Misbruk av visa kort

Til dere som synnes at det er trygt å handle på nettbutikk, tenk dere to ganger om hvor dere lar informasjon om VISA kort. Jeg har handlet mye på nettet og trodde jeg brukte seriøse nettbutikker. Men en må ha lekket informasjon min.
Ja ha en god dialog med banken og bør jeg følle meg trygg at jeg får pengene tilbake men for en papirmøl! Politianmedelse og hele pakke. Og det er ikke noe jeg kan avskrive uten videre for det er en hel månedslønn som er borte. Det kom i verste dårlig tid nå at jeg nedtopp hadde fått feriepenger. Godt at jeg har litt penger på sparekonto. Men dette er virkelig noe dritt.
Fra nå av blir jeg visakortparanoiak. Det blir ikke så mye netthandel for meg nei.
Skikkelig kjedelig!

Tryggere å bruke master når en handler på nettet...
Oi :-O

Kan du si noe om hvordan nettbutikk det er?
Nei, det vet jeg ikke. Har handlet i flere nettbutikk i det siste så jeg kan ikke nevne et spesielt.
Det er ikke det at du sitter med et utrygt nettverk? (altså ikke butikkene sin feil men at nettverket ditt ikke er kryptert godt nok)
Spooky!
Nu blei æ redd! Utenlandske el norske?
Er best å betale med dedikert kredittkort via PayPal. Da har du dobbel sikkerhet: PayPal sin sikkerhet og deretter Visa/MasterCard/Diners etc. 

Man bør aldri bruke sitt ordinære debet kort selv om man har Visa logo på dem så har man ikke samme rettigheter som man har ved et dedikert kredittkort.
Egentlig aner jeg ikke hvor informasjon om min visakort har kommet på avveie. Men jeg har blitt mer vant til å handle på nettet i det siste og ikke tenkt så mye at det er farlig og oppgi informasjon om Visa. Det ble handlet med min kort i 17 nettbutikker på tirsdag. Alle transaksjoner er i USD or GBP.
Jeg oppdaget det på torsdag kveld og ringt banken som ba meg sende skriftlig reklamasjon, skrive under at jeg ikke hadde utført transaksjonene og levere politianmeldelse.
Nå ser det ut at banken ordner opp da 7 transaksjoner er slettet og 4 er tilbakebetalt. Men jeg var ganske ute av meg i går da jeg skrev innlegget. Å tenke at penger på min bankkonto ikke er trygg er veldig ubehagelig.
Vil anbefale alle å bruke Paypal der det er mulig, spesielt på utenlandske nettbutikker. Tryggere blir det ikke.
Jeg synes konklusjonen er helt klar. Bruk utelukkende rendyrket kredittkort ved handel på Internett. Et slikt kort er ikke knyttet opp mot noen bankkonto, og du har god tid til å få stoppet en utbetaling hvis det er noe muffens. Men husk å sjekke kontoutskriftene nøye. Bruker man bankkort knyttet til en bankkonto kan man blir lurt der og da. Og et uhederlig nettsted kan oppbevare kontonummeret til senere bruk.

Stephan
Som jeg nevnte og som Stephan også skriver - bruk KUN dedikerte kredittkort ved netthandel. Minibankkort knyttet opp mot din konto er IKKE kredittkort men debetkort og ved bruk av disse på netthandel eller annen varehandel har du så og si ingen rettigheter opp mot et dedikert kredittkort. Her får du 100% igjen også hvis du handler en defekt vare så km du kreve pengene tilbake fra kredittkort utsteder. Dette har jeg gjort da jeg har handler dyrt hifi utstyr fra utlandet og selger ville ikke refundere hele beløpet ei eller eller sende ny vare - fikk da pengene fra Eurocard etter at jeg reklamerte til dem. Hadde jeg betalt via PayPal hadde det vært likedan. 

Er også mye lettere å holde styr på alle transaksjoner på et eget kort da den kontoutskriften er mye kortere enn den som er knyttet til din brukskonto.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap