Muggskader av akvarium????

Hei, har noen her inne opplevd å få mugg/råteskader på hus eller leilighet som følge av å ha akvarium?

Jeg bor i en loftleilighet i et gammelt murhus nede ved sjøen, og så lenge jeg kan huske har besøkende alltid klaget på høyluftfuktighet her.

Har oppdaget sopp inne på soverommet, og min familie (som er ihuga motstander av intressen min) påstår bastant at det er akvarienes feil.

Har dekkglass på begge karene, og jeg har ikke hatt dem like lenge som jeg har bodd her; men er det virkelig sånn at de kan forårsake sopp og råte, eller skyldes dette underliggende problemer i selve huset?
Jeg synes det høres veldig rart ut..? Et akvarium ligger vanligvis på 20-30grader, altså litt fukt /damp kan de jo avgi, men et hus skal jo tåle det med ventilasjon. Kaffetrakter, komfyr, oppvaskmaskin, tørkestativ, tørketrommel avgir nok mer fukt til sammen enn et akvarie. Evt. Kan det jo være at det har vært sølt vann uten å ha blitt tørket opp? Rent vann via ledninger til vegg /gulv feks?
Dette vet jeg ikke sikkert altså, er bare min spekulering.
Jeg ville først og fremst funnet ut hvor god ventilering dere har, lufting er veldig viktig for er godt inneklima.
Har billige fuktmålere og lufter ut når det kryper over 60. Akvariene er derimot ikke hovedårsaken til fukt her hos oss. Har akvariene på stuen med åpen løsning til kjøkken og via kjøkkenet er det tilgang til badet. Den perioden vi drev å malte på kjøkkenet så sperret vi med presenning mellom kjøkken og stue for at ikke fiskene skulle få problemer pga malingen og da gikk luftfuktigheten ned på stua der karene står. Vil derfor tro at fuktighet i forbindelse med matlaging, dusjing og klesvask er hovedårsaken. I eldre hus kan det også vare innsig fra grunnen og eventuelt sprekker i tak og vegger. Akvarier med åpen topp kan sikkert avgi litt mer fuktighet enn de som har dekkglass eller heldekkende topp, men så lenge du ikke har det så ville jeg ikke bekymret meg. Lufting er nødvendig uansett om man har akvarier eller ikke
Først og fremst vil jeg si meg enig med Astrid og Lissuz om at det ikke burde være akvariumets feil med fuktigheten. Ting som tøytørking, dusjing, matlaging, oppvask(maskin), gammeldags tørketrommel uten utblås direkte ut(ikke kondenstørker med tank/avløp) vil nok føre til generelt mye mer tilførsel av fuktighet.

Av egen erfaring etter å ha studert i Danmark og bodd i flere år i murhus der, "puster" et murhus mye mindre enn de, ikke helt nye norske hus gjør. Leiligheten jeg bodde i hadde en så dårlig utlufting at det var veldig problematisk å tørke tøy, få badet tørt etter dusjing osv. Siden jeg leide og ikke eide, ble løsningen å kjøpe et par billige luftavfuktere. Det vil senke luftfuktigheten meget effektivt om den er stor nok/ om du har mange nok. Spesielt effektivt om du monterer avløpsslange så du slipper å tømme beholderen så ofte. Kan feks kjøpes på clas ohlson: [URL=http://www.clasohlson.com/no/Cotech-10-l-luftavfukter/36-5204[/URL]

Løsningen med luftavfuker bør dog ikke sees på som eneste mulighet, den kan være et godt redskap for kortere perioder eller hvis alternativene er dyre, feks som i en kjeller som blir fuktig i regnperioder ol. da drenering kan være veldig dyrt.

En kamerat av meg bodde i en leilighet hvor luften føltes veldig fuktig, der var faktisk problemet lekkasje i et av rørene ved varmtvannsberederen som var problemet. De merket det ikke før det hadde gått veldig lang tid. Der måtte vinduer byttes pga råte gulvene måtte rives opp og det måtte brukes kraftige luftavfuktere for å tørke betongen i flere uker.

Så min anbefaling til dere vil være

1: Sjekk alle rør som kan sjekkes etter lekkasjer, det kan være små drypplekkasjer så sjekk etter tegn på fuktskade(skjolder, mugg, råttent treværk, maling som flasser av mur, osv). Spesielt viktig å sjekke rørene i nærheten av der det er oppstått mugg, om det er noen.

2: Sjekk om dere har nok lufteluker helst i alle rom.

3: Eventuelt invester i noen fuktighetsmålere så du kan se om fuktigheten varierer i rommene, etter været(regn...), spesielle ting som gjøres i huset, osv.

4: Sjekk opp hvordan tøy tørkes. Gammeldagse tørketromler som bare bruker varmluft bør helst gå direkte ut. Er det dårlig utlufting kan en luftavfukter som brukes sammen med tørkestativ hjelpe utrolig mye. Før jeg investerte i en i Danmark brukte jeg 2 døgn på å tørke et stativ, med luftavfukter kun en natt.

5: Avtrekksvifter på problemområder som bad, vaskerom osv. Kan installeres og brukes ved behov. Akkurat som mange har lys sensorer til utelys, kan en få fukt sensorer som styrer dette automatisk. Her kan også luftavfuktere brukes om det ikke er tilgjengelige lufteluker/kanaler tilgjengelige.

Litt "wall of text" her nå men håper det kan være til hjelp. Fuktighet i hus som fører til mugg er ikke noe særlig og bør tas på alvor.
Lykke til med å få bukt med fuktigheten.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap