- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Vasking av røtter!
Vasking av røtter!
Postet 11.07.10 kl 14:36
Ikke legg porøse gjenstander som røtter i klor. Det vil trekke inn i rota og er umulig å skylle vekk alt. Kun glatt stein (som ikke suger til seg fukt) og lignende kan klores trygt.
Bruk salt. Gni den fuktige rota inn med masse salt og la det ligge og tørke. Salt dreper mange alger.
Så bruker du en neglebørste (som ikke er brukt til såpe!) til å skrubbe rota ren for alger, og spyler godt til slutt.
Hva slags type alger er dette? Farge...? Grønne, svarte, hårete eller...?
Bruk salt. Gni den fuktige rota inn med masse salt og la det ligge og tørke. Salt dreper mange alger.
Så bruker du en neglebørste (som ikke er brukt til såpe!) til å skrubbe rota ren for alger, og spyler godt til slutt.
Hva slags type alger er dette? Farge...? Grønne, svarte, hårete eller...?
Postet 11.07.10 kl 15:03
Endret: 11.07.10 kl 15:04
Postet 11.07.10 kl 15:11
Mørkegrønne...hm. Ikke lysegrønne altså?
Da er jeg usikker på hvilken algetype dette kan være, og hvor enkel den kan være å fjerne. Men prøv med saltet. Ingen alger (fra ferskvannskar) tåler salt særlig godt.
Med "mørkegrønne", mener du nesten svartgrønne sånn som denne algetypen som vokser på kokosnøtta på bildet?
PS!
Funker det ikke med salt, så prøv dette:
Jeg tror det er skrevet innlegg om en metode å drepe alger på gjenstander på. Man overdoserer dem med plantegjødnings-Carbo, tror jeg det var. Røttene tas opp og man tørker den litt. Så dynker man dem med dette produktet, som egentlig er en type plantegjødning. Ufortynnet og rett på algene så dør de visstnok.
MEN ta et søk her på forumet først og sjekk om jeg husker rett!
Da er jeg usikker på hvilken algetype dette kan være, og hvor enkel den kan være å fjerne. Men prøv med saltet. Ingen alger (fra ferskvannskar) tåler salt særlig godt.
Med "mørkegrønne", mener du nesten svartgrønne sånn som denne algetypen som vokser på kokosnøtta på bildet?
PS!
Funker det ikke med salt, så prøv dette:
Jeg tror det er skrevet innlegg om en metode å drepe alger på gjenstander på. Man overdoserer dem med plantegjødnings-Carbo, tror jeg det var. Røttene tas opp og man tørker den litt. Så dynker man dem med dette produktet, som egentlig er en type plantegjødning. Ufortynnet og rett på algene så dør de visstnok.
MEN ta et søk her på forumet først og sjekk om jeg husker rett!
Postet 11.07.10 kl 15:14
Endret: 11.07.10 kl 15:20
Postet 11.07.10 kl 15:35
Ah, så det er penselalger, ja... dessverre er de noe av det vanskeligste å få vekk. Spesielt om forholdene i akvariet er slik at de stortrives. De elsker høy sirkulasjon, det fremmer stor vekst av penselalger.
Men det tillegget jeg skrev om Carbo-middelet ovenfor skal iallefall drepe penselalger, da de dør av direkte kontakt med det middelet ufortynnet.
Men vær obs på at overdosering kan drepe fisk også, så hold det til gjenstander utenfor akvariet og skyll/skrubb godt etterpå.
Hvor stort er akvariet og hvilket filter er det til det?
Men det tillegget jeg skrev om Carbo-middelet ovenfor skal iallefall drepe penselalger, da de dør av direkte kontakt med det middelet ufortynnet.
Men vær obs på at overdosering kan drepe fisk også, så hold det til gjenstander utenfor akvariet og skyll/skrubb godt etterpå.
Hvor stort er akvariet og hvilket filter er det til det?
Postet 11.07.10 kl 15:56
Endret: 11.07.10 kl 15:57
Inaktiv bruker
Høres skummelt ut å bruke klor på noe som helst som skal i et akvarium, selv om man skyller/koker etterpå.
Men, tar ikke ancistrus slike alger? Jeg kjøpte ancistrus og de er så effektive at de spiste alt som var av alger på det første døgnet jeg hadde dem ( har en liten ancistrus sp i hvert karr)
Men, tar ikke ancistrus slike alger? Jeg kjøpte ancistrus og de er så effektive at de spiste alt som var av alger på det første døgnet jeg hadde dem ( har en liten ancistrus sp i hvert karr)
Postet 11.07.10 kl 16:12
Postet 11.07.10 kl 16:13
Postet 11.07.10 kl 16:14
Embla OfeliaMen, tar ikke ancistrus slike alger?
Nei. Vi snakker om penselalger. Det er det svært få som spiser. Og Ancistrus spiser dem IKKE.
Den eneste fisken som er kjent for å ta den typen alger i blant er SAE (Siamesisk algeeter) Dessverre blir de ganske fort feite og late, og tilbringer gjerne dagen med å ligge og vente på neste fôringstid som kommer dalende ned i akvariet ovenfra...
Hvorfor stresse rundt og beite alger dagen lang, når man får servert noe mye, mye bedre ved å ligge og vente?
SAE blir også ganske store med tiden og passer slett ikke i alle kar. Personlig syns jeg de er grusomme, grådige beist som spiser all maten før de andre fiskene i karet rekker frem engang! Ikke rart de blir for mette til å spise alger...
Postet 11.07.10 kl 16:23
Jeg har fått dem bort nokså lett ved å løse opp en pose sitronsyre i en bøtte varmt vann, og la røttene ligge i syren en stund. Selv Javabregne montert på en av røttene klarte seg, men jeg ventet selvfølgelig med den til vannet var litt avkjølt. I stedet for å skrubbe var det gøy å bruke høyttrykkspyler litt på avstand, de måtte nemlig plasseres i bøtte for ikke å forsvinne. Godt man ikke hadde mye tøy på :o)
Har forøvrig ikke sett noe til dem siden, ettersom mona o lærte meg å sette ned farten på filteret...
Har forøvrig ikke sett noe til dem siden, ettersom mona o lærte meg å sette ned farten på filteret...
Postet 11.07.10 kl 23:33