Hvilket system kjører forumet på?

Hei!
Jeg er bare litt nyskjerrig, og lurer på hvilket "system" som kjøres på dette forumet, og hvorfor? Ikke for å klage, eller noe, men jeg opplever hele forumet som noe gammeldags mtp. funksjonalitet - det mangler liksom en hel del nyttige små finesser, syns jeg. Mulig det bare er jeg som ikke finner disse funksjonene, men da er det jo også en "svakhet" mener jeg - dersom funksjonene finnes men man bare finner dem ikke.
Jeg savner f.eks. en "gå til første uleste post" knapp i "siste innlegg" listen, for å ta et eksempel. Dette er en funksjon de fleste andre fora jeg bruker har, og som jeg bruker aktivt. Det er utrolig irriterende å måtte trykke seg inn på et emne man følger litt med på - og ja, jeg vet om "abonnér på denne tråden"-funksjonen, men av og til er man ikke så veldig interessert, kanskje, med mindre man har lite å gjøre, og tenker "jaja, jeg kan vel catche litt opp på den tråden der.

Så - av ren datanerdete interesse - hva kjører systemet på, og hvorfor? Og hvorfor ikke f.eks. vBulletin/VBAdvanced? Mulig det bare er meg, men jeg er altså vant til systemer som VBA, og frekventerer daglig mellom fem og ti fora som kjører dette systemet, og det har virkelig alt man trenger av fiffige småting (f.eks. støtte for TapaTalk?), og alt er like lett å finne, og lett å bruke.

Vær snill å ikke skyt meg nå - jeg bare lurer - og frykter at dersom funksjonaliteten holdes på et nivå som - for meg - minner om slutten av nittitallet - så ender det opp med at jeg til slutt ikke gidder henge ut her mer, og "flytter" til et litt mer "moderne" sted.
Jeg vil bare si meg enig med n5k.

Hmm. Ingen som visste dette, eller gadd å svare? Jaja...
Kan være påskeferie hos noen vettu :P

Men ja jeg er enig, jeg syns i grunn at forumet ser veldig bra ut, men jeg savner litt mer "stabilitet" - for eks jeg plages utrolig mye mer å skrive innlegg noen gang, både i Opera, FF, på laptop og stasjonær osv. Vet ikke om det er blitt noe kluss med brukeren min kanskje eller at alle har det sånn??

For eks dette med "saksemunnene", altså disse som starter i html-koder. (og spissen på hjerte-symbolet haha) - jeg kan ikke legge til html-koder eller legge inn youtube video med html kode, for alt BAK saksemunnene blir klippet vekk. Dette har jeg bare opplevd på ET annet forum på hele min internett-tid, og det er de nye YUKU-forumene.

Jeg skjønner bare ikke greia med det.. Og også hvis jeg skal for eks legge inn en link - og deretter skrive tekst enten under bildet, eller legge inn flere enn 1 link. Da blir det krøll i tekst-oppsettet her, og teksten flytter seg på måfå og havner midt i en anne setning og masse annet bajas, vanskelig å forklare men det blir skikkelig KRØLL! Jeg må som regel skrive innleggene og bildekoder osv i Notepad først, og deretter lime inn ferdig produkt. Og skal jeg forandre ferdig produkt må jeg gjøre dette i Notepad også fordi hvis ikke kan tekste-boksen her være lunefull å herje igjen.

Dette er noe jeg aldri har opplevd på andre forum, så jeg forstår bare ikke hvorfor det skjer her.

Ellers elsker jeg hele greia med nettsiden, dette med fiske/plantebasen, og at man kan ha brukere som har "mine akvarier" og alt dette, det er utrolig flott! Men jeg savner et mer "normalt" forum-oppsett.
n5k
Vær snill å ikke skyt meg nå - jeg bare lurer - og frykter at dersom funksjonaliteten holdes på et nivå som - for meg - minner om slutten av nittitallet - så ender det opp med at jeg til slutt ikke gidder henge ut her mer, og "flytter" til et litt mer "moderne" sted.

Jeg kan ikke svare på dette med hvilket system som brukes, men er litt nysgjerrig på hvilken type funksjonalitet du snakker om som savnes? Du nevner en spesifikk knapp/link, og tapatalk-funksjonalitet, men det første har vel lite med systemet å gjøre - vil tro det lett kan legges inn i et hvilket som helst forum (?) og tapatalk - vel - det stinker, så jeg får jo heller håpe det lages en oppegående "normal" nettside som også funker på mobiler og nettbrett enn at man nødvendigvis endrer system for å få denne funksjonaliteten...

Men spørsmålet mitt er egentlig - er virkelig systemet som brukes avgjørende for om du bruker forumet eller ikke? Er det ikke først og fremst innholdet som avgjør hvilke forum du bruker? Det er jo ikke slik at funksjonaliteten evt. manglende sådan på forumet gjør at det ikke kan brukes eller er nevneverdig tungt å finne frem i?
For meg har funksjonaliteten egentlig veldig mye å si, fordi et forum som kjører på f.eks. VBAdvanced rett og slett er mye enklere å bruke, og dermed bruker jeg det mer og oftere. Dette forumet her bruker jeg stort sett aldri. Jeg bruker fiskebasen og rubrikkannonsene. Selve forumdelen føles som den kommer fra før årtusenskiftet, så den blir jeg nok aldri noen storbruker av. Drit for meg, jeg vet, men sånn er det. Sikkert mye bra info å finne her inne, men sånn er det. Jeg er sikkert ikke representativ uansett.
Hva er vanskelig med dette forumet? Er da ingen problem å navigere mellom underforum og finne de siste postene? Trenger man så mye mer i et forum da?
Nei, ikke du, tydeligvis Så bra for deg. Men JEG syns at forumet er gammeldags, og derfor stilte jeg spørsmålet - av ren nyskjerrighet. Men nå har jeg lært at man ikke skal spørre om slike ting, og heller bare være glade og fornøyde for det man har.
For øvrig tror jeg du finner litt informasjon om det du opprinnelig spør etter dersom du tar en titt på profilen til Akvaforums "far". Holger har nok både designet og skrevet koden som ligger bak forumet. Skreddersøm til et spesielt formål. Er greit fornøyd med forumet jeg, selv om det alltids er småting man kunne ønske av ny funksjonalitet.
Du har lært av man ikke skal stille spørsmål, fordi noen kan ha spørsmål til dét igjen? Ikke noe poeng å innta offer-rollen så fort - man må tåle at andre kan ha synspunkter eller spørsmål til sine utsagn uten at man smeller i dørene og løper avgårde. Hvis ikke blir det vanskelig å få noe ut av et forum.

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvilke typer funksjoner du mener mangler. Har spurt to ganger nå, uten noe konkret svar. Tenker du på selve forum-delen, eller er det andre funksjoner på selve nettsiden som savnes? Er det hvordan forumene listes opp, er organisert? Søkefunksjoner som ikke fungerer så godt, profil-muligheter, sortering, abonneringsmuligheter? Hjelp meg med å forstå hva du mener...
Jeg gidder ikke bruke mer energi på det. Jeg var bare nysgjerrig på hvilket system som kjørtes, og hvorfor, og hvorfor man ikke kjører f.eks. VBAdvanced eller andre "store" systemer.
Jeg har nevnt en ørliten funksjon jeg savner i førsteposten min, jeg gidder ikke nevne flere, for jeg ser ikke helt hensikten med det. Forumet kjører slik det kjører, og sånn er det. God påske!
Eg ville ikke vært altfor optimistisk angående oppdateringer hvis eg var deg. Holger har glemt AF for lenge siden, selv om han selvsagt er her av og til.
AF går nærmest på selvstyring for tiden, selv om en moderator jevnlig er innom (Nils V). Det er for dårlig...
Donald
selv om en moderator jevnlig er innom (Nils V). Det er for dårlig...

Du glemmer Inger Anne. Inger Anne er moderator, og er jo her hele tiden.
Trodde det var en fem seks aktive moderatorer? :-O

Jeg kunne for eks tenkt meg en helt enkel chatteboks et sted, en som kanskje kan "poppes opp" så man kan surfe på sidene og chatte litt, uten å lage sånne tråder som fylles til randen med snikksnakk, (ikke fordi jeg har noe imot det altså hehe)

Ellers har jeg jo nevnt diverse krøll som jeg plages med..har sett en del ha samme greia (saksemunn) men virker ikke som det plager alle?

Kunne også tenkt meg et kommentar-felt til alle basene. Slik at man kan kommentere fisk/planter o.l veldig enkelt. Da kan man se erfaringer mens man leser om fisken/plantene osv. Kanskje litt overflødig?
Et "konkurrerende" forum kjører på vBadvanced CMPS v4.1.0 men er omtrent helt dødt, så det stemmer nok at de færreste bryr seg om standardisert forumprogramvare så lenge det grunnleggende fungerer.

AF har en del spesial-funksjonalitet som brukerne setter pris på, som f.eks. fiskebasen (skjønt den også har sine "særegenheter"), og som nok krever en dedikert utviker. Dette kunne sikkert integreres med et nytt eller alternativt forum-grensesnitt, men jeg blir overrasket om det skjer.

Jeg mistenker utvikleren for å tenke "If it ain't broke don't fix it.", og jeg må jo egentlig i prinsippet si meg enig, selv om jeg som bruker gjerne ville takket ja til et vB-grensesnitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap