"self-cleaning fish tank" - virkelig??

(Er helt ny her, så håper jeg ikke begår noen faux-pas ved å poste her først? Så hvertfall ingen regler om introduksjonstråder.

I forbindelse med dette produktet:

Self-Cleaning Fish Tank that Grows Food

? So what's happening? The fish, they poo and they pee, and all that waste-water gets broken down by beneficial bacteria into nutrients
? The waste-water from the fish is then pumped up & upcycled as an awesome organic fertilizer for the plants. The plants take up the nutrients and, at the same time, clean the water which then falls back down for the fish.
? There is no soil - the plants are growing just on rocks - all the nutrients coming from the fish (no need for any artificial fertilizers - it's all organic!!)
? There is no need to clean the water because of the plants - it's a self-cleaning fish tank!

...nå stemmer det jo at jeg er ganske så fersk innenfor det med akvarie, men utifra det jeg har lest og forstått på forumet her, så høres dette ganske så misvisende/falsk ut? (Høres jo faktisk ut som det motsatte av det jeg her lært fra Akvaforum?!)

Avfallsstoffer fra fisken er jo ikke plantegjødsel, men må jo gjennom denne nitrogen-syklusen og bli til nitrat før dette faktisk stemmer?
...men det er jo ikke filter (eller tilrettelagt for filter) i den lille tanken? Er jo ikke nok bakterier som lever i substratet de bruker til å håndtere en fisk uansett??

Inget behov for å skifte vann? Tar disse urteplantene opp såpass mye nitrat at vannbytte ikke er nødvendig? (Når det bare er én fisk? Tenker nu som så at urteplanter ikke er mye bedre enn akvarieplanter til å ta til seg nitrat, og vet at i et "vanlig" akvarium må jo vannbytter til for å holde nitrat-nivået på et trygt nivå.)

Høres jo egentlig mer ut som en perfekt oppskrift på ett stykk forgifta fisk enn et "økologisk, lukket øko-system" detta, så vidt som jeg har forstått hvordan fiskehold faktisk er. Eller hva sier dere fiske-smarte folk her på akvaforum?
Jeg ville nå ha fulgt med litt jeg ihvertfall. Dog det er sikkert mulig i teorien å få alt til å fungere perfekt.

Naturen klarer det jo I et jææææævla stort akvarium.
Ville nok tatt dette med en STOOOR klype salt :P

3 gallons er vel rundt 11 liter vann, en bøtte altså. Om man fyller en bøtte med vann, ørlite grus i bunnen og hiver oppi noen flyteplanter, så skulle altså en fisk overleve oppi der, til og med uten vannbytter? Meget skeptisk. Når det er sagt så er vel ti liter bedre enn de små halvliters bettaboksene jeg ser til salgs i dyrebutikkene, vel og merke i tillegg til hyppige vannbytter. "Bedre" er imidlertid ikke godt nok etter min mening.

I tillegg så ser det ut til at man også må så plantene først, ihvertfall følger det med frø. Sukk.

Jeg er veldig begeistret for kampfisker og det er gjør rett og slett vondt å se hva folk får seg til å gjøre med disse flotte fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap