Er dere mange her som har erfaring med noen av disse?
Jeg har litt lyst å prøve meg på et vivarium, foreløpig helt uten noe slags insekt/dyr osv, men bare med planter.
(Dette blir en god stund til altså, det blir engang etter jeg har fått bygget ut soverommet mitt, så jeg har god tid å lese meg fram til ting på)
Jeg har en 54 liter jeg kunne brukt, men skulle gjerne heller ha hatt litt høyde på det, og heller da litt kortere i lengden. Så mulig jeg heller en dag prøver å få tak i et høyt terrarie.
Men jeg har en del spørsmål. Har sett en del videoer av folk som setter opp diverse på YT, og de gjør det veldig enkelt heldivis, men jeg vet jo hvor "enkelt" vi akvarister kan få ting til å se ut, selv om det egentlig er litt mer "bak fasaden".
I tillegg må de som regel ta forhåndsregler og følge kravene til dyrene de skal ha, men her til lands er dette vel ikke helt det store problemet.
Først av alt kan jeg vel spørre - og dette er da altså et dyr-løst vivarium jeg vil ha - kan jeg ha toppen nesten helt tett hvis jeg vil ha det fuktig? Vil det ikke bare råtne da?
Jeg tenkte først at jeg ville ha bittelitt vann, slik at det kunne fordampe og komme ned som regn, men jeg må ikke. Ser de fleste som har terrarium ihvertfall, de har bare sånn gitter øverst for å få inn luft. Vil det bli for mye fukt å ha glasslokk (med hull til diverse ledninger og slikt?)
Hvor ofte må man "holde det rent"? Noen sier kanskje en gang hvert år eller hvert andre år. (Og da mest bare for å passe på at det ikke blir så mye vann at det går over steinbunnen og opp i jorda/mollen) - Stemmer dette?
Jeg ser for meg at jeg kanskje skaffer ei litt tykk plate, kanskje 5 - 10 cm med slik våtroms-ispor og har som ei "øy" i midten, og stein og vann rundt. Og et lite filter i det ene hjørnet, for sirkulasjon. Så slik styrofoam/ispor teppe over. Husker ikke hva det heter, men sånn der dekke ihvertfall. Og deretter terrarie "jord" i ulike slag. Er det noe her som er en fordel? Mens noe annet er helt ubrukelig. Jeg vil helst gjøre dette rimelig billig, hehe.
Som bakgrunn kunne jeg tenkt meg slike saxim-plater, hvis det var rett navn? Men jeg finner ingenting som heter saxim på nett. Er dette noe de selger på Plantasjen?
Ihvertfall, planter og div er vel greit nok. Det jeg lurer på er dette med lys. UVB lys, er dette et must- have? Hva er det egentlig? Kan man ikke bruke vanlige lys, lik de vi bruker i akvarier? Og kan jeg bruke slike "varmesteiner" for å øke temperaturen i vivariet? Så noe snakket om å bruke varmedekke, men de snakket om at det skulle ligge under hele terrarie, altså, under glassplaten? Er det rett?
Så var det dette med tåke. Hva gjør egentlig tåken? Er det bare for effekt for dyrenes skyld, eller har det en funksjon? (Som ikke vanlig "misting" kan gjøre istede)