- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Flytte på akvariet - hva tåler det?
Flytte på akvariet - hva tåler det?
Visste ikke hvor jeg skulle plassere denne, så ble i denne tråden.
Jeg har funnet ut (litt sent) at kommoden 110 literen står på ikke er dimensjonert for så stor vekt og sover dårlig om natta nå. Så lurer jeg på hvor mye jeg må tømmme ut for at det skal være forsvarlig å flytte på det (med tanke på bunnglasset) Regner vel med jeg må ta ut alt vannet, men hadde vært veeeldig fint hvis bunnmaterialet og plantene kunne få stå med litt vann rundt røttene. Vil glasset tåle dette? (Er Juwel 110 liter og ganske avlangt)
Jeg har funnet ut (litt sent) at kommoden 110 literen står på ikke er dimensjonert for så stor vekt og sover dårlig om natta nå. Så lurer jeg på hvor mye jeg må tømmme ut for at det skal være forsvarlig å flytte på det (med tanke på bunnglasset) Regner vel med jeg må ta ut alt vannet, men hadde vært veeeldig fint hvis bunnmaterialet og plantene kunne få stå med litt vann rundt røttene. Vil glasset tåle dette? (Er Juwel 110 liter og ganske avlangt)
Postet 25.04.15 kl 00:39
Endret: 25.04.15 kl 00:40
Det lureste er å tømme det for vann og eventuelle steiner. Dett er ganske tungt å flytte 110kg+
Dette med bord er en del av planleggingen med akvarium. Noe som blir på pekt i de fleste bøker, man bør ikke flytte på akvariene unødvendig. Nå er det jo nødvendig å flytte det da det kan gå ille om det ikke skjer, men unødvendig da det dessverre skulle vært bedre planlagt.
Men men, man lærer så lenge man lever. Heheh, Det blir i hvertfall noe av det første man tenker på ved neste akvarium.
Og når vi nå er inne på dette, husk å ikke plaser karet så det får direkte sollys eller står på en plass med mye trafikk (Folk frem og tilbake).
( unngå sollys pga. Alger, trafikk pga. Stress av fisk.)
Dette med bord er en del av planleggingen med akvarium. Noe som blir på pekt i de fleste bøker, man bør ikke flytte på akvariene unødvendig. Nå er det jo nødvendig å flytte det da det kan gå ille om det ikke skjer, men unødvendig da det dessverre skulle vært bedre planlagt.
Men men, man lærer så lenge man lever. Heheh, Det blir i hvertfall noe av det første man tenker på ved neste akvarium.
Og når vi nå er inne på dette, husk å ikke plaser karet så det får direkte sollys eller står på en plass med mye trafikk (Folk frem og tilbake).
( unngå sollys pga. Alger, trafikk pga. Stress av fisk.)
Postet 25.04.15 kl 07:45
Postet 26.04.15 kl 00:24
Endret: 26.04.15 kl 00:25
Kom noen snille fam.medlemmer med en solid kommode til meg i dag og hjalp til å flytte det over. Tappa ut mesteparten av vannet med akkurat nok vann på bunnen til at jeg slapp å ta ut fisk og planter. Tenker de fikk mindre stress under plantene slik, selv om det ble litt trangt enn om jeg skulle fanget inn alle og hatt over i balje. Gikk rimelig fort og pumpen var vel bare slått av en 20 minutter. Helte i tillegg litt vann nedi den med jevne mlm.rom mens jeg holdt på. Så er det bare å håpe at glasset ikke har blitt svekket av dette.
Postet 27.04.15 kl 00:07
Så godt når man får hjelp. Høres ut som det ble veldig bra utført.
Går nok bra med glasset, glass er utrolig sterkt, det verste for glass er slag eller spark.
De svake punkter på akvarium er ofte silikon skjøtene.
Men det er bare å følge med om det blir vått rundt karet.
Og så lenge karet står i vater alle veier, ja da bør det nok gå bare fint.
Går nok bra med glasset, glass er utrolig sterkt, det verste for glass er slag eller spark.
De svake punkter på akvarium er ofte silikon skjøtene.
Men det er bare å følge med om det blir vått rundt karet.
Og så lenge karet står i vater alle veier, ja da bør det nok gå bare fint.
Postet 27.04.15 kl 07:18
Postet 27.04.15 kl 12:08