Lei folk som ikke holder avtaler

flere en meg som er lei folk som ikke holder avtaler?burde hatt et helt eget forum/liste for sånne her,siste for meg er at jeg hadde en uke gammel avtale om pris,henting av fisk,hvor selger plutselig sier han har fått et annet tilbud,sier bare lenge leve folk som holder avtaler,sagt er sagt liksom
Det er ganskel kjedelig at man ikke holder avtaler, men det må da være lov til å ombestemme seg og gjør man det, er det vel bedre at man gjør det før man henter noe som helst!!

Og en liste over personer som ikke holder avtaler eller har angret en inngått avtale blir det vel neppe noe sted. Det blir veldig feil lissom!
Gammeldags
da er det vel bare jeg som er gammeldags da,har jeg godtatt pris og sagt ja til en kjøper er det en avtale,jeg kutter i allefall all handel med folk som ikke er sånn
ja det er en avtale, men alikevel må det vel være lov å ombestemme seg!

Hvorfor i all verden skal de navngis i en liste på nett??
Det er en selvfølge at en skal holde avtaler, det er også juridisk bindende.
Det er selvfølgelig unntak for barn. Her er det regler om egne tjente penger når en er over 15 år osv, dette husker jeg ikke helt ..
Er en myndig og ikke holder avtaler er en stort sett en "dust"
Godt med litt støtte
hyggelig med litt støtte,takker for det,en ting er og ha angrerett som kjøper,en helt annen ting og være selger,tror ikke du heller bettina gjør sånt som selger
Så om man kjøper en fisk i butikk, så kan man faktisk komme dagen etter, angre kjøpet og få pengene tilbake.

Men, for guds skyld ikke lag private avtaler, for om vedkommende kjøper, angrer seg så er man en "dust" ??? WHAT??

Jeg tenker begge veier her, både som selger og kjøper. For jeg synes privat, så kan begge få lov til å ha angrerett, det er fortsatt ikke kjøpeplikt når man angrer.
eidsvold 1814
hyggelig med litt støtte,takker for det,en ting er og ha angrerett som kjøper,en helt annen ting og være selger,tror ikke du heller bettina gjør sånt som selger

Nei
Men jeg har faktisk vært "en angrende" kjøper både privat og i butikk. Hvis man legger det hele frem på en skikkelig måte, får man mer forståelse og da er det helt grei å angre seg.

Hvis jeg skal selge noe, lager en avtale og den blir brutt, skal jeg alikevel tvinge det på den kjøperen da eller??? nei, hvis jeg får en bra forklaring på avtalebruddet, godtar jeg det serru ;o)
så du synes det er ok hvis du har godtatt en pris på 1000 kr for noe du skal selge,og får et litt bedre bud og bryter avtalen at det er ok?
Det er vel på postordre en har angrerett ..
Les deg litt opp før du diskuterer! Du kan begynne med å google avtale,avtalerett og så forbrukerkjøpsloven. Ikke min mening å være frekk men å diskutere om en avtale er en avtale blir for dumt.
Hva du(og jeg) synes er faktisk uinterresant. Dette er lovfestet
Ole Olsen
Det er vel på postordre en har angrerett .. Les deg litt opp før du diskuterer! Du kan begynne med å google avtale,avtalerett og så forbrukerkjøpsloven. Ikke min mening å være frekk men å diskutere om en avtale er en avtale blir for dumt. Hva du(og jeg) synes er faktisk uinterresant. Dette er lovfestet

hehe,litt moro og få i gang litt diskusjon rundt sånne ting,det trengs,mange bør gå i seg selv,da blir ting mye mer hyggelig,
Ole Olsen
Det er vel på postordre en har angrerett .. Les deg litt opp før du diskuterer! Du kan begynne med å google avtale,avtalerett og så forbrukerkjøpsloven. Ikke min mening å være frekk men å diskutere om en avtale er en avtale blir for dumt. Hva du(og jeg) synes er faktisk uinterresant. Dette er lovfestet

Når du gidder å diskutere, synes jeg du kan gidde å linke til disse lovene dine også.... Det hadde vært koselig.... mulig jeg angrer...hahaha
Bettina
[QUOTE=Ole Olsen]Det er vel på postordre en har angrerett .. Les deg litt opp før du diskuterer! Du kan begynne med å google avtale,avtalerett og så forbrukerkjøpsloven. Ikke min mening å være frekk men å diskutere om en avtale er en avtale blir for dumt. Hva du(og jeg) synes er faktisk uinterresant. Dette er lovfestet

Når du gidder å diskutere, synes jeg du kan gidde å linke til disse ovene dine også.... Det hadde vært koselig.... mulig jeg angrer...hahaha

Det orker jeg ikke lete opp
Men som du skriver lenger oppe løser vi det meste med sunn fornuft og forståelse for evt problemer som dukker opp.Der er vi enige og vil sikkert ikke få problemer noen av oss.
Selv brakk jeg foten engang jeg hadde gjort en avtale.Det endte med at selger kom på døren til meg da jeg ikke kunne kjøre bil.Dette utelukkende forde selger var grei med meg. Jeg brøt jo likevel avtalen.
Angre og å møte forståelse er ikke det samme som en rettighet.
Ha en flott kveld videre
ønsker dere begge en forsatt god kveld her fra eidsvoll også
Bettina
ja det er en avtale, men alikevel må det vel være lov å ombestemme seg! Hvorfor i all verden skal de navngis i en liste på nett??

Nei Bettina.
Det er ikke lov, det er altså forbudt å bryte en avtale.
Gjør du det så bryter du loven og er en kriminell.

Om man skal henge ut kriminelle på en egen liste er nok en annen sak, men hvorfor ikke
Her må jeg faktik støtte Bettina litt. Det kommer helt ann på situasjonen.
Har man f.eks et avarie som skal selges og hentes av en kjøpemann om en uke, og plutselig sprekker ditt eget idag. Eneste du har er ditt "solgte" akvarium. Da må det nesten være lov til å angre seg. Eller hva hadde dere gjort?
Det er selvfølgelig kjedelig med folk som ikke holder avtaler, men ser ikke noe grunn til hverken uthengning eller annmeldelse :o)

Hvorfor ikke bruke kommentarfeltet i salgsannonsen til å få kjøper til å bekrefte kjøpet, så står det i alle fall skriftlig, om det går noen dager før varene betales og hentes?

Og om jeg skulle kjøpe et kar som eier plutselig fikk bruk for før jeg hentet det, eller noen ikke kan komme som avtalt og kjøpe noe pga sykdom, så går det jo ann å være litt fleksibel og hyggelig, selv om avtalen blir brutt. Dette er jo en hyggelig hobby, ikke blodig alvor :o)
Avtale
må bare presisere at dette gjelder når man har avtalt kjøp og pris,og at man bryter avtalen i egen vinnings hensikt for et bedre bud,som dukker opp ,skal det være sånn at man på vei til et sted 10 mil unna bare skal få en sms at sorry fikk et bedre bud nettopp,sånn vil ikke jeg oppføre meg mot folk i allefall
eidsvold 1814
må bare presisere at dette gjelder når man har avtalt kjøp og pris,og at man bryter avtalen i egen vinnings hensikt for et bedre bud,som dukker opp ,skal det være sånn at man på vei til et sted 10 mil unna bare skal få en sms at sorry fikk et bedre bud nettopp,sånn vil ikke jeg oppføre meg mot folk i allefall

Ser den :o) Og som du skriver når du er på vei, skal kjøre 10 mil og plutselig bare får en sms om avtalebrudd, så synes jeg faktisk selger her har gått frem på en lite proffesjonell måte. Sånn ville ikke jeg ha gjort, med mindre det dukket opp noe akkutt ift sykdom for eksempel. Men her var det jo snakk om at selger fikk et større bud etter avtalt pris og henting.

Det er jo en liten trøst i en slik irritasjon, og du vet ihvertfall hvem du ikke skal kjøpe av flere ganger da. Å ramse disse opp i en liste er fortsatt ikke riktig, selv om det faktisk er en rekke useriøse selgere/kjøpere.

Jeg tenkter fortsatt at det må være lov til å få lov til å angre seg litt.....
Jeg er enig med dem som mener det bør gå å angre seg

...så lenge handelen ikke er begynt utført. Som du skriver, om en selger har lagt opp til en reise for levering, har tømt kar eller måtte gjøre andre steg for å få fullført en avtale så synes jeg ikke at man bryter den uten særs gyldig grunn

Hvis avtalen "bare er gjort" og ingen tiltak er satt i gang, så synes jeg det bør gå å angre seg. Da har det i grunn ikke gått noe tap for selger

Om noen skal kjøpe noe av meg, og avtaler henting etter en uke, og de i den uken får et mye bedre tilbud på ting enn jeg har kunnet gitt dem så er det jo naturlig at de ønsker den andre handelen. Vi ønsker alle den beste handelen, sånn er det bare

For å sikre meg for at jeg ikke skal brenne inne med varene så har jeg annonsen ute hele tiden til handelen er ferdig - kan skrive reservert til dato f.eks. - eller jeg kan ta opp tlf.nr. til interessenter som ringer og så ringe disse tilbake etter datoen som er satt om handelen gikk i vasken

Men, som sakt over her...har handelen begynt satt i gang - fange fisk, tømme kar, begynt på kjøretur ol - da bør vi holde oss til avtalt spill

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap