Sensur som munnkurv!

Inaktiv bruker
Sendte inn ett innlegg i morges under kategori nettbutikker, der jeg fortalte om en nylig opplevd erfaring med en av våre nettbaserte akvaributikker. Kan på ingen måte forstå denne formen for sensur jeg blir utsatt for i dette innlegget, da det ble totalt slettet? Hadde til og med kopiert og limt inn dette frekke og lite kundevennlige svaret jeg fikk fra denne nettbutikken, da jeg sendte mail til dem for å opplyste om at jeg hadde fått feil produkt fra dem. Dette blir sensurert? kan noen forklare meg hvorfor ikke jeg kan fortelle om min erfaring med denne nettbutikken? Er det en interesse konflikt?

Må samtidig få rette en stor takk til alle som bidratt til å gjøre meg til en bedre akvarist. Min profil blir slettet på Akvaforum. Godtar ikke en slik form for sensur i 2013, dette er ikke Nord-Korea.
Plussmedlem
x-ray
Er det en interesse konflikt?

Ja, men jeg vet ikke hvilken butikk det er snakk om.
Kan hende de annonserer her.
Inaktiv bruker
Aquamanias
Det var nok policyen beskrevet i denne tråden som slo inn. Man kan være enig eller uenig i policyen, men det virker i hvert fall som at AF er noenlunde konsekvente i å gjennomføre den.

Men jeg syns de burde ha tatt seg tid til å sende deg en PM om det. Forstår godt at man føler seg overkjørt når man blir sensurert uten kommentar.
Plussmedlem
Skulle til å skrive forklaring på hvorfor jeg trodde det var sånn, men så akkurat at Loomis var før meg

Men jeg håper virkelig ikke du sletter brukeren din på grunn av dette, selv om jeg skjønner at du syntes det er frustrerende. Har AF laget en slik regel må de nok holde seg til den...
Inaktiv bruker
Har sendt inn sletting. Tror ikke en slik sensur i 2013 bidrar til økt brukermasse. Det er skammelig at aquamanias blir vernet av en slik sensur.
Inaktiv bruker
kan jo faktisk gjengi mailen en gang til. Mail sendt:

Hei! åpnet tetraboksen jeg bestilte til dere i går. Fikk meg en overraskelse, det var noen gedigne flak i boksen. Leser da på boksen xl flakes til store fisker. Det var ikke det jeg bestilte! Passer svært dårlig dette, da jeg har små fisker.

Mvh

Raymond

Mail motatt:

Hei!

Da får du returnere boksen, så kan jeg knuse flakene sånn at det passer til små fisk.
Så sender jeg deg på nytt.

Mvh

Aquamanias
Inaktiv bruker
Har jobbet med salg i ca 5 år. I ett slikt tilfelle som her bør man begynne med å beklage man har sendt feil produkt. Videre skal man tilby returseddel til kunden om man har ett ønske om å få det feilsendte produktet tilbake. Man bør jo også sørge at kunden får det ønskede produktet, eller? Ville vært ydmyk i slike tilfeller.
Jag tycker det är synd om du lämnar forumet. Samtidigt förstår jag frustrationen.

Mailsvaret hör endast hemma i en komedi och är kanske något man säger till en kollega, men absolut inte till en kund.
Jeg skjønner at det er vanskelig å ikke skrive et ensidig negativt innlegg etter å ha motatt et sånn svar.
Helt enig i at svaret du har limt inn er veldig uprofesjonelt, men likevel: Vi får kun høre din side av saken her, og for alt vi vet er det en urettferdig fremstilling.

Det kan hende at det har vært en forhistorie mellom deg og selgeren, som kan forklare tonen i eposten? Det vet vi ikke.

Det kan selvfølgelig også hende at det ikke har vært en forhistorie, og at din fremstilling er helt rettferdig, men det vet vi jo heller ikke, så lenge vi bare får en side av saken.

Regner nok med at denne tråden også forsvinner ganske fort nå.
Inaktiv bruker
Det er ingen forhistorie til dette. Da hadde jeg ikke brukt dem. Om så var, er svaret jeg får helt på tryne. Første og siste gang jeg handler derfra.
Har bare gode erfaringer med Aquamanias, men er helt enig at om man blir behandlet dårlig på noen måte ang nettbutikker eller andre butikker må man kunne få lov å si sin mening og dele sine erfaringer.
Det er jo også med sånne erfaringer nettbutikker kan forbedre seg og bli enda bedre samt øke konkurransen til andre nettbutikker.

