å kalle verktøyet for "hammer" fordi "hammer" er et mer folkelig ord.

Mener du at det ikke er noen forskjell på disse to unøyaktighetene? Mener du at de er i samme klasse?

Vanilla Ninja
"Sekskantnøkkel" er ubrukelig som samlebenevnelse, fordi det brukes både om innvendige- og utvendige sekskanter, altså det som populært kan kalles unbrako- og fastnøkler.

Er det like ubrukelig som ordet "hammer" i denne sammenhengen?

Vanilla Ninja
Jeg regner med denne journalisten ikke er Nordlys sin egen akvariumkorrespondent, mer enn han er verktøy- eller sportskorrespondent.

"Akvariekorrespondent."

Vanilla Ninja
Om han bruker ord som gullfisk, umbrako eller frisbee i artiklene sine bør det dermed ikke være noen grunn til slik oppstandelse eller utbrudd.

Oppstandelse? Utbrudd? Dette ordvalget får meg nesten til å tro at du føler deg personlig fornærmet over at jeg syns denne journalisten skriver som en ... hm, jeg tror jeg skal begrense meg til å si "ikke behersker språket" (og det gjelder forresten ikke bare dette ene ordet, men jeg skal la være å utdype så lenge du ikke ber meg om det).

Så siden han ikke er sportskorrespondent, ville det vært helt greit om han kalte en fotball for en "puck"? Du får tro hva du vil, men jeg for min del forestiller meg at enkelte av de sportsinteresserte leserne ville ha stusset på det. Kanskje til og med noen ville ha kommentert det?

Og når jeg ser noe som jeg regner for slett språkbruk, forbeholder jeg meg retten til å kommentere det. Beklager hvis du finner det støtende.
Kan være et nybegynnerspørsmål, men: om man plasserte en vanilla ninja i samme akvarium som en kampfisk, hva hadde skjedd?

;P
Du får lov til å kommentere akkurat hva du vil, men da vil jeg også forbeholde meg retten til å oppfatte slike utbrudd som hårsåre og overdrevne.

I respect your right to disagree.

For å svare litt: "Umbrako" kommer rett og slett av at det er lettere å uttale "mp" enn "np". Det er en talefeil som har blitt skrivefeil.

Det er ikke villedende i det hele tatt, men det er feil. Akkurat som jeg anser "gullfisk" i akvarie(um)sammenheng for å være.

Verken "umbrako" eller "gullfisk" skaper noen nevneverdig forvirring hos allmennheten som skal forstå hva teksten handler om. "Hammer", som er et meget spesifikt verktøy, vil skape stor forvirring fordi dette er noe alle kjenner til og vet nøyaktig hva er.

Det samme gjelder ordet "Frisbee", som er en merkevare produsert av leketøysfirmaet Wham-o, og egentlig ikke kan brukes som en samlebetegnelse for sendeplater, skjenebrett eller hva nå den enkelte velger å kalle den plastplata man sender bortover i lufta. Jeg liker ikke at folk bruker det, men det er nå en gang et nyttig ord å bruke, fordi alle vet hva det er.

Fotball og puck vet også alle hva er, og disse to spesifikke tingene ville heller ikke være naturlig å blande sammen av noen journalister, enten de interesserer seg for akvariefisk eller discsport.

Jeg lurte litt på det med akvarium/akvariekorrespondent, forresten. Så vidt jeg har oppfattet det heter det alltid "et akvarium" og "flere akvarier". Siden ordet brukes i entall i den konstruerte tittelen for korrespondenten valgte jeg å bruke entallsformen.
Kanskje er det en regel som sier at man skal bruke flertallsformen hvis det er et sammensatt uttrykk. Heldigvis arbeider ikke jeg med språk. Hadde jeg gjort det ville jeg vært flau.

Unbrakonøkkel som ikke er laget av Unbrako heter forresten sekskantnøkkel innvendig.

Annen
Kan være et nybegynnerspørsmål, men: om man plasserte en vanilla ninja i samme akvarium som en kampfisk, hva hadde skjedd? ;P

Akkurat det gjenstår å se ennå, men sannsynligvis vil man se at begge brukernavnene delvis beskriver kampviljen til den enkelte kranglefant, og det hele vil muligens utvikle seg til langvarig småkrangling som noen vil oppleve som underholdende og noen som slitsom.

Sett over popcornet og følg med!
Jeg ler!
At noen kan klare å gjøre en koselig artikkel om barns omsorg for dyr til noe negativt er for meg helt håpløst. Verden er virkelig full av firkantede kverulanter totalt blottet for humor.
Journalisten har mest sannsynlig sitert barna på "gullfisk". Spør du barn under 15 år om å artsbestemme en akvariefisk, vil jeg tippe 80% sier gullfisk. Det gjorde jeg selv helt fram til et par år siden. Og om journalisten selv bestemte seg for å kalle dem gullfisker; so what!! Hvem bryr seg? Det er bra mange andre viktige nyheter i avisen som det er verdt å henge seg mye mer opp i.
Da fikk jeg lært litt om verktøy i dag også. Tjoho!

Betegnelsen på deproprialiserte merkevarenavn som Frisbee, Walkman, Mixmaster, Potetgull, Primus og tydeligvis Unbrako, er degenererte varemerker.

Kan hende "gullfisk" kan regnes som et "degenerert artsnavn" (noe som gir meg assosiasjoner til visse avlsformer av arten) men jeg syns nå de som jobber med å skrive kan gjøre seg bittelitt flid likevel.

Vanilla ninja
Akkurat det gjenstår å se ennå, men sannsynligvis vil man se at begge brukernavnene delvis beskriver kampviljen til den enkelte kranglefant

Godt at vi ikke er i samme akvarium da.
Hilde008
Jeg ler!

Bra!

Hilde008
At noen kan klare å gjøre en koselig artikkel om barns omsorg for dyr til noe negativt er for meg helt håpløst.

Hvis diskusjon er noe negativt for deg, hva gjør du da på et diskusjonsforum?

Hilde008
Verden er virkelig full av firkantede kverulanter

Jepp, og jeg skammer meg overhode ikke over å være en av dem.

Hilde008
totalt blottet for humor.

Kanskje ikke din humor, men det mister jeg ikke nattesøvn over.

Hilde008
Journalisten har mest sannsynlig sitert barna på "gullfisk". Spør du barn under 15 år om å artsbestemme en akvariefisk, vil jeg tippe 80% sier gullfisk. Det gjorde jeg selv helt fram til et par år siden. Og om journalisten selv bestemte seg for å kalle dem gullfisker; so what!! Hvem bryr seg?

Jeg?

(Ja, jeg vet at spørsmålet var ment retorisk.)

Hilde008
Det er bra mange andre viktige nyheter i avisen som det er verdt å henge seg mye mer opp i.

Det er også bra mange viktige nyheter som det er mer verd å skrive om enn dette. Og det er bra mange tråder på Internett som det er mer verd å kommentere på enn denne. Likevel ser jeg oss her i denne tråden. Alle sammen.
carassius
Kanskje det er ungene som har brukt ordet gullfisk?

Ikke umulig. Det kan være derfor ordet står i hermetegn i teksten. Men i overskriften og i bildeteksten står det uten hermetegn. Hm... det betyr at journalistene/redaksjonen har vært bevisst på at ordet har vært feil, og likevel brukt det uten forbehold to steder.

Jeg syns personlig at det er verre å gjøre feil bevisst enn å gjøre det ubevisst. Det er én ting å gjøre feil fordi man ikke vet bedre. Da kan man alltids lære av det, og gjøre det bedre neste gang. Men hva om man gjør feil rett og slett fordi man ikke bryr seg?
Enig i at det burde stått med hermetegn de to andre stedene også, men slike feil er Nordlys i et nøtteskall, så jeg kan ikke si jeg er spesielt overrasket. Er mer overrasket over at det faktisk står gullfisk og ikke gulfisk eller lignende.

Prøv deg som abonnent i en måned eller to, og du får se setninger og ord som vil få håret ditt til å krølle seg
Genial diskusjon. Jeg skal aldri krangle med Vanilla Ninja eller Kampfisk, og spesielt ikke med begge hvis de er på samme side. Jeg er sta, men jeg hadde gitt opp før diskusjonen startet.

Heia heia!
Noen ganger synest det som om eneste hensikt med debatten, er å imponere seg selv.

Her er det tydligvis oppnådd!

- Tore-
Mountain
Noen ganger synest det som om eneste hensikt med debatten, er å imponere seg selv.

Og vi har enda en deltaker. Velkommen!
Mountain

Noen ganger kan det synes som om eneste hensikt med å blande seg inn er å få se sitt eget navn på trykk.

Jeg regner med det også var greit å oppnå.

LJ
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap