Hei!

Hei hei. Jeg så ingen introduksjonsdel her, så tenkte bare å presentere meg selv her siden jeg er 'ny'. (:

Navnet er Christoffer, har drevet på i ett år og jobber i en dyrebutikk i Oslo.
Har blitt skikkelig bitt av basillen her og har brukt så mye penger og tid på hobbyen nå at madamen snart hiver meg ut.
Foreløbige kar hos meg er ett par på 25 (tenkte å lage mosedekt bunn og ha reker i disse) ett på 80 liter (sølvhai, sjokolademalle og corydoras julii) og ett på 335 liter (vandremalle, oscar, svart knivfisk, sort neon og en midas ciklide).
Skal ut på onsdag for å tatovere resten av armen og tenkte å plukke opp ett 660 liters kar da. Der skal det gå svart arowana, channa bleherii og noen gibbiceps. Blir vel noe mer også, men er litt usikker enda. Mine favorittfisker er Arapaima Gigas, Arowana, Peacock Bass, Silver Dollar, Oscar, Midas ciklider (Det meste av sør-amerikanske ciklider, egentlig) og Sort Pacu.
Tenkte det kunne vært kult om fler hadde slengt seg på her så jeg kan få litt bekjentskaper på Akvaforum!
Cheers

Inakaos/Christoffer.
Hei og velkommen. Hyggelig gest å presentere seg Er det Frogner på Romerike eller i Oslo du bor?

Håper du får mange hyggelige lesestunder her på forumet. Det er masse å lære. Du må bare ikke glemme å studere/nyte akvariene også. Det hender jeg sitter og leser her til langt utover og vips, så slukker lyset i akvariet for kvelden.

Søren og, nå skjedde det igjen...

Uansett. Lykke til og kos deg med hobbyen!

Mvh Linda
Hei og velkommen.

Ja her er det masse store fisker ser jeg.

Skal ikke kjefte det for andre ta seg av, men et tips.
hvis jeg ikke regner med Sjokolade mallen som trenger (200l) og Vandremallen som trenger(1500).
Det absolute minste målet på akvariet du kan ha disse fiskene i er på hele 720 liter. Sjekk det opp i fiskebaren selv gjerne.

Siden du også står i butikk så burde du lese deg opp på hver enkelt av fiskene dere har der og vite hva dem trenger av plass.

Lykketil videre.

Kommer til og følge med på hvordan det går fremover.
Sjokolademallen er liten enda og jeg skal hente ett 660 kar til. Jeg er klar over plassen de trenger, men de er ikke så store enda. Jeg MÅ f.eks ikke ha ett 50.000 liter for å holde en arapaima gigas på 20 cm, selvom det er en arapaima gigas, men takk for tipset
OMalley
Hei og velkommen. Hyggelig gest å presentere seg :-) Er det Frogner på Romerike eller i Oslo du bor? Håper du får mange hyggelige lesestunder her på forumet. Det er masse å lære. Du må bare ikke glemme å studere/nyte akvariene også. Det hender jeg sitter og leser her til langt utover og vips, så slukker lyset i akvariet for kvelden. Søren og, nå skjedde det igjen... ;-) Uansett. Lykke til og kos deg med hobbyen! Mvh Linda

Hei. Ja, det er mye moro og lærerikt å lese her Jeg bor på Frogner på Romerike :P hehe!
inakaos
Jeg MÅ f.eks ikke ha ett 50.000 liter for å holde en arapaima gigas på 20 cm, selvom det er en arapaima gigas, men takk for tipset

Men siden du jobber i en dyrebutikk kan det være litt spennende å utfordre deg litt, inakaos.

Det fremkommer i dyrevelferdsloven § 22 at dyr og dermed fisker bare kan bare holdes hvis de kan tilpasse seg holdet på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Videre fremkommer det av § 23 at en akvarist skal sikre at fisk holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Fiskers levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel.

Formålet med loven er å fremme god dyrevelferd og respekt for bl a fisk osv. Fisk har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker etter dyrevelferdsloven. Fisken skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

Utfra disse kravene som stilles gjennom dyrevelferdsloven, samt § 6 som stiller krav om at en kan ikke overlate fisk til personer som det er grunn til å tro ikke kan eller vil behandle fiskene forsvarlig, kunne det være interessant å høre hvilke krav du ville stille for å selg f eks en Arapaima gigas til en kunde.

PS lenken din er feil, skal være http://www.oscarfishlover.com/
Plussmedlem
Hei.
Arapaima kan øke størrelsen med 10 kg eller mer i året.
Tror tassen på 20 cm snart vokser ut av 660 liter.
måa bare si jeg digger navne

hygeligt å hile på deg christoffer

mvh christoffer
Loomis
Hei. Arapaima kan øke størrelsen med 10 kg eller mer i året. Tror tassen på 20 cm snart vokser ut av 660 liter.

Sa jeg noen gang at jeg hadde en Arapaima? Det største jeg har er en clarias.
ciklidesyka
måa bare si jeg digger navne ;) hygeligt å hile på deg christoffer mvh christoffer ;)

Takk det samme!
Nils Vollstad
kunne det være interessant å høre hvilke krav du ville stille for å selg f eks en [I]Arapaima gigas[/I] til en kunde.

Jeg ville stillt høye krav om jeg skulle selge en arapaima gigas og om jeg skulle selge en arowana eller clarias. Eller andre store fisk, slapp av. Alt går bra. Jeg har heller ikke sagt at større kar er på vei.
Jeg vet linken min er feil, akvaforum henger seg opp vær gang jeg skal endre det.
inakaos
Eller andre store fisk, slapp av. Alt går bra.

Er ganske sikker på at du har det det bra, Ikaros.

Men det kunne jo ha vært litt lærerikt om du kunne fortelle litt mere om hvilke konkrete krav en selger i en dyrebutikk stiller for å selge slik fisk som du selv ramser opp.
Plussmedlem
inakaos
Sa jeg noen gang at jeg hadde en Arapaima? Det største jeg har er en clarias.

Nei, men du skrev dette:

inakaos
Blir vel noe mer også, men er litt usikker enda. Mine favorittfisker er Arapaima Gigas,....

Du gir da inntrykk av at denne fisken er et alternativ til "noe mer også".
PS vi liker de sal fisken :P
Tilfeldig bekjentskap
© Sara Thorsby
Reklame for plussmedlemskap