Windows 7 - noen med erfaringer i oppsett osv?

Jeg sitter her og skriver på min splitternye pc! Yippi. Svær 22 tommers HD skjerm og greier. Denne gangen en stasjonær pc, og skal hilse og si det er uvant å bruke vanlig tastatur igjen etter 3-4 år med bærbar! Men deilig er det - særlig for en med kroniske arm/skulderbetennelser

Nå til tusenkroners-spørsmålet:
Er det ikke noe email-program til Windows 7?

Jeg er muligens blind, for jeg finner ikke noe emailprogram på denne pc'en? Det er Windows 7 på den, og den andre pc'en min hadde Windows Vista, så W7 er helt nytt og ukjent for meg. På Vista var det noe ferdig innstallert på den som heter Windows Mail, enkelt og greit. Klikket bare på den, tastet inn passordet mitt og vips så var jeg igang.

Puh! Sliten.... det er sannelig et pes å skrive på et nytt og UKJENT tastatur! Fingrene mine raser i vei og trykker der det før var riktige knapper og taster, men her blir det ofte helbom! :p

Håper noen kan hjelpe....? Snille AF folk! Hehe
Inaktiv bruker
Heisann! ;D

Har ikke så mye erfaring med Windows 7, men hvilken "type-mail" har du? Med det mener jeg, Gmail, Hotmail, Osv...?

Du har vel søkt etter Windows Live Mail....?

Hvis det ikke finnes et "mail-program" på pc-en din, skal det ikke være så vanskelig å få lastet ned et.

Feks. med Gmail så har du GMAIL NOTIFIER

Et ganske genialt program som hele tiden følger med på mailen din. Når du får mail vil programet umidelbart gi beskjed ved at en liten firkant nede i høyre hjørnet popper opp.

I tillegg finnes det flere andre programer som virker for andre typer mail.. Bare å ta et kjapt google-søk...

Håper dette hjalp litt...

Erik

EDIT: I tillegg har jo du disse. Har ikke testet dem, fant dem på et raskt google-søk..

- Pop Peeper

- ePrompter

- Apocgraphy (Koster penger, tror jeg...)

- Windows Live Hotmail Email Notifier 1.02
Det strålende med Winsju (og slik var det da i Vista også) er at du kan finne programmer ved å begynne å skrive navnet deres i startlinja: Trykk start og skriv mail i det hvite feltet hvor det står Start søk. Da dukker opp programmet Windows Live Mail, som er erstatningen for Windows Mail.

[External Image]

- Og gratulerer med ny PC!
Takk for svar til dere begge, men nå tror jeg at jeg har funnet ut av det selv Litt kry her egentlig, hehe :p

Søkte litt rundt i google og lastet ned og innstallerte programmet Windows Live Mail - det nærmeste jeg kom noe som lignet Windows Mail som var på Vista.

Syns ikke det var noe kult program/oppsett, men det er vel en vanesak. Det ser helt annerledes ut enn jeg er vant til. Klønet lenge før jeg fant ut hvordan jeg skulle fjerne den rare forhåndsvisningsruten.

Nå gjenstår en oppgave jeg har gruet meg til.... overføre alle "greier" fra den gamle pc'en til den nye. Epost-kontakter, favoritter, programmer jeg liker og vil ha fortsatt, bilder osv osv. Eller bilder... de får jeg vel kopiere til Western Passport og slette fra den gamle pc'en. Sønnen min på 10 har arvet den bærbare min, et veritabelt monster med 20 tommers (!) skjerm! Ikke akkurat "bærbar" egentlig, den er tung som fy, så diger som den er. Men det er en bærbar, like fullt.

Jeg har funnet noe som heter "Windows Enkel Overføring" på denne nye pc'en og det høres jo lovende ut... den skal på en enkel måte hjelpe deg til å overføre nettopp slike ting som jeg nevner ovenfor, så det kan bli spennende!

PS! Til Erik
Jeg har en Online-epost adresse og konto fra før, tildelt fra min internettleverandør. Altså ingen sånn gratis søppelpost-konto a la Hotmail Så jeg har det jeg trenger der fra før (har hatt den samme i mange år). Men det var ikke noe epost program her på denne nye pc'en

PS! til Trude
Men, men, men... jeg prøvde jo faktisk det! Søkte på mail der, men ikke noe program på pc'en kom opp, bare en link til en nettside der det sto info om Windows Live Messenger og diverse. Så jeg søkte, men det kom ikke opp noe program med den søkefunksjonen - helt sant!

Men NÅ kommer det opp, fordi jeg har innstallert Windows Live Mail

Igjen, tusen takk til dere begge for at dere tok dere tid til å hjelpe

Snertent og snedig tastatur jeg valgte - sinnsykt gode taster å trykke på! Rett og slett herlig! Det heter Logitech MX5500 (trådløst). Men jeg blir helt svimmel av alle finesser. Bl.a. er det et lite display på toppen av tastaturet, der jeg kan bla gjennom hva det skal vise. Akkurat nå står vinduet på visning av antall tastetrykk (!) og hittil har jeg trykket inn 4746 taster! Temperatur, klokke, favorittvalg, melding om ny epost osv, alt dette kan jeg velge å få vist i det snertne displayet.
Trouble, trouble... :p

Før slo jeg aldri av pc'en. Det ble for tungvindt, så den sto alltid på, selv om natten. Det er fordi det da er så raskt å komme i gang igjen etter å ha vært borte fra pc'en en stund. Slipper å vente på at alt skal starte opp igjen og sånn.

Men, jeg må slå av datamaskinen , etter at jeg fikk den nye. Hvis denne står på og ikke er i bruk, så går den i hvilemodus etter noen timer. Det i seg selv er ok og den er stilt inn til å gjøre det. Men! Når jeg da kommer og skal bruke den igjen, har tastatur og mus "sovnet", og vil ikke "våkne" igjen! Begge deler, både tastaturet og mus, er trådløse. Ingenting skjer når jeg trykker på taster eller beveger og prøver og klikke med musa. Utrolig irriterende! Da må jeg bryte strømmen og slå av pc'en på den måten, uten å få avslutte programmene skikkelig først. Når pc'en da kommer på igjen etterpå, funker alt som før.

Aner ikke grunnen til dette, men jeg skal sende en email til uka til nettbutikken jeg kjøpte den fra og høre hva det kan være. Det er ikke pc'ens feil tror jeg, det er jo tastatur og mus som ikke vil funke etter at pc'en har vært i dvale/hvilemodus.

Jeg kan jo alltids stille inn slik at pc'en aldri går i hvilemodus, kun skjermsparer som slår seg på. Jeg stilte inn at pc'en ikke skulle gå i hvilemodus før etter 3 timers inaktivitet fra min side, men det kan jeg jo endre. Men det er litt irriterende at jeg nå må slå av pc'en om natta og sånn. Det gjorde jeg aldri før.

Noen som har en anelse om hva det kan være som gjør at trådløse tastatur og pc-mus ikke funker etter at pc'en har vært i hvilemodus?
Inaktiv bruker
mona o
Trouble, trouble... :p Før slo jeg aldri av pc'en. Det ble for tungvindt, så den sto alltid på, selv om natten. Det er fordi det da er så raskt å komme i gang igjen etter å ha vært borte fra pc'en en stund. Slipper å vente på at alt skal starte opp igjen og sånn. Men, jeg må slå av datamaskinen [B]nå[/B], etter at jeg fikk den nye. Hvis denne står på og ikke er i bruk, så går den i hvilemodus etter noen timer. Det i seg selv er ok og den er stilt inn til å gjøre det. Men! Når jeg da kommer og skal bruke den igjen, har tastatur og mus "sovnet", og vil ikke "våkne" igjen! Begge deler, både tastaturet og mus, er trådløse. Ingenting skjer når jeg trykker på taster eller beveger og prøver og klikke med musa. Utrolig irriterende! Da må jeg bryte strømmen og slå av pc'en på den måten, uten å få avslutte programmene skikkelig først. Når pc'en da kommer på igjen etterpå, funker alt som før. Aner ikke grunnen til dette, men jeg skal sende en email til uka til nettbutikken jeg kjøpte den fra og høre hva det kan være. Det er ikke pc'ens feil [B]tror[/B] jeg, det er jo tastatur og mus som ikke vil funke etter at pc'en [I]har vært[/I] i dvale/hvilemodus. Jeg kan jo alltids stille inn slik at pc'en aldri går i hvilemodus, kun skjermsparer som slår seg på. Jeg stilte inn at pc'en ikke skulle gå i hvilemodus før etter 3 timers inaktivitet fra min side, men det kan jeg jo endre. Men det er litt irriterende at jeg nå må slå av pc'en om natta og sånn. Det gjorde jeg aldri før. Noen som har en anelse om hva det kan være som gjør at trådløse tastatur og pc-mus ikke funker etter at pc'en har vært i hvilemodus?

Hei!

Har ingen anelse hva dette kan være, men tok et raskt "google-søk" og fant dette...

"[...] Sjekk dette :
kontrollpanel->Power/strøm->hibernate(dvalemodus) : Sørg
for at boksen IKKE er merket

Sett også "Power Scheme" (første siden) til "Alltid på". [...]

Håper det hjalp!

Erik
Sjekk innstillingen for/på de trådløse enhetene.
Hvilken boks? Jeg har sittet og sett på dette i kontrollpanel, men vet ikke hvor jeg skal lete og hvilken boks det gjelder...?
Erik Silgjerd
"[...] Sjekk dette : kontrollpanel->Power/strøm->hibernate(dvalemodus) : Sørg for at boksen IKKE er merket Sett også "Power Scheme" (første siden) til "Alltid på". [...] Håper det hjalp! :D Erik
Bilde av skjermen. Er det her du mente?
Nå har jeg endret på at maskinen skal gå i hvilemodus av seg selv etter 3 timer til "Aldri", men jeg setter den jo av og til i hvilemodus selv manuelt hvis jeg vet at jeg ikke skal bruke den på noen timer.

[External Image]
Inaktiv bruker
Hei!

Det var det jeg mendte

Ble litt usikker selv nå... Så jeg leste litt om dette og slik jeg forstår det så er Windows 7 + hvilemodus + trådløs mus/tastatur = en dårlig kombinasjon. Det er flere som faktisk bare anbefaler å ikke bruke hvilemodus i det hele tatt! Du trenger jo det egentlig ikke... Jeg synes ihvertfall at skjermsparer holder...(Bruker en skjermsparer av et akvarium med forskjellige fisk som svømmer rundt, slevfølgelig!) ;P

Skal fortsette å lese og se om jeg finner en løsning...

Erik
Æsj, trådløst er teit, sånn er det bare. Haha. I alle fall når det kommer til mus og tastatur. Fnis.

Vil bare slenge inn tips om et annet, enkelt mail-program; Mozilla Thunderbird. I skikkelig Firefox-stil, med faner og greier. Enkelt og oversiktlig! Fra å være en slavisk Outlook-bruker slet jeg litt i begynnelsen, men når jeg fant ut at mye i grunn er likt som når man bruker Firefox gikk det fint. Du kan jo ta en titt
Den så veldig bra ut Stine Sofie! Takk for tipset, ante ikke at Mozilla hadde epost-program også! Den så veldig fin ut. Jeg er ikke så veldig imponert over Windows Live Mail nemlig, så jeg kan tenke meg å bytte.

Skal definitivt lese nøye og mer om den og vurdere installering seriøst
Om ikke trådløse tastatur og mus hadde gått i hvilemodus hadde de blitt tømt for strøm med en gang; husk - de må lades med jevne mellomrom.

Om dette er noe som kan endres, så er det i evt. innstillinger til tastaturet/musen. Kanskje fulgte det med cd med drivere eller andre programmer med innstillinger til tastaturet?

Når det er sagt; hva med å venne seg til å bare skru av maskinen? Du sparer jo strøm og dermed også miljøet.
Plussmedlem
Joakim
Når det er sagt; hva med å venne seg til å bare skru av maskinen? Du sparer jo strøm og dermed også miljøet.

En annen grunn:
Det er ikke overhengende fare for at det begynner å brenne, men det skjer. Kan like gjerne være hos deg som hos naboen.
Det er nok brannkilder i hjemmet. Hvorfor ikke redusere kildene hvis man kan?

Hvis det tar mer enn et minutt å starte datamaskinen så er det på tide med en opprydding
Dere har et poeng der Får begynne og slå den av om natten.
Det er forskjellige løsninger for å komme ut av dvalemodus.

På min stasjonære med trådløst tastatur og mus er det et enkelt kort trykk på Power knappen som gjelder
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Johansen
Reklame for plussmedlemskap