Bruke akvarium som hamsterbur med jord og planter?

kan en dverghamset ha godt av å bo med blomsterjord og planter i et akvarium? eller sand og tørt gress. jeg aner ikke hvordan de lever i det fri.

jeg lurer på dette fordi at dverghamsteren her kan sitter i blomsterpotter lenge å spise på blader eller bare sitter i fred og ro. den bruker vanligvis ikke å sitte i ro så lenge.
spørrs jo hvor stort karret er da
men de fleste hamstere liker jord, og hvis du gir de nok jord så kan de grave

google er ikke din fiende
Det er ikke anbefalt å bruke akvarium til gnagere og kjæledyr. Grunnen til det er urinen. Dette stinker ammoniakk og det vil bli stor konsentrasjon av ammoniakkdamp nede i glass-akvariet der burdyrene bor. Det er grunnen til at man ikke bør ha dem i akvarier, men heller et sprinkelbur med skikkelig lufting der luften får sirkulere normalt.
her sier de at skal være plast i bunnen, og plast og glass er vel like tett.

Bestekompisen in har hamster, i noe som kan minne om et akvarie, bare at toppen er spessial tilaget for lufting. han har ikke erfart noe stinking
man kan jo ha sånn bio-ett-eller-annet, som suger det til seg, og hjelper på en eller annen måte

men jeg er ENIG i at det er å foretrekke å bruke et ordentlig hamsterbur med sprinkler
Inaktiv bruker

google er ikke din fiende

hehe det var kvasse ord hehe
Inaktiv bruker
mona o
Det er [B]ikke[/B] anbefalt å bruke akvarium til gnagere og kjæledyr. Grunnen til det er urinen. Dette stinker ammoniakk og det vil bli stor konsentrasjon av ammoniakkdamp nede i glass-akvariet der burdyrene bor. Det er grunnen til at man ikke bør ha dem i akvarier, men heller et sprinkelbur med skikkelig lufting der luften får sirkulere normalt.

dette er viktig lesing, og stemmer på en prikk. Ta folk som har reptiler. mange har visse dyr i akvarium som bør være i terrarium nettopp fordi det er laget til gjennomstrømning av luft selv om det er i glass.
Du kan lese om bur på Norsk hamsterforening sine sider. De har også forum der du kan spørre om råd.

Tingen med dverghamster er at det er vanskelig å få kjøpt store nok bur som ikke har for stor avstand mellom sprinklene (den bør være under 0,5 cm til unge dverghamstre, ikke mer enn 1 cm til voksne. Det blir bare disse helplastburene som passer omtrendt, og de blir ofte for små om det ikke bygges flere bur sammen.

Hamstere skal heller ikke ha noe særlig trekk, så det er en fordel med akvarium og helplastbur, men luftingen blir dårligere da, så man må ha et nettinglokk, ikke glasslokk eller lysarmatur. Sprinkelbur må isåfall settes på et trekkfritt sted.

Det virker ikke som om ammoniakkdamp er nevnt som noen ulempe på hamsterforeningens sider. Regner med at så lenge du er nøye med rengjøringen, fjerner urin hver dag og ellers vasker buret en gang i uken for eksempel, så blir ikke dette noe problem. Men dette er jo uansett en problemstilling man slipper om man velger sprinkelbur.
Jeg passet et hamsterpar en gang for en del år tilbake og hun som eide dem brukte et akvarium som bur til disse to.
Merk: det var uten topp så skulle tru at det skulle holde med luft(ing).
Men skal si at det er det værste jeg har vært borti av stram lukt. Så Det anbefales ikke nei. Altså og bruke et akvarium som bur.
Inaktiv bruker

samme hva, man får IKKE nok lufting i et akvarie. ikke gjennomstrøm heller.

om du bruker en glass kutter og lager et hull nede og fester en pc vifte slik at den trekker ut luft snakker vi hehe.

Her finner du noe du kan bruke til hamster jord og planter og ellers hva du tenkte:

http://www.bristols.no/terrarier/C_45_105

fin pris er det også på dem.
Jeg hadde hamsteren min i akvariet og merket ikke noe til stram lukt, men det er som med innekatter, det kommer litt ann pa hva man forer med, ost feks gir mye lukt.
Hanner lukter ogsa mer, dessuten spors det hvor mye substrart de gar pa.
Min hamster hadde faste tisseplasser, sa jeg viste hvor det skulle fjernes, dessuten kan du bruke hamsterdo feks.

Dessuten var det 160l med en dverghamster i.
Inaktiv bruker

mange har forskjellige dyr i et akvarie og ja de fleste gangene, eller nesten alle gangene overlever dyrene. men uansett hvordan man vrir og vender på det så skal man ikke ha det grunnet den luftingen.
Akvarier er dårlig egnet til smådyr da det blir stillestående luft og dermed dårlig luftkvalitet hos dyret.

Samme regel for hamstere som for fisk, at de overlever betyr ikke nødvendigvis at de trives og har det bra i et lite akvarium.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap