Mor til tusen barn plante

Hei Jeg har fått jeg en ny plante! Var å kjøpte den i går (dette er ikke en plante til akvarium). Jeg har egentlig aldri forstått hvor mye jeg skal vanne den. den er litt over en meter lang, henger ned en hylle Spør her fordi jeg gidder ikke ordne med brukernavn...osv på andre forum, håper noen kan litt om planter her!
Ja men det kommer jo aldri svar der på hvor mye og ofte den skal ha vann. Har søkt og søkt og søkt, men kommer jo aldri opp..
IAK
Ja men det kommer jo aldri svar der på hvor mye og ofte den skal ha vann. Har søkt og søkt og søkt, men kommer jo aldri opp..


http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=26&dbid=0472a37e-5300-4359-baed-87ff8d1dee19

Via google søk så er det en ide å lete opp andre navn enn hva det heter på folkemunne.
slik kan man nøste opp løse tråder og finne svaret man leter etter.
Er ikke så smart. Er bare 11 år
En potteplante kan vannes 1 gang i uken, den skal ikke ha mere vann en at du kan stikke fingeren ca 3 - 5 cm ned (cirka) og det er fuktig. Ved veldig varme dager, kan det være du må vanne 2 ganger i uken, men dette spørs veldig mye plassering av plante(ne).
Men tusen takk for linken!
Her får du svar fra en akvarist og blomsterbutikk-ansatt :P

Mor med Tusen barn (Genus Sempervivum-familien) er en type sukkulent, og har dermed veldig tykke blader. Disse bladene har mye vann i seg og fordeler vann til planten når planten trenger det. Dermed trenger den ikke like mye vann som en del andre planter, og den kan med fordel tørke lett mellom vanningene. Vil tro å vanne skikkelig hver 10.dag holder hvis den står i vanlig romtemperatur. Hvis du derimot har den på ett bad trenger den enda mindre vann, siden den kan klare seg mye på vanndamp.
Du kan også med fordel dusje den med vann innimellom for å få opp luftfuktigheten. Nå om høsten/vinteren tåler den nok å være i ett solvindu, men midtsommers kan den fort bli brent av den sterke sola... Så sett den gjerne så lyst som mulig, men unngå direkte sollys når sola er på det sterkeste. Også trenger den ikke gjødsel, men hvis du vil gjødsle så er det viktig å bruke spesialgjødsel for kaktus-planter.

Håper dette hjalp!
Susanne hva du vet:

Kan jeg alikevell få tilføre at jeg trodde denne skulle være tørr før den fikk nytt vann.
Min mor sa: Vannes aldri om den er fuktig.

Den var i allefall en fryd for øye.

Til TS:
Ikke si at du ikke er smart.

Men var ikke klar over alderen din.
beklager om jeg ble oppfattet som litt " søk og finn selv"

Det var ikke ment som annet enn hjelp til selvhjelp
Det går helt bra altså, var bare jeg som ikke helt skjønte
Takk for alle svar, til god hjelp


Før du hører på tipsene over, bør du finne ut hva slags plante du har. Tipsene du har fått over spriker. Holder en knapp på Saxifraga stolonifera, selv om noen nok også bruker det samme populærnavnet om Ceropegia woodii (marmorlanterne).

Hvis det er saxifraga stolonifera, skal du holde den litt på den tørre siden. Bedre med litt for lite enn for mye vann. Ingen dusjing av bladene.

HM
Mor med 1000 barn også kjent som hjerteranke eller ceropegia woodii.
Dette er en plante som tåler både sol, skygge og all slags tempratur, ja alt over frysetempratur.
Må tørke godt ut mellom hver vanning. Jo mere sol jo mere vann og omvendt.
Gjødes sparsomt om sommeren og ikke i det hele tatt på vinteren.
Du kan også lese om den her.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap