Hagedam i vinterhagen, går det?
Ja, det har tørna helt for meg nå ;P Fiskedilla til tusen.....
Hvor har jeg plass til mere fisk? Vinterhagen, ja.... Hagedam der? Hmmmm... Hva med temperatursvingninger? Vinterstid er det ned i +5 grader, men kan fort komme opp i +20 hvis det er sol... 400-500 liter vil jo ikke varmes opp like fort som lufta...men ... skeptisk..... Noen fisker som tåler bra temperatursvingninger? Snakker da om en variasjon på 15 grader variasjon i døgnet (luft)... Tror ikke vannet har like store svingninger...
Sprø? Ja. ;P
Hvor har jeg plass til mere fisk? Vinterhagen, ja.... Hagedam der? Hmmmm... Hva med temperatursvingninger? Vinterstid er det ned i +5 grader, men kan fort komme opp i +20 hvis det er sol... 400-500 liter vil jo ikke varmes opp like fort som lufta...men ... skeptisk..... Noen fisker som tåler bra temperatursvingninger? Snakker da om en variasjon på 15 grader variasjon i døgnet (luft)... Tror ikke vannet har like store svingninger...
Sprø? Ja. ;P
Postet 22.05.07 kl 23:45
Hva med koikarper, det er flotte fisker som også tåler relativt kaldt vann. Vet ikke hvordan de tåler store temperatursvingninger, eller temp. under 10 grader, men kanskje du kan slenge oppi en eller to varmkolber når den værste vinterkulden setter inn..?
Postet 23.05.07 kl 00:59
Postet 23.05.07 kl 01:40
Hagedam i vinterhagen... åh, det hadde vært no' det! Det er min drøm!
Problemet er at det ikke er plass til hverken vinterhage eller hagedam her
*sukk* Det er så mye jeg vil ha!
Heldiggris er du som har vinterhage!
Du kan evt unngå de store temperatursvingningene i hagedammen ved å ha litt varme i form av varmekolbe i vannet, men vet ikke noe om hva kostnadene ved dette (det kommer vel an på hvor mange liter som skal varmes opp).
Drømmen min er en vinterhage! Da skulle jeg hatt den utrolig flotte, store planten Engletrompet der i krukker, den som nærmest blir et tre Pluss en haug andre som må overvintre frostfritt fordi de ikke tåler den norske vinterfrosten. Har ikke kjeller en gang her, så slike planter er utelukket for meg nå. Snufs!
Tenk å ha en haug slike hengende over vannet i en hagedam, Aggi?? Med noen strategisk plasserte kurvstoler med myke puter og dempet kveldsbelysning i dammen?
Problemet er at det ikke er plass til hverken vinterhage eller hagedam her
*sukk* Det er så mye jeg vil ha!
Heldiggris er du som har vinterhage!
Du kan evt unngå de store temperatursvingningene i hagedammen ved å ha litt varme i form av varmekolbe i vannet, men vet ikke noe om hva kostnadene ved dette (det kommer vel an på hvor mange liter som skal varmes opp).
Drømmen min er en vinterhage! Da skulle jeg hatt den utrolig flotte, store planten Engletrompet der i krukker, den som nærmest blir et tre Pluss en haug andre som må overvintre frostfritt fordi de ikke tåler den norske vinterfrosten. Har ikke kjeller en gang her, så slike planter er utelukket for meg nå. Snufs!
Tenk å ha en haug slike hengende over vannet i en hagedam, Aggi?? Med noen strategisk plasserte kurvstoler med myke puter og dempet kveldsbelysning i dammen?
Postet 23.05.07 kl 02:18
Endret: 23.05.07 kl 02:24
Ja, engletrompet er vakker... Min mor har denne planten, og hun setter den inn om vinteren. Den er visst desverre ganske giftig, så jeg vet ikke om jeg tør ha den hengende over en hagedam.... Når det gjelder vinterhagen, så er det ikke så veldig mye å misunne meg, for den er bare på ca 10 kvadrat ;P Men en liten gullfiskdam hadde vært kjekt å kunne hatt der likevel... Men det var de temperaturforandringene, da.... Om sommeren kan det også bli svingninger... Har opplevd ca 30 grader der inne :S
Men ute om sommeren kan det jo også svinge veldig mellom dag og natt... så kanskje fiskene tåler det?
Men ute om sommeren kan det jo også svinge veldig mellom dag og natt... så kanskje fiskene tåler det?
Postet 23.05.07 kl 08:24
Du er ikke den eneste som drømmer om hagedam, Aggi! Jeg skal skaffe meg det også før eller senere. Og da skal jeg også ha en bitteliten bekk, ned gjennom steinbedet mitt (den blir maks en meter, men bedre enn ingenting ). Men det blir rett og slett ikke i år. Delvis fordi jeg ikke har råd, delvis fordi jeg ikke har tid. Det er så mye annet som må gjøres i hagen først. Da jeg flytta inn her i fjor, lå hagen mer eller mindre brakk, så det er mye arbeid med å få den sånn som jeg vil. I år blir det nok å anlegge plena på nytt. Dessuten må jeg planere ut til en liten plass å ha hagemøblene på (skal legge ned stein av et eller annet slag). Så må jeg grave ut litt mer plass til å snu bilen på. Dessuten må jeg få gravd opp hele den delen som jeg skal ha som kjøkkenhage, og få skikk på det som skal være blomsterbed. Og, ja, lage steinbedet mitt (skal gjøres nå i år, dette siste). Jeg vet det høres ut som om jeg har en diger hage, men det er ikke tilfelle. Men jeg skal utnytte den lille flekken jeg har så godt som mulig :-P
Postet 23.05.07 kl 10:30
Postet 23.05.07 kl 12:03
Endret: 23.05.07 kl 12:09
Hagedam i vinterhagen høres ut som en stålende plan!
Med en varmekolbe til å kontrollere tempen kan du vel ha mye rart i dammen?
Hva med H. Formosa? http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4177
Har lest et eller annet sted at de trives ned mot 12 grader. Ikke vokser de ut av en liten dam heller Og de er nydelige fisker! -En av favorittene mine!
Jeg har forresten gravd meg en liten dam nå i vår! Vann og pumpe mangler, og to koi går og "tripper" inne i et ekstraakvarie de bor i til de skal ut. Gleder meg som en unge til å få den ferdig!
Er helt sikker på at du kan finne noe som passer i din lille vinterhagedam. Gleder meg til å høre hva det blir!
Maren
Med en varmekolbe til å kontrollere tempen kan du vel ha mye rart i dammen?
Hva med H. Formosa? http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4177
Har lest et eller annet sted at de trives ned mot 12 grader. Ikke vokser de ut av en liten dam heller Og de er nydelige fisker! -En av favorittene mine!
Jeg har forresten gravd meg en liten dam nå i vår! Vann og pumpe mangler, og to koi går og "tripper" inne i et ekstraakvarie de bor i til de skal ut. Gleder meg som en unge til å få den ferdig!
Er helt sikker på at du kan finne noe som passer i din lille vinterhagedam. Gleder meg til å høre hva det blir!
Maren
Postet 23.05.07 kl 14:31
AggiAh, sukk! Drømme, drømme! Den som hadde et eget lite hus, med en liten hage, og en bekk og en dam, og en hest og....en ridder... ;P
...og vedlikehold og en håpløs nabo og snømåking og...
(Hehehe, jeg trives faktisk med å være huseier, bare så det er sagt )
Jeg hadde forresten ikke hatt noe imot ridderen, jeg heller. Jeg er smertelig og ufrivillig single!
PS: Turnips, det er kun lov å ha gullfisk og koi i utedam, så det er ikke så store muligheter til å drømme der. Men hvordan man klassifiserer en dam i en vinterhage, se det er et interessant spørsmål...
Postet 23.05.07 kl 15:22
Den var fin, Turnips! Men blir den ikke nermest usynlig i en dam?
I profilen står det også fra 20 grader og opp, men det er kanskje helt riktig? Da undrer jeg litt på om jeg kunne hatt danioer i en dam, eller en stor krukke/tønne... De skal jo være kaldtvannsfisk...? Jeg kan ikke grave, forresten, da kommer jeg ned til naboen ;P Tenkte mer på noe som tilsvarte en liten dam på max 500 liter. Har ikke utelukket gullfisk ennå, men vet ikke om det tåler temperaturstigningen om sommeren. Varmekolbe eller annen løsning er greit om vinteren, iallefall sånn at det kan holde en 10-15 grader, men verre i varmen om sommeren... Noen som Vet hvor lang tid det tar for solen å varme opp f.eks 400 liter vann, når lufttemperaturen stiger fra 15 til maxtemp på 30 grader? Kan jo hende at det tar så lang tid at det aldri når 30 grader? Hva gjør andre dam-folk med fiskene når det er skikkelig varmt ute?
I profilen står det også fra 20 grader og opp, men det er kanskje helt riktig? Da undrer jeg litt på om jeg kunne hatt danioer i en dam, eller en stor krukke/tønne... De skal jo være kaldtvannsfisk...? Jeg kan ikke grave, forresten, da kommer jeg ned til naboen ;P Tenkte mer på noe som tilsvarte en liten dam på max 500 liter. Har ikke utelukket gullfisk ennå, men vet ikke om det tåler temperaturstigningen om sommeren. Varmekolbe eller annen løsning er greit om vinteren, iallefall sånn at det kan holde en 10-15 grader, men verre i varmen om sommeren... Noen som Vet hvor lang tid det tar for solen å varme opp f.eks 400 liter vann, når lufttemperaturen stiger fra 15 til maxtemp på 30 grader? Kan jo hende at det tar så lang tid at det aldri når 30 grader? Hva gjør andre dam-folk med fiskene når det er skikkelig varmt ute?
Postet 23.05.07 kl 15:37
Endret: 23.05.07 kl 15:38
DyrehagenPS: Turnips, det er kun lov å ha gullfisk og koi i utedam, så det er ikke så store muligheter til å drømme der. Men hvordan man klassifiserer en dam i en vinterhage, se det er et interessant spørsmål...
Tja, min vinterhage er innglassert, og har sovesofa og gardiner, så jeg regner det egentlig som inne, bortsett fra at det er lysere og større temperatursvingninger... Tror ikke jeg får problemer med loven, så lenge jeg passer på at fiskene jeg velger har det bra... Kunne sikkert hatt tropefisk der om jeg ville, men det hadde blitt mye kondens og dyr strømregning....
Postet 23.05.07 kl 15:45
Jeg så vel for meg, litt som Aggi sier, at en dam i en vinterhage egentlig er en "innedam", og da kan det vel ikke være noen begrensningen på hva man har oppi?
Ser at H.formosa skal ha min 20C i følge akvaforum. Jeg synes jeg har lest, (muligens i en salgsannonse på fisker her på forumet) at de fint går an å ha i en utebalje, og at de tåler ned mot 12C. Mine er inne hele året med ca 23C, så jeg har ingen erfaring med å ha de kjøligere...
Et annet alternativ er flekket kaudi:
Uansett er det jo en del fisk som kan ha det ganske kjølig. Hvis du kikker litt i fiskebasen dukker det plutselig opp en og annen som sikkert hadde passet i vinterhagen din!
Ser at H.formosa skal ha min 20C i følge akvaforum. Jeg synes jeg har lest, (muligens i en salgsannonse på fisker her på forumet) at de fint går an å ha i en utebalje, og at de tåler ned mot 12C. Mine er inne hele året med ca 23C, så jeg har ingen erfaring med å ha de kjøligere...
Et annet alternativ er flekket kaudi:
Uansett er det jo en del fisk som kan ha det ganske kjølig. Hvis du kikker litt i fiskebasen dukker det plutselig opp en og annen som sikkert hadde passet i vinterhagen din!
Postet 23.05.07 kl 16:07
Postet 23.05.07 kl 16:39
Har et eksempel på hva som kan brukes:
Broren min har en liten "dam" på verandaen. -Det ser ut som en halv gammeldags tretønne, (vet jammen ikke hva det heter). Denne holdt ca 100 liter, og etter at den hadde trutnet var den helt tett. Så også større ut enn 100 liter, og ble veldig flott med vannplanter i! (Han har ikke fisk i).
Ellers er det sikkert enda mer morro med noe som er enda større!
Broren min har en liten "dam" på verandaen. -Det ser ut som en halv gammeldags tretønne, (vet jammen ikke hva det heter). Denne holdt ca 100 liter, og etter at den hadde trutnet var den helt tett. Så også større ut enn 100 liter, og ble veldig flott med vannplanter i! (Han har ikke fisk i).
Ellers er det sikkert enda mer morro med noe som er enda større!
Postet 23.05.07 kl 17:05
Postet 23.05.07 kl 17:08
Å å å å! Jeg fant en perfekt fisk i basen! :D
Her... Den skal helst ha temperaturforandringer, og tåler alt mellom 5 og 28 grader, og så er den fiiin ;D
Postet 24.05.07 kl 02:49
Postet 24.05.07 kl 04:54
Postet 24.05.07 kl 08:11
Postet 24.05.07 kl 09:23
Postet 24.05.07 kl 09:51