Driver selv med nettbutikk og vil helst høre negative ting fremfor positive nettopp for å bli bedre og gi best mulig service til kundene.
Jeg synes det er en grei praksis å ha at man sletter de såkalt "ensidig negative" innleggene med særlig fokus på at enkeltpersoner vil kunne identifiseres som følge. Jeg mener det er en veldig god praksis at enkeltpersoner skal slippe å henges ut i debattfora.

Som Kampfisk er inne på er det nu engang også slik at butikkene i praksis er forsvarsløse og vi kun får presentert en side. Jeg sier på ingen måte at innleggsstarters opplevelse er ukorrekt, jeg uttaler meg kun på generelt grunnlag.

Videre står det helt klart i statuttene her at den type innlegg vil bli slettet uten forvarsel. Da kan jeg heller ikke se at moderator her har gjort noe galt. Man må gjerne være uenig i hvilke kjøreregler som finnes på et debattforum som akvaforum, men så lenge de er som de er må de nesten overholdes og som brukere må vi da godta at moderatorene gjør det de er satt til. Jeg kan godt kjøre i 90 i en 70-sone fordi jeg synes det virker trygt ut fra føre og forhold, men jeg gidder ikke skjelle ut politiet efterpå fordi jeg blir bøtelagt eftersom jeg selv har valgt å ikke forholde meg til reglene. Politiet er kun håndhever.
Plussmedlem
Kampfisk
Det var nok policyen beskrevet i denne tråden som slo inn.

Hvis det er en policy så burde den stå i retningslinjene - ikke i en tråd man må leite seg fram til

Sletting av den omtalte tråden går under pkt. 27.
Plussmedlem
x-ray
Det er skammelig at aquamanias blir vernet av en slik sensur.

Dette gjelder alle slags butikker som blir omtalt på Akvaforum.
Greit at man ikke trenger å gjengi hva som har blitt sagt, men om forumet f.eks hadde en tråd hvor man f.eks kunne skrevet erfaringer vi har hatt. Vet det finnes en haug med tråder hvor det blir anbefalt ditt og datt, men tenker mere på en fast butikk/nettbutikk tråd som blir låst fast øverst over hvilke erfaringer man har av div nettbutikker/butikker. Man trenger jo ikke utdype hvert ord, men bare si god erfaring og god service eller dårlig erfaring, dårlig service, fikk ikke hva jeg betalte for, osv.
På den måten kan jo vi se hvilke nettbutikker som blir anbefalt og ikke. Det er jo også mye lettere for oss som er nye og kunne bla igjennom 1 tråd enn søke og få opp 500+ tråder som man må gå igjennom. Da man bruker søk her på forumet kommer det jo ikke de siste postene opp, men dem ligger hulter til bulter noe som også gjør det vanskeligere for butikker som var aktive i 2006 kan være stengt nå.
Loomis
Hvis det er en policy så burde den stå i [URLBLOCK1] - ikke i en tråd man må leite seg fram til ;)

Jeg aner ikke i hvilken grad denne policyen er offisiell eller ikke, men jeg er enig i at den godt kunne ha stått i retningslinjene (og vært offisiell), all den tid den faktisk praktiseres.

Er enig i det aller meste som er skrevet i denne tråden, både for og imot sletting/ "sensur".

Kommer med en liten betraktning, som så absolutt ikke er noen påstand.
For å sette det litt på spissen, har vel ikke forumet noe interesse av at det skal bli alt for mye "hoggestabbe". Tross alt bidrar vel disse butikkene med betydlige annonse inntekter.

- Tore -
Tja, hva skal man si om dette da.

Ser at det fremsettes påstander som jeg mener faller på egen urimelighet, men skal forsøke oppsummere litt.

Ensidig kritikk av personer, grupper, butikker osv vil bli moderert og slette når det vurderes slik av moderatorer på Akvaforum. Det er selvfølgelig slik at eier av nettbutikk skal få slippe forsvare seg i det offentlige rom, når det gjelder tvistesaker med kunder.

Det er ikke slik at det er mulig å lage retningslinjer som omhandler alle ulike problemstillinger på et forum.

Tar dere et utgangspunkt om at du ikke bør svare på et innlegg som provoser deg, har du allerede fjernet 50 % av innlegg som må modereres på Akvavaforum.

Tar du i tillegg inn at dette er akvarieforum og forholder deg til dette, og at innlegg bør i all hovedsak være relatert til vår hobby, har nesten fjernet resten av innlegg som må modereres.

Et konkret tips til trådstarteren her ville være, at du heller gir avsender på mailen en tilbakemelding på hvordan du oppfatter svaret, slik at avsender kan svare deg og at dere kan ordne opp i dette.

Så en advarsel til slutt, tråden vil bli moderert og flyttet fra det åpne forumet senere i dag, da det ikke er ønskelig med ensidig negativ kritikk av butikker eller nettbutikker.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap