- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Postens nye portotakster
Postens nye portotakster
Flere enn meg som har sjekket ut postens nye portotakster som gjelder fra i dag 1.1.12? Kan være interessant for de som kjøper og selger diverse til akvarie. Er blitt svært innviklet og veldig dyrt å sende små pakker og brev spørr du meg! Skal man sende brev på mellom 0-2000 gram går det ikke lengre bare på vekt, men også størrelse! Hele 3 inndelinger i størrelse på brevpost! Oversikt her.
Smartpostkonvoluttene som tidligere var smarte er heller ikke så smarte lengre. Der var det fri vekt og størrelse før. Men nå kan de være max 2 cm tykke. Ser også ut til at de har redusert til 3 størrelser og boblekonvoluttene har utgått.
Hva synes dere? Nå blir vel snart slutt på å skaffe seg billige og brukte ting fra andre medakvarister i dette langstrakte land. For hvem gidder betale like mye eller mer enn hva tingen er verdt i porto? Jeg har også tidligere solgt en del reker og fiskefôr f.eks, men nå blir jo portoen så dyr at få gidder vel å kjøpe! En annen ting er jo at det blir vanskelig å anslå porto for den som selger ting. Man må jo nesten pakke og måle før man kan si hva portoen kommer på, og med forhåndsbetaling osv blir det veldig kronglete.
Er ikke dette veldig dumt av posten? De må da miste mange kunder på dette. Det må også være svært tidkrevende å sjekke både vekt og størrelse på alt som skal sendes!?
Ser flere klager på [URL=https://www.facebook.com/home.php#!/PostenNO ]FB siden deres[/URL]. Kanskje flere kan melde seg inn der og si sin mening?
Smartpostkonvoluttene som tidligere var smarte er heller ikke så smarte lengre. Der var det fri vekt og størrelse før. Men nå kan de være max 2 cm tykke. Ser også ut til at de har redusert til 3 størrelser og boblekonvoluttene har utgått.
Hva synes dere? Nå blir vel snart slutt på å skaffe seg billige og brukte ting fra andre medakvarister i dette langstrakte land. For hvem gidder betale like mye eller mer enn hva tingen er verdt i porto? Jeg har også tidligere solgt en del reker og fiskefôr f.eks, men nå blir jo portoen så dyr at få gidder vel å kjøpe! En annen ting er jo at det blir vanskelig å anslå porto for den som selger ting. Man må jo nesten pakke og måle før man kan si hva portoen kommer på, og med forhåndsbetaling osv blir det veldig kronglete.
Er ikke dette veldig dumt av posten? De må da miste mange kunder på dette. Det må også være svært tidkrevende å sjekke både vekt og størrelse på alt som skal sendes!?
Ser flere klager på [URL=https://www.facebook.com/home.php#!/PostenNO ]FB siden deres[/URL]. Kanskje flere kan melde seg inn der og si sin mening?
Postet 01.01.12 kl 18:08
Endret: 01.01.12 kl 18:11
Postet 01.01.12 kl 18:16
Dette har vel egentlig vært lenge bare at tidligere ble det kalt volumtillegg hvis det var over 7 cm eller større bredde/lengde enn det som er oppgitt. Nå ser det ut til at de inkluderer dette direkte . Men portoprisene ser uansett ut til å ha gått opp
Selv har jeg ofte sendt brev i form av 1-liters melkekartonger uten problem tidligere. Men i det siste har jeg fått noen straffeportoer fordi de mener den er over 7 cm. Dette kan for så vidt være riktig hvis man kun måler den ene veien.Men det er faktisk forskjell på sidene og den ene er under / cm.
Har påpekt dette til posten og de er enig, men det er opp til de lokale utleveringsplassene å sjekke og da blir det av og til feil. Nå har jeg heldigvis sluppet å betale disse gebyrene ,men jeg må jo ta kontakt med de når dette skjer. Det må da gå an at utleveringskontorene får beskjed om at disse er OK .Men neida ,posten er og blir posten, burde så apsolutt fått konkurranse
Selv har jeg ofte sendt brev i form av 1-liters melkekartonger uten problem tidligere. Men i det siste har jeg fått noen straffeportoer fordi de mener den er over 7 cm. Dette kan for så vidt være riktig hvis man kun måler den ene veien.Men det er faktisk forskjell på sidene og den ene er under / cm.
Har påpekt dette til posten og de er enig, men det er opp til de lokale utleveringsplassene å sjekke og da blir det av og til feil. Nå har jeg heldigvis sluppet å betale disse gebyrene ,men jeg må jo ta kontakt med de når dette skjer. Det må da gå an at utleveringskontorene får beskjed om at disse er OK .Men neida ,posten er og blir posten, burde så apsolutt fått konkurranse
Postet 01.01.12 kl 19:03
Ja, de hadde en maxstørrelse på brev tidligere også. Men ikke alltid dette ble håndhevet. Men de har det siste året kjørt en del kontroller på dette tror jeg da jeg et par ganger har fått straffegebyr for at pakken var for stor.
Men det er uansett en vesentlig prisøkning! Jeg har sendt en del pakker på inntil 350 gram tidligere. Disse har da kostet 27 kr om de ikke har oversteget de 7 cm i tykkelse. Nå må man ut med 37 kr om pakken er mellom 2 og 7 cm. Det er en prisøkning på 10 kr! Tilsvarende for 100 gram er 17 kr før mot 32 kr nå! Det er 15 kr opp, nesten en fordobbling av prisen!
Litt konkurranse hadde nok ikke vært dumt nei!
Men det er uansett en vesentlig prisøkning! Jeg har sendt en del pakker på inntil 350 gram tidligere. Disse har da kostet 27 kr om de ikke har oversteget de 7 cm i tykkelse. Nå må man ut med 37 kr om pakken er mellom 2 og 7 cm. Det er en prisøkning på 10 kr! Tilsvarende for 100 gram er 17 kr før mot 32 kr nå! Det er 15 kr opp, nesten en fordobbling av prisen!
Litt konkurranse hadde nok ikke vært dumt nei!
Postet 01.01.12 kl 19:11
Før ble man "straffet" for forsendelser tykkere enn 7cm nå er det 2m på brevpost, sjekk denne artikkelen fra BT fra i fjor.
Postet 01.01.12 kl 19:15
Så uutholdelig dårlig, jeg irriterte meg ofte før over at de ikke hadde konkurranse, men nå trenger de det mer enn noensinne! Dette er helt absurd, hva er vitsen med "pakk og send"-smartpost da egentlig? Kjempe "smart" - ideen var jo genial da de startet. Så lenge det fikk plass i konvolutten/esken så var det bare å sende! Absolutt brukbart for kundene.
Men posten regjerer jo som de vil uansett. På høy tid med konkurranse, det irriterer meg så grenseløst at de bare kan ta hvilken som helst pris og styre alt som de vil!
Men posten regjerer jo som de vil uansett. På høy tid med konkurranse, det irriterer meg så grenseløst at de bare kan ta hvilken som helst pris og styre alt som de vil!
Postet 01.01.12 kl 19:38
Snakket med han som driver Bristols.no før jul og det var vel godt han ikke hadde hår på hodet, for å si det sånn... Det hadde han i såfall revet ut i fortvilelse over Posten og idiotien deres. Blir omtrent håpløst for nettbutikker å beregne porto før de har prøvepakket, hvertfall hvis de skal gjøre det billigst mulig for kunden...
Postet 01.01.12 kl 22:16
Var et øyeblikk engstelig for at jeg måtte "like" Posten for å slenge meg på under godt-nytt-år-hilsnenen, det måtte jeg jo ikke. Gleder meg ikke til å ta diskusjonen med en tenåringsdeltidshjelp i min lokale post-i-butikk når jeg kommer med fjorårets Smartpostkonvolutt for å sende noen sandsnegler pakket i halv melkekartong, de kan jo ikke mer om Posten enn de kan om gjær for søtt bakverk. Blir ikke noen forsendelser av stort med nyportoen tror jeg!
Postet 01.01.12 kl 23:17
Har bestemt meg for at 2012 skal bli et hyggelig år, så velger å se det positive, nemlig at dette burde gi akvarieklubbene mer godsaker å selge på auksjoner og klubbauksjoner :o)
I tillegg kan vi vel starte en egen tjeneste med "ta med akvarieting når du skal reise noen steder". Tjenesten er godt i gang allerede, jeg får derfor en super rot dame fra Sissimor i Trondheim når Inger Anne er ferdig med sin juleferie :o)
Jeg skal antagelig kjøre nordover før påske, så det er bare å ta kontakt om noe trenger frakt fra Akershus til Trøndelag eller Østfinnmark :o)
I tillegg kan vi vel starte en egen tjeneste med "ta med akvarieting når du skal reise noen steder". Tjenesten er godt i gang allerede, jeg får derfor en super rot dame fra Sissimor i Trondheim når Inger Anne er ferdig med sin juleferie :o)
Jeg skal antagelig kjøre nordover før påske, så det er bare å ta kontakt om noe trenger frakt fra Akershus til Trøndelag eller Østfinnmark :o)
Postet 02.01.12 kl 08:58
prøvde og lage en egen tråd her inne med den tjenesten, men ble ikke brukt noe.
tanken er knall og vet at den fungerer kjempegodt på andre forum der det er snakk om litt større ting som skal fraktes (les bildeler) så tror ikke det er umulig å få det til her inne heller.
men de som kjører litt lengre avstander bør legge det i en egen tråd.
lagde en som hette forumekspressen. men lag gjerne en ny tråd...
mye snacks jeg kunne tengt meg fra sørlandet.
tanken er knall og vet at den fungerer kjempegodt på andre forum der det er snakk om litt større ting som skal fraktes (les bildeler) så tror ikke det er umulig å få det til her inne heller.
men de som kjører litt lengre avstander bør legge det i en egen tråd.
lagde en som hette forumekspressen. men lag gjerne en ny tråd...
mye snacks jeg kunne tengt meg fra sørlandet.
Postet 02.01.12 kl 19:18
Postet 02.01.12 kl 21:02
Endret: 02.01.12 kl 21:03
Inaktiv bruker
Noen tips om hvordan man rimeligst sender en 1.5 liters farrisflaske ( med reker eller yngel) i posten nå?
Postet 11.01.12 kl 14:08
Det rimeligste blir vel å finne noe annet å sende i... Noe som blir under 7 cm tykt... F.eks fordele de på 0,5 liters Imsdal vannflasker. Disse er smalere enn andre 0,5 liters flasker. Eller sende i poser i melkekartonger. Disse er akkrat under 7 cm om man ikke bruker noen emballasje utenpå. Men kanskje ikke så lett på denne årstiden når det er så kaldt, og man bør polstre ekstra gdt.
Postet 12.01.12 kl 00:10
Inaktiv bruker
Ja, nå spurte jeg på Posten Norges facebooksider hvor mye det ville koste å sende en 1.5 ltr Farrisflaske, A post, så det kan bli spennende å se om det stemmer når jeg skal sende snart. Fikk til svar at det skulle bli maks 150 kr i porto ( + emballasje/konvolutt etc eller hva jeg nå skal pakke det inn i...)
Postet 12.01.12 kl 02:10
Postet 12.01.12 kl 09:16
Postet 12.01.12 kl 09:25
Inaktiv bruker
Noen her som vet hvor man kan få kjøpt såkalte "heatpacks" som varer i minst et døgn? Har liksom ikke lyst til å sende yngel nå som det ikke akkurat er sommertemperaturer ute.
Postet 12.01.12 kl 12:37
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=278205+*+278206&userid=QuhDsZPisEp7Wu0wJMeBafqlDxyix1nfS6j&t=temartic_e]www.aquaristikshop.com[/URL]
Ellers så finner du på ebay. Vet ikke om noen norske dessverre.
Ellers så finner du på ebay. Vet ikke om noen norske dessverre.
Postet 12.01.12 kl 13:00
Endret: 12.01.12 kl 13:01
Postet 12.01.12 kl 13:51