Bra nok for sommerfuglciklider?

Inaktiv bruker
Hei!
Jeg skrev en tråd for litt siden der jeg forklarte at jeg har lyst på sommerfuglciklider, med dere svarte da at problemet var at jeg ikke hadde sand i akvariet mitt.
Vel, nå har jeg funnet en annen løsning; jeg fyller halve akvariet med sand
Kommer dette til å gå? og er det riktig at jeg tar ut alt vannet med sparer på noe (hvor mye vann bør jeg spare på?) og tar ut planter og fiskene. Så tar jeg ut halvparten av grusen og fyller på med sand i den ene halvdelen for så å fylle vann i akvariet igjen og slipper uti fiskene. Går dette an? eller finnes det en lettere løsning?

-Sondre
Det nok ikke bare pga sand at du ikke kan ha sommerfuglciklider, men også vannverdiene dine. Sommerfuglciklidene skal ha lav GH og PH, mens platy og guppy skal ha høy. Det er veldig viktig å ha vannverdiene riktig iforhold til fisker du har for at dem skal være friske og trives.

Platy:
PH i vannet: 7.0 - 8.0
GH (Hardhet): 9 - 19o dH

Guppy:
PH i vannet: 7.0 - 8.0
GH (Hardhet): 9 - 19o dH

Dverggurami:
PH i vannet: 6.5 - 7.5
GH (Hardhet): 5 - 15o dH

Molly:
PH i vannet: 7.0 - 8.2
GH (Hardhet): 11 - 30o dH

Også har du sommerfuglciklider:
PH i vannet: 5.0 - 6.5
GH (Hardhet): 0 - 5o dH

Som du ser så passer ikke vannverdiene i det hele tatt så jeg ville ha skaffet meg ett annet kar til sommerfuglciklider med riktige verdier og sand som de må ha og evt kjøpt noen flere av samme art i 100l. Guppy og Platy er jo stimfisk så jeg ville nok ha skaffet noen flere av disse.
Cathy
Også har du sommerfuglciklider: PH i vannet: 5.0 - 6.5 GH (Hardhet): 0 - 5o dH

Vil bare nevne noe, da det så litt rart ut ovenfor. I Fiskebasen står det at sommerfuglcikliden altså trives best i vann fra null til fem i hardhetsgrad (gh). Ikke femti!

For når man kopierer direkte fra Fiskebasen og limer inn i innlegg, så forsvinner den nullen i mente ned på linjen, og gjør at det faktisk ser ut som det står 50 der, istedenfor .

Null er det ikke nei :P, men en sånn o oppi der
Tok bare en kopi fra basen ja
Når du først skal tømme karet, hvorfor ikke fylle hele med sand? Det blir penere og lettere å "innrede" enn 50/50 sand/grus i mine øyne. Når det gjelder vann trenger du ikke å ta vare på det, men du må huske å legge filteret i en bøtte vann fra akvariet mens du holder på. Og for all del, slå av varmekolben.
Tilfeldig bekjentskap
© Katrine Thoresen
Reklame for plussmedlemskap