Alternativ hagedam...Bildeserie

Har lenge ønsket meg hagedam ute, men med leid bolig og en hage med formasjoner omtrent som Galdhøpiggen har det ikke vært aktuelt å gjøre noe. Men så kom det en liten lys idè ramlende sammen med godværet. Hvorfor ikke være litt original?? Oppå verandaen må man jo kunne gjøre noe rart. Så da var det bare å hente frem det gamle hullete Hozelock-bassenget, tette det så godt som mulig å se hva man kunne få til. Grovt smergelpapir og silicon var alt som skulle til før bassenget var brukbart. 3 Lecablokker med isopor oppå ble stablet opp på verandaen for å støtte opp bassenget.

Begynner å lage ramme rundt bassenget i 48x48 trykkimpregnert treverk....

Avstivning til øvre del av bassenget montert. På grunn av rekkverket på verandaen løftet jeg hele ramma ut på gårdsplassen og kledde ramma med 21x98 terassebord for så å bære den på plass oppå verandaen igjen. Dammen ble senket oppi ramma på nytt, og toppen kledd med bord. Plass til filtertønne i hjørnet. Filteret er av typen TetraPond PF 7000, beregnet på dam opptil 7000 liter.
Pumpen er en Sacem Surf 1800 l/t som vil være stor nok til å drifte både tønnefilteret og en liten fontene midt i dammen. AA UVC-lys på 24 watt med pumpe er også montert. Litt overdimensjonert kansje, men bedre med for mye enn for lite. Man tager hva man haver.....
Bordene oppå bassenget er skjært til, og bassenget omhyggelig støvsugd for sagflis. Da er det på tide og testkjøre vidunderet. Engelsk elvegrus er hatt oppi. Dettte gir en ganske lys farge oppi karet i motsetning til den svarte plasten. 300 liter vann og på med pumper. Tønnefilteret er fylt opp med Koi-bæsj for å få en rask biologisk start på filtret. Så var det bare å akklimatisere en gjeng med små gullfisk og melde adresseforandring for dem. Og nå er det beksvart ute, så nå får jeg ikke gjort noe mere i dag iallefall. I morgen bærer det avgårde til Plantasjen å få noe planter til å pynte opp rundt dammen. Da skal det også haes i en vannlilje som har stått og ventet på å bli sjøsatt en god stund.
Kult! Jeg ser for meg et lite landskap rundt dammen med en liten modelljernbane rundt
Litt barnslig, kanskje, men det er vel lov å leke litt?
Pettern
I morgen bærer det avgårde til Plantasjen å få noe planter til å pynte opp rundt dammen. Da skal det også haes i en vannlilje som har stått og ventet på å bli sjøsatt en god stund.


PS. På plantasjen har de mange fine dam planter og! Vi ha kjøpt noen til vår "dam", og de var ganke visne når vi kjøpte de, men nå er de fine. Og etter hvert skal det komme fine blomster på de!:p Det er bilder av blomstene på potta... De ser ikke akkurat fine ut i "butikken", men de blir det etter noen uker...=D

For en snedig måte å ordne seg "hagedam" på!
Har noe av det samme på vår veranda
Vi kjøpte også en slik plastform da vi fikk lyst på hagedam.

Av frykt for at en av våre barn skulle klare å "tryne" oppi damen valgte vi å ikke grave den ned i hagen. Vi bygget derfor en trekasse til den og fyllte den med jord som støtte til plastformen. Den har stått på verandaen vår noen år nå, og det har fungert helt fint. Eneste problemet er at koien blir litt stor etterhvert, vi må derfor bytte de inn i mindre.

Det har begynt å vokse opp ymse planter/blomster i jorden rundt dammen. Det har tilogmed vokst opp en jordbærplante i jorden vi har brukt. :o)

Morsomt å se at det ikke bare vi som har hagedam på verandaen. :o)

Inaktiv bruker
Dette ser veldig bra ut Pettern. Flere bilder a.

Har planer selv om å bruke et slikt kar nedsenket i terrassen. Det gjenstår bare å overtale min "bedre" halvdel om at dette er heeelt nødvendig.
Dette ble kjempe bra Ole.. Kan hende jeg tar turen innom igjen å se kara dine
Stilig! Noe sånt vil jeg også ha!
Hvor mange liter er dammen?
Fin dam det der er det gullfisk du skal ha i den ?
Den er forliten for koi
Dødtkult !
Mere bilder hvis du får fisk oppi der
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap