Ny tur til brasil 2012

Kanskje litt tidlig å annonsere dette, men ukene går fort, så jeg velger å legge det ut allerede nå, sånn at det er mulig å spare litt imellomtida.

Vi har tenkt å dra på en ny tur i 2012 til Brasil. Mye er fortsatt ikke helt bestemt og ingenting er fastlåst, så vi har muligheten til gjøre om litt underveis.
For de som ikke har fått med seg at vi har vært på tur i år kan trykke på denne linken her og se..
Vi reiser til denne mannen Hugo, han og hans partner driver et firma som heter Santarem discus i Brasil.

Jeg regner med at vi prøver å få til samme antallet som vi var, vi er allerede 7stk og det er plass til 7stk til på denne turen og at vi stortsett kommer til å bo på en båt. Det blir ikke den båten som vi har brukt, det blir en annen båt som er under oppussing, og i følge Hugo så skal den nye båten stå klar til neste år. Et sted som jeg har lagt et ønske til er Inanu, dette stedet skal være virkelig flott i følge han og i følge Heiko, så finnes ikke dette stedet. Desverre så fikk vi ikke dratt dit i år grunnet veldig lite vann i elva, men siden vi drar litt tidligere neste år så tror jeg det skal være håp om å få se Inanu.

Når det gjelder pris, så betalte vi 2500 Euro til Hugo og flyreisa på ca 8000kr, kommer i tillegg (+evt overnattinger under flyreisa), så alt i alt omregna til norske kroner så ble det ca 30000kr. Forrige gang ble det betalt inn i 3 omganger, sånn at det ikke blir så mye på en gang.
Jeg har bedt Hugo holde seg på dette nivået eller bitte litt økning siden det er flere dager. Han skulle sjekke hva han fikk til. Så dette kommer jeg litt nærmere tilbake til.
I denne prisen så var alt inklusiv, bortsett fra alkohol og suvenier. Maten vi fikk om bord var ikke noe å klage på, ingen av de 14 ble dårlig i magen. Hugo vil også legge opp til at hvis det er noen som feks ikke liker fisk, så vil det bli en annen rett som ikke inneholder fisk på bordet også. Er det noe man er alergisk mot, så skal vi få løst det også.

Reisedato er heller ikke helt fastlåst, da jeg må undersøke litt med skolen til ungene, men har sett for meg ca 24. september til 10-12. oktober. Må også bare nevne at det er viktig at de som melder seg på er seriøse og etter første betaling er man fastlåst til turen. Skulle man angre eller ikke kan være med, så vil det ikke bli refundert noe beløp, så man må evt selge plassen sin videre til en annen.

Det har vært et ønske om å dra til Rio Tefe eller til Rio Xingu, men dette er såpass langt unna at man må fly dit. Dette må jeg også diskutere litt videre med Hugo om det lar seg gjøre eller ikke. Dette vil nok koste ekstra i forhold til den prisen som er oppgitt.

Så for de som har spørsmål kan kontakte meg på telefon eller mail så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan. Jeg har satt Hugo på saken og han sier at han kommer kun til å ha 2 ekspedisjoner neste år. Så i løpet av året så er det nok en del mere konkret info.

Vi burde jo undersøke Green Lake og elven oppover der nøyere også, der var det jo både apisto, scalarer, tetra m.m. Jeg skal prøve å få lagt ut bilder fra den dagen i Brasiltråden senere i dag De 7 som skal være med, var alle med på forrige tur også?
Vil bare legge til litt info om å ta med fisk hjem:

Brasil har en del restriksjoner på å eksportere fisk ut av landet. De fiskene som er på Ibamas liste er lovlig å ta med seg, og fisk som ikke står på denne lista er ikke lov å ta med seg. Hverken jeg eller Hugo ønsker at folk skal ha med seg fisk som er ulovlig.

I år så valgte vi å ta en egen import etter at turen var ferdig, grunnen til dette er at vi ikke ønska å drasse med dette på flyet. Så fisk som man fanger og ønsker å ha med seg hjem på den lovlige måten, vil Hugo oppbevare den for oss til vi kommer hjem og er klare til å ta i mot fisken.

Når det gjelder småfisk (som får plass i en flaske i kofferten) så er dette også mulig, men gjøres helt på eget ansvar. Og blir man stoppa og spurt, så må man selv svare for seg. Selv anbefaler jeg ikke dette.

Og hvis Ibama kommer med en ny liste på lovlige fisk, så går det rykter om at L-46 kommer til å stå på denne lista og da hadde det kanskje vært gøy å tatt en tur til Rio Xingu, I følge Hugo så skal det finnes mye av denne fisken i Xingu. Men når og hvis Ibama kommer med en ny liste aner jeg ikke.
Rita Revestrek
Vi burde jo undersøke Green Lake og elven oppover der nøyere også, der var det jo både apisto, scalarer, tetra m.m. Jeg skal prøve å få lagt ut bilder fra den dagen i Brasiltråden senere i dag :) De 7 som skal være med, var alle med på forrige tur også?


Yepp, denne elva skal vi nok få se mere til, dette er også en plass som jeg tenkte å prøve å dra tilbake til. Og nattfiske etter diskuser blir det også antar jeg, har lyst til å prøve meg på dette igjen. De 7, er folk som var med denne runden.
IBAMAS liste over tillatt eksporterte arter ligger her (ps. siden er noen ganger kjempetreig å få åpnet)
Det ligger også flere bilder på Rita og min sin facebook side for de som har facebook og ønsker å se flere bilder fra turen i år.
Oppdaterer denne litt, da har det blitt reservert 2 plasser til. Så totalt skal vi være 9stk nå.
Jeg oppdaterer tråden med den nye IBAMA-listen, se side 26-42, mange spennende arter her
Legger denne tråden død, da det ble litt for kort tid å planlegge på og litt for mye andre ting å holde styr på dette året.

Men vi drar høsten 2013, og jeg starter en ny tråd på denne turen.
Tilfeldig bekjentskap
© Karl
Reklame for plussmedlemskap