ISDN eller ikke? Forvirring ang. telefoni

Jeg er totalforvirret Kanskje noen med litt mere telefon- data-linje peiling kan hjelpe?

Vi har hatt ISDN linje i mange år, siden den gangen vi hadde pc'er med modem som gjorde tlf. linjen opptatt hvis man brukte internett. Hehe, gamle dager.
Nå har vi selvfølgelig hatt ADSL veldig lenge (noen år).
Men man vel ha ISDN i tillegg ikke sant? Eller kan man klare seg uten ISDN og bare ha ADSL + analogt tlf. ab. til hustelefonen?

Vi har hustelefon (altså fast-telefon), og det ønsker vi fortsatt å ha (guttungen bruker den mest). Men den trådløse telefonen der er begynt å bli gammel, så jeg satt og skulle se om jeg fant en nyere, penere designmessig og bedre modell. Da ser jeg til min overraskelse at det er knapt ISDN telefoner å få tak i, men haugevis av analoge telefoner...?Jeg fant kun en ISDN modell hos f.eks. Komplett.no.

Hvorfor det? Har ikke folk ISDN linjer da? Eller hvordan henger det der sammen? TRENGER vi ISDN linje? Sitter vi her og betaler for et ISDN abonnement hver mnd som vi egentlig ikke trenger (selv om vi har 3 pc'er)..?
Såvidt jeg har fått vite kan man ikke bruke de analoge telefonene til et ISDN abonnement, vi må ha ISDN telefon til det.

PS! Vi har Telenor, på både fasttelefon og internett-ab. Et års tid hadde vi internett-ab fra Canal Digital, men det kuttet vi ut for et halvt års tid siden.
Du trenger overhodet ikke ISDN for å ha internett, nei. Anbefaler deg en kjapp telefon til 09000, telenors kundeservice for å ta en titt på hva dere faktisk behøver. ISDN er nok som du selv sier, litt "ut". Analoge telefoner er også svært lite i omsetning, hvertfall der jeg jobber.
Gå for ADSL dere. det har vi hatt i di 6 siste åra i allefall, helt frem til nå nylig. Vi har vært kjempe fornøyde.
Men siden den stasjonære pc`en streika for oss for et par mnd siden så sa jeg opp internettet inn til husen.
Dette siden vi har 2 ganger mobilt bredbånd.

Snakk med telenor og hør hva dem sier.
Du kan også vurdere å få deg en Internett-telefon (IP-telefoni). Da trenger du verken ISDN eller analog, men får en liten boks som du kobler på Internett-routeren. Her plugger du fast-telefonen (eller mottakeren i tilfelle trådløs). Du kan beholde det nummeret som du har. Det skulle heller ikke forundre meg om det er billigere enn ISDN/analog.
Kampfisk
Du kan også vurdere å få deg en Internett-telefon (IP-telefoni). Da trenger du verken ISDN eller analog, men får en liten boks som du kobler på Internett-routeren. Her plugger du fast-telefonen (eller mottakeren i tilfelle trådløs). Du kan beholde det nummeret som du har. Det skulle heller ikke forundre meg om det er billigere enn ISDN/analog.

Dette skulle jeg også skrive. Det er billig og genialt. Hatt i mange år.
Jeg har fra www.telio.no
Inaktiv bruker

HVIS du har en god linje, altså ikke den laveste dem selger så kan du tenke på ip tlf. Selv om folk vil motsi meg der, og selv om ikke alle merker det, krever den ip tlf endel linje til tider, og det er meget kjedelig hvis den skal begynne å hakke pgr av linjen. Om du kutter ut den tlf du har i dag og bestiller ip tlf hos noen andre enn telenor vil du få linje leie på ca 80 kr ekstra på internet regning din. det fordi internet går igjennom tlf ledningen din i veggen og blir gjort om til signaler du bruker til internet via routeren din. Dette er noe tn forlanger hvis man ikke har en telefon linje som er aktiv hos dem.

kjenner flere som er veldig fornøyd med telio, og regningene er meget lave.
IP telefoni tror jeg ikke jeg vil ha. Er det ikke slik at hvis nettet er nede/feil på nettet så står man uten telefon også? Vi har riktignok mobiltlf. men likevel...?

Men sånn jeg forstår det så kan jeg fortsatt ha ADSL, men droppe ISDN....? Er det sånn å forstå? Bare ha et vanlig tlf. ab. til den vanlige prisen (ISDN er et dyrt tillegg).... ?
Inaktiv bruker
hei

om nettet forsvinner så forsvinner også tlf.
du bør ha en linje som tåler surfing og tlf.
uten å vite det tror jeg det er dyrt å sitte med isdn tlf.

du kan godt ha adsl og droppe isdn.
hvem har du internet hos? telenor?
mona o
IP telefoni tror jeg ikke jeg vil ha. Er det ikke slik at hvis nettet er nede/feil på nettet så står man uten telefon også?

Det gjør man nok oftest uansett, så lenge man har samme leverandør av Internett og telefon.

Og hvis du er vant med å ha feil på nettet ofte, er det på tide å skifte leverandør.

mona o
Men sånn jeg forstår det så kan jeg fortsatt ha ADSL, men droppe ISDN....? Er det sånn å forstå? Bare ha et vanlig tlf. ab. til den vanlige prisen (ISDN er et dyrt tillegg).... ?

Det antar jeg. Men er det "Stjelenor" du har, kan det godt hende at de ikke har lyst til å fortelle deg det. (De er glade i penger, folka på Stjelenor.
Jepp, det er Telenor vi har. De er stabile i motsetning til en annen leverandør vi skiftet til og hadde i litt over et år. Da var det så ofte at nettet var nede at vi holdt på å bli sprø. Plutselig forsvant det bare i tjue minutter eller en hel dag osv.
Vi gikk derfor tilbake til Telenor, og har hatt problemfri linje siden

Jeg får ta en telefon til Telenor og spørre "Hva trenger jeg ISDN til?"
Men jeg ville bare spørre her først, for jeg har bare ikke lyst å bruke en halvtime/time på en fin sommerdag med å sitte i telefonen og krongle meg gjennom den miiiilelange taste-menyen de har på kundeservice..... :p
Inaktiv bruker

har du snakket med dem?

analog?
ip?
Nei, det vil jeg ikke bruke sommernatta på! Men det står på min "To Do List"...som så mye annet om sommern, hehe.
Ettersom husets herre er telemontør, prøver jeg meg på kortversjonen:

ADSL er datalinja. ISDN er telefoni. Betaler du for to ISDN-linjer (to nummer) slik vi måtte før ADSL, er det penger å spare på å gå over til ISDN mini dersom du ønsker å fortsette med ISDN-telefon. Alternativene er å gå tilbake til god gammel analog linje, gå over til bredbåndstelefoni, eller kutte fasttelefonen helt. Telenor tar da uansett kr 60 i måneden for å holde linja oppe for ADSL, men vi valgte det siste alternativet og er veldig fornøyd med det :o)
Om du har mulighet for fiber, fra f.eks Altibox, ville jeg droppet adsl og heller gått for den løsningen.

Da får du en dedikert internettlinje på minimum 10/10 mbps for ca 449,- pr mnd. Så kan du få telefoni fra samme selskap for ca kr 140,- pr mnd.
Når det er gjort, slenger du på en TV-pakke fra samme leverandør for ca kr 269,-, da vil du få en gratis bonusoppgradering på din internettlinje til 15/15 mbps
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